2020-04-02, 09:28
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att jämföra Sverige med USA är i det här fallet som att jämföra Barcelona med Oddevold. Sverige är ett av världens minst korrupta länder, med en ansvarskännande styrande klass och den kanske förnämsta tjänstemannatraditionen i världen. Vår befolkning är bland de högst utbildade i världen med bara runt 10% funktionella analfabeter (mot ca. 25% i USA). Antalet religiösa knäppgökar är minimalt i Sverige - maximalt i USA. Våra media är bland de friaste i världen, medan USA:s klassificeras som "halvfria".

Sådär kan man hålla på ett helt dygn och räkna upp faktorer till Sveriges fördel.

Du glömde den utbredda "Organisatoriska dumheten" i Sverige. Den kommer bli vårt fall (om inte Covid-19) tar oss innan.

"Ansvarskännande styrande klass" och "fria media" (jag förmodar att du menar oberoende media).
Du gav mig just dagens skratt. Du borde sluta läsa Lena Mellins krönikor på AB.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Stockholm stad håller på att ta fram ny vårdmodell för sjuka äldre som inte kan vårdas i hemmet men som man inte vill belasta sjukhusen med.

Underförstått: patienter 65 +/70 + kommer snart vara bannlysta från Stockholms sjukhus. #Sverige2020

Påminner om denna:
Citat:
Pensionärerna rasar mot Sverigedemokraternas reklamfilm.
De vill inte användas som slagträ i partiets valpropaganda - där pensionärer ställs mot invandrare.
- Vi köper inte det budskapet. Hur dumma tror de att pensionärer är? säger Karin Karlsson, 69.
https://www.expressen.se/nyheter/de-rasar-mot-sds-valfilm/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja det kanske går.
Låt säga att Finland behöver minst 2 miljoner (av 5,5 milj) smittade för att nå immunitet.
Och om man låter 70 bli smittade per dag (nuvarande takt) så skulle det ta ca 28 571 dagar.
Eller hur menar du att immuniteten i Finland ska uppnås?
Det spelar ingen roll hur länge det tar, bara så få som möjligt dör.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väldigt osäkra siffror så jag tror det är överdrivet med så många smittade. Det är en statistiker som använder påhittade siffror för att göra en analys.

Ju fler smittade desto bättre. Men just nu använder myndigheterna detta till att få fason på dödssiffrirna. att så många dör beror på att vi har mer smittade än vad som trotts tidigare är meddelandet devill föra ut.

Om sverige har 250 döda vid 5000 smittade så är det illa jämfört med 50 000 smittade eller hur ?

vid 5000 smittade så skulle det bli en massa döda vid 10 000 000 smittade eller hur ?
men 10% lägre om det var 50 000

Så det handlar om propaganda för att lugna ner folk. Smygvägen denna gång som så många andra.

50 000 döda för varje miljon vill de inte ens tänka på det skulle ju kunna sluta med en halv miljon döda om hela befolkningen smittas med corona.

där skulle vi hamna om det just nu är 5000 smittade och 250 döda.

dvs 10000 smittade 500 döda
100 000 smittade 5000 döda
1 000 000 smittade 50 000 döda
10 000 000 smittade 500 000 döda

Ökar med 10 tal för att visa mer pedagogiskt..
Citera
2020-04-02, 09:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Förstår du nu då? (Inte för jag tror det )

https://youtu.be/WZr_9HjR4N4

https://youtu.be/DIrgxBYMgp4

Ja? Som jag skrev så finns det alltid undantagsfall. Du kan få Alzheimers fast du är 30 år.

Dödligheten för Corona ligger på 0,6 % Enligt både Norge och WHO, så för oss som inte tillhör riskgruppen är det otroligt liten risk att vi kommer dö, det som vi kommer få om vi blir smittad är en vanlig förkylning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
USA började testa gansk sent så det lär inte varit fritt från SARS-COV-2 för två veckor sedan. Det lär finnas ett stort mörkertal
Ja, men det var nog i princip bara New Englands-regionen som hade smittan. Många därifrån reste till mardi gras i N. Orleans och där började katstrofen.
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Hur många dör av vanlig influensa varje år?

