2020-04-02, 10:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men om mordet har skett vid en annan tidpunkt så kan väl SD lika gärna vara gm ändå?

Ja, men tänk om SD hade alibi vid den "riktiga" tidpunkten? Rimligt tvivel här.
Åklagaren bör veta tidpunkt för mordet, tyvärr.
Citera
2020-04-02, 10:09
Medlem
Har förstått att det bara är försvarets vittnen idag? HD sen men är det hennes pappa också?
Citera
2020-04-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tycker dom borde haft något mer att komma med. En dåres försvarstal..... funderar lite på Varför det är just dessa vittnen? Det är ju bara ett/två vittnen som hört skriket. Har dom bara slumpat ut några? Alla runt om i området måste ju vara hörda.
Det håller jag med dig om.
Citera
2020-04-02, 10:12
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men vad skulle försvaret tjäna på att visa på osäkerhet kring tidpunkten för brottet? Tidpunkten för brottet kan väl rimligen inte vara ett av åklagarens argument för att just SD skulle vara gm?
Snillen spekulerar...har du hört talas om alibi?
Ibland tror jag att du bara inte kan vara såhär korkad, att du bara driver med tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan någon bli dömd för mord utan tidpunkt och mordvapen? Blir svårt väl?
Handlar ju om åklagarens historias trovärdighet. Om hennes tidpunkt inte stämmer så vad är det mer som inte gör det.
Jo, finns det blod hemma hos en mgm samt på hans skor är det tillräckligt.
Fast nu håller jag inte med om att tidpunkten skulle vara osäker, tvärtom.
Citera
2020-04-02, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Omöjligt eftersom de ringde och larmade och samtalet finns inspelat.
Försvarets vittnen ger jag inte ett dj-a öre för: vissa sover djupt, stängda fönster och rum åt fel håll. TV står på. Sedan vet vi nu alla att ljudet studsar åt andra sidan motorvägen och där hade Dalaans fönstret öppet.

Du finner det inte alls anmärkningsvärt att alla andra inte hört skrik utom ett enda hus?
Minns du inte hur vi tyckte det var orimligt i början? Du var väl med sedan start i tråden om jag minns rätt?
Citera
2020-04-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ja oavsett är det lite anmärkningsvärt att alla andra inte hörde skrik utom Dalaans. Jag minns att vi diskuterade det i tråden också. Då sa vi att det kanske finns fler som vi i allmänheten inte känner till. Men i FUP har väl ingen annan sagt att de hörde skrik?

Jag vet inte om detta räcker för rimligt tvivel i domstol dock men nog tvivlade en del på Dalaan här i tråden i början eftersom det var orimligt att endast ett hus skulle hört skriken.
De hade inget plank mellan sig och LW. Sen kan det ha vara lite vind också åt rätt håll som förde skriket åt deras håll. Mycket som spelar in.
Citera
2020-04-02, 10:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
NA:

”Vittnet har svårt att höra vad advokaten säger, så Ingvar Backman ställer sina frågor högt.”

Hahaha!
Är det såna här vittnen som ska vara försvaret till hjälp om att skriken inte alls kom vid den tidpunkt som Daalans hörde dom
Desperation hos försvaret, annars skulle de inte kalla den här typen av vittnen.
Citera
2020-04-02, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Omöjligt eftersom de ringde och larmade och samtalet finns inspelat.
Försvarets vittnen ger jag inte ett dj-a öre för: vissa sover djupt, stängda fönster och rum åt fel håll. TV står på. Sedan vet vi nu alla att ljudet studsar åt andra sidan motorvägen och där hade Dalaans fönstret öppet.

Tycker inte jag heller.
Det vittne som bodde i samma hus som dalaan är väl den som var lättväckt och inte hörde något.
Åklagaren har ju flera vittnen som berättade igår att L*ena försvann ur chatten på ett sätt som hon aldrig brukade göra och att de reagerade på det.

Dessutom har hon dalaans tidpunkter extremt väl dokumenterade. Att de INTE skulle ha hört något skrik, kan ingen tro. Och att någon ANNAN skulle ha skrikit så högt denna natt vid den tidpunkt L*ena gått ut från sin dörr (dokumenterat med google din tidslinje) utan att ha kunnat identifieras är högst OSANNOLIKT.

Vi får väl se vad försvaret har att komma med till slut, men jag tror inte att dessa vittnen kan förstöra något alls.
Citera
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Desperation hos försvaret, annars skulle de inte kalla den här typen av vittnen.
Helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tycker inte jag heller.
Det vittne som bodde i samma hus som dalaan är väl den som var lättväckt och inte hörde något.
Åklagaren har ju flera vittnen som berättade igår att L*ena försvann ur chatten på ett sätt som hon aldrig brukade göra och att de reagerade på det.

Dessutom har hon dalaans tidpunkter extremt väl dokumenterade. Att de INTE skulle ha hört något skrik, kan ingen tro. Och att någon ANNAN skulle ha skrikit så högt denna natt vid den tidpunkt L*ena gått ut från sin dörr (dokumenterat med google din tidslinje) utan att ha kunnat identifieras är högst OSANNOLIKT.

Vi får väl se vad försvaret har att komma med till slut, men jag tror inte att dessa vittnen kan förstöra något alls.
Nej det kan de knappast
Citera
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ja oavsett är det lite anmärkningsvärt att alla andra inte hörde skrik utom Dalaans. Jag minns att vi diskuterade det i tråden också. Då sa vi att det kanske finns fler som vi i allmänheten inte känner till. Men i FUP har väl ingen annan sagt att de hörde skrik?

Jag vet inte om detta räcker för rimligt tvivel i domstol dock men nog tvivlade en del på Dalaan här i tråden i början eftersom det var orimligt att endast ett hus skulle hört skriken.

Det fetade: Det framgår i FUPET (minns ej akt bil/sida) att en Man boende på Rödklintsgatan hörde kvinnoskrik när han rastade sin hund aktuell tidpunkt. Han minns detta väl då skriket upplevdes skrämmande. Han uppfattade det som skriket kom från skogen mot Vivalla.
Senast redigerad av Enorm 2020-04-02 kl. 10:30.
Citera
2020-04-02, 10:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det blir svårt att ändra på tidpunkten för dalaans larmsamtal Kl 23.47.
Dalaans vittnesmål måste vara ett av de starkaste i hela utredningen.
De noterar tiden för skriken och ringer in till larmcentralen.
Samtalet finns inspelat.

Detta gör de innan de känner till någonting om att ett brott har begåtts.
Enligt min åsikt är det detta som gör vittnesmålet så starkt.

Varför skulle det kunna ge rimligt tvivel att andra människor hör dåligt, har stängda fönster eller sover som stockar?
Desperat försök av advokaterna.
Citera
2020-04-02, 10:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

HR kan mycket väl anse detta som tillräckligt för att mordets tidpunkt inte är fastställt bortom rimligt tvivel, tror jag.

Om inte rättsläkaren kunnat fastställa dödens inträffande till ungefär samma tidpunkt när skriken ägde rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in