2020-04-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Försvaret vill göra "skrik"-vittnesmålet osäkert. Kan paret som hörde skriken ha misstagit sig på tiden/datum?

Det blir svårt att ändra på tidpunkten för dalaans larmsamtal Kl 23.47.
Citera
2020-04-02, 09:57
Medlem
AgatonSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Exakt min tanke också!
Men dom kanske menar att skriken då kom från ett helt annat håll?
Citera
2020-04-02, 09:57
Medlem
Citat:
Precis. Och LW lämnade mitt i en konversation.23.21 vilket hon aldrig gjorde.
Citera
2020-04-02, 09:58
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
NA:

”Vittnet har svårt att höra vad advokaten säger, så Ingvar Backman ställer sina frågor högt.”

Hahaha!
Är det såna här vittnen som ska vara försvaret till hjälp om att skriken inte alls kom vid den tidpunkt som Daalans hörde dom
Hahaha underbart! Sen får vi inte glömma att Stefan Davidsson har ett eget bankkort också 😂
Citat:
Ja alltså herregud..
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-04-02 kl. 10:00.
Citera
2020-04-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Hoppas innerligt att åklagarna kan luska fram något i alla fall. Tycker dom kört en för mjuk stil under hela rättegången. Fast det är ju Sverige i ett nötskal.....

Fast det vet vi ju inte. Rapporteringen är kass. Eller är du i rättssalen?
Citera
2020-04-02, 10:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Precis. Och LW lämnade mitt i en konversation.23.21 vilket hon aldrig gjorde.

Ja oavsett är det lite anmärkningsvärt att alla andra inte hörde skrik utom Dalaans. Jag minns att vi diskuterade det i tråden också. Då sa vi att det kanske finns fler som vi i allmänheten inte känner till. Men i FUP har väl ingen annan sagt att de hörde skrik?

Jag vet inte om detta räcker för rimligt tvivel i domstol dock men nog tvivlade en del på Dalaan här i tråden i början eftersom det var orimligt att endast ett hus skulle hört skriken.
Citera
2020-04-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Fast det vet vi ju inte. Rapporteringen är kass. Eller är du i rättssalen?

Nej kollar bara NA's rapportering och ja den är värdelös jämfört med AB's. Du har rätt, vi vet ingenting om något men det känns i alla fall åt vilket håll det lutar åt. Men men inget är hugget i sten.
Citera
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:

Absolut! Men kan paret ha misstagit "skriket" för ngt annat? Det försvaret vill är att skapa osäkerhet om vittnesmålet. Detta är en väl känd taktik. Ett toppenvittne vore ju en f.d. långtradarschaffis som vaknar den här natten och säger "jag vakna av att det var en tradare som hade problem med släpets bromsar som låg på, det tjöt som sjutton och han körde sakta så det tog en bra stund innan jag somna om"
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja oavsett är det lite anmärkningsvärt att alla andra inte hörde skrik utom Dalaans. Jag minns att vi diskuterade det i tråden också. Då sa vi att det kanske finns fler som vi i allmänheten inte känner till. Men i FUP har väl ingen annan sagt att de hörde skrik?

Jag vet inte om detta räcker för rimligt tvivel i domstol dock men nog tvivlade en del på Dalaan här i tråden i början eftersom det var orimligt att endast ett hus skulle hört skriken.
Men vad skulle försvaret tjäna på att visa på osäkerhet kring tidpunkten för brottet? Tidpunkten för brottet kan väl rimligen inte vara ett av åklagarens argument för att just SD skulle vara gm?
Citera
2020-04-02, 10:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men vad skulle försvaret tjäna på att visa på osäkerhet kring tidpunkten för brottet? Tidpunkten för brottet kan väl rimligen inte vara ett av åklagarens argument för att just SD skulle vara gm?

Kan någon bli dömd för mord utan tidpunkt och mordvapen? Blir svårt väl?
Handlar ju om åklagarens historias trovärdighet. Om hennes tidpunkt inte stämmer så vad är det mer som inte gör det.
Citera
2020-04-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Försvaret vill göra "skrik"-vittnesmålet osäkert. Kan paret som hörde skriken ha misstagit sig på tiden/datum?

Omöjligt eftersom de ringde och larmade och samtalet finns inspelat.
Försvarets vittnen ger jag inte ett dj-a öre för: vissa sover djupt, stängda fönster och rum åt fel håll. TV står på. Sedan vet vi nu alla att ljudet studsar åt andra sidan motorvägen och där hade Dalaans fönstret öppet.
Senast redigerad av VigosRos 2020-04-02 kl. 10:09.
Citera
2020-04-02, 10:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan någon bli dömd för mord utan tidpunkt och mordvapen? Blir svårt väl?
Men om mordet har skett vid en annan tidpunkt så kan väl SD lika gärna vara gm ändå? Annat om försvaret skulle kunna visa att mordet skedde vid en tidpunkt när SD har alibi, men några sådana ambitioner verkar man ju inte ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in