Börjar mer och mer misstänka att detta till stor del endast är (media)hysteri...
Jepp, det är helt klart enbart en hysteri. Såg du förresten bilderna från Madrid där en isrink används som bårhus? Vi kör med samma system här i Uddevalla också.

Förra månaden satt det en lapp uppe vid entren till Uddevalas isrink som sa: "Kära besökare - isrinken kommer hållas stängd och användas som temporärt bårhus från vecka 8 till vecka 14 på grund av året influensasäsong".
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimsussie
Har en fundering. Hur blir det när de släpper på karaktären i te.x. norge? Är de immuna och hoppar omkring då? Förstår inte riktigt. Bara för att de får ner smittspridningskvoten så tyder väl allt på att smittan kommer att komma igen. Ska de gå i total karantän igen då? Och gå ut när smittspridningen är låg igen. Hur länge kan man hålla på så.

Kommer det vaccin eller liknande inom en relativt snar framtid kan de väll va smart men i så fall får de väll sitta inne tills det kommer om det ska ha effekt? Tror Sverige kommer ligga högt i många listor nu i inledningen men om några månader tror och HOPPAS jag det ser annorlunda ut..
Ja, det är väl frågan. Men om de lyckas få ned smittspridning under en faktor 1, så dör smittan ut successivt. Det vore en stor seger. Men då måsta man hålla koll på gränserna, så man inte får nya importfall, med någon form av snabbscreening på alla som reser in, kombinerat med karantän för de som misstänks vara smittade,
Citera
2020-04-02, 09:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Nej dessa "män" är så rädda om sin egen säkerhet att de gärna offrar sin och andras frihet. När de ropat på hjälp så har alltid mamma eller någon annan funnits där. Är man rädd för viruset så ska man stanna hemma. Inte omvandla landet till en polisstat.

Problemet är inte att man inte kan stå på egna ben.
Problemet är alla andra runt om i samhället som inte har vett nog i skallen och därför riskerar även andras säkerhet, liv och hälsa. Ett enormt problem under en epidemi. Även de kräver vård när de smittats. Trots att de inte ens försökte undvika viruset.

Bara att se sig omkring. Många klarar inte av att isolera sig frivilligt.
Därför krävs det nedstängning, karantän och isolering, vilket ska övervakas av polis och militär.
Snarast. Allt icke nödvändigt borde ha stängts för flera veckor sedan.
Citera
2020-04-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Svensk förening för intensivvår verkar tycka att man kan beräkna det så precist, nu hade dom förvisso mitten av April som slutdatum
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-brist-pa-intensivvardsplatser-i-landet
Ja men de nämner ju inget exakt datum. Det var det jag invände mot.

Naturligtvis kan IVA platserna ta slut men ingen vet när det inträffar.
Citera
2020-04-02, 09:32
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Att inte flyga utomlands på semester eller att inte släppa in sjuka i landet är inte en så väldigt stor sak om man tänker på sjukdomen. Jag vet inte hur politikerna resonerar, men jag tycker att det är bättre att hålla lilla Finland friskt och isolerat tills vi har vaccin. Om det tar ett eller fem år spelar väl ingen roll. Att göra som sverige, ta kol på en halv miljon medborgare för en immunitet som varar ett x antal månader tycker inte jag låter bra. Nästä år har dagens immunitet kanske ingen verkan.

Planen är som sagt inte att isolera Finland, utan att ha en kontrollerad smittspridning som sjukvården kan hantera. Man följer med läget och börjar lätta på restriktionerna i sakta mak då man tror tidpunkten är rätt. Så finländare kommer också att bli smittade, men inte alla på samma gång.
Källor; Sauli Niinistö, Sanna Marin och THL (institutet för hälsa och välfärd) m.fl.
Citera
2020-04-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Du glömde den utbredda "Organisatoriska dumheten" i Sverige. Den kommer bli vårt fall (om inte Covid-19) tar oss innan.

"Ansvarskännande styrande klass" och "fria media" (jag förmodar att du menar oberoende media).
Du gav mig just dagens skratt. Du borde sluta läsa Lena Mellins krönikor på AB.
Detta är inte mina personliga åsikter, det är World Press Freedom Index.

Svensk press räknas som den tredje friaste i världen.

USA kommer på 48:e plats, efter bl a Chile, Rumänien och Papua Nya Guinea.

https://rsf.org/en/ranking
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in