2020-04-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja det kanske går.
Låt säga att Finland behöver minst 2 miljoner (av 5,5 milj) smittade för att nå immunitet.
Och om man låter 70 bli smittade per dag (nuvarande takt) så skulle det ta ca 28 571 dagar.
Eller hur menar du att immuniteten i Finland ska uppnås?

Det kommer ju givetvis bli fler än 70 per dag längre fram, vet inte Finlands kapacitet på vårdplatser men det går säkert att räkna på det, det är trots allt väldigt liten andel av alla smittade som behöver sjukhusvård.
Citera
2020-04-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, nej. Nu har ni inte lyssnat på Anders. De hade såklart LÄTTA SYMPTOM men MISSADE dem.

Det är ju inget konstigt. Det fattar nog 99.99 procent av Sveriges befolkning att man kan vara smittad utan symtom. Frågan som har varit är om man smittar när man symtomfri.
Citera
2020-04-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Män som förstår att folk inte följer ”uppmaningar”. Blir det köbildning i trafiken kan du ge dig fan på att det finns en del idioter som tar vänsterfilen och kör förbi hela kön.

Likadant är det här och i vårt samhälle räcker det att det finns några sådana typer för att det går åt helvete.

Frågor? Män förstår att en hel del behövef bli hållna i handen.

Hålla hand? Snarare få automatgevär riktade mot sig.
Nej man omvandlar inte samhället till en polisstat för att vissa människor riskerar sin egen hälsa.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Det nya coronaviruset
Skriftlig fråga 2019/20:1045 av Markus Wiechel (SD) Inlämnad: 2020-03-04

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Den senaste tiden har vi dagligen kunnat läsa om och följa spridningen av sjukdomen covid-19 som orsakas av det nya coronaviruset. Regeringen har återkommande kommenterat spridningen av viruset som ett prioriterat ärende för regeringen, varför statsministern bland annat ställt in ett besök i Sydafrika.

Trots dessa uttalanden ser vi hur regeringen agerat långsamt, och många ställer med rätta frågan hur det kommer sig att det tagit så lång tid innan man stoppat flyg från exempelvis Iran och norra Italien. Att resenärer från riskzoner inte har stoppats för tester är också något som förvånat många invånare, då detta varit ett vanligt inslag i andra länder som tagit situationen på allvar.

Flertalet insatta läkare och experter har ifrågasatt Folkhälsomyndighetens agerande då myndigheten återkommande försökt tona ned riskerna med detta nya virus. Som exempel har man jämfört det nya coronaviruset med vanlig säsongsinfluensa, trots betydligt allvarligare konsekvenser och ökad dödlighet. Den samhällsviktiga myndigheten har dessutom förminskat allvaret genom att ge motstridiga och otydliga besked samt sprida faktafel.

Särskilt i en tid då Sverige redan har en akut brist på såväl vårdplatser som händer inom vården är det oacceptabelt att regeringen och berörda myndigheter inte tar spridningen av det nya viruset på allvar.

Mot bakgrund av detta vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Avser regeringen att skärpa kontrollen av personer som riskerar ha blivit smittade av det nya coronaviruset eller verka för tydligare riktlinjer till de berörda myndigheter för att på ett effektivare sätt kunna förebygga smittspridning, och i sådana fall vad avser regeringen att göra?

KÄLLA.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/det-nya-coronaviruset_H7111045
Nedan svaret på frågan:

Socialdepartementet

Socialministern

Till riksdagen

Svar på fråga 2019/20:1045 av Markus Wiechel (SD)
Det nya coronaviruset

Markus Wiechel har frågat mig om regeringen avser att skärpa kontrollen av personer som riskerar ha blivit smittade av det nya coronaviruset eller verka för tydligare riktlinjer till de berörda myndigheterna för att på ett effektivt sätt kunna förebygga smittspridning, samt vad regeringen i sådana fall avser göra.

Regeringen tar utbrottet av det nya coronaviruset på stort allvar.

Enligt såväl Världshälsoorganisationen som Folkhälsomyndigheten har hälsokontroller vid inresa endast visat sig ge liten eller ingen effekt vid flera tidigare utbrott av smittsamma sjukdomar. Däremot skulle testning av alla passagerare kunna medföra en mycket stor påfrestning för sjukvården, både vad gäller utnyttjande av sjukvårdspersonal och användning av personlig skyddsutrustning. Att istället testa dem som uppvisar symtom är en mer effektiv användning av resurser.

Frågeställaren framför ett antal påståenden om expertmyndighetens agerande. Dessa påståenden får stå för frågeställaren, men det kan vara bra att veta att information och råd i en situation som denna alltid måste uppdateras med hänsyn till utvecklingen. Det sker i Sverige såväl som i andra länder.

Redan den 1 februari beslutade regeringen att bestämmelserna om allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom ska tillämpas på covid-19. Landets smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten har sedan dess lagstöd för extraordinära smittskyddsåtgärder, om de ansvariga anser att sådana behöver vidtas.

För att i så stor utsträckning som möjligt säkerställa tillgång till materiel beslutade regeringen den 28 februari att Sverige ska gå med i en EU-gemensam upphandling av skyddsutrustning för sjukvårdpersonal.

Med anledning av utbrottet av covid-19 beslutade regeringen den 5 mars att ge Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen i uppdrag att vidareutveckla befintliga och kommande insatser för samordning, stöd och information. Det handlar om att stärka den nationella samordningen av smittskyddet och krisberedskapen i hälso- och sjukvården och för att ytterligare möta behovet av faktabaserad information.

Stockholm den 11 mars 2020

Lena Hallengren
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dum men kanske intressant tanke jag hade.

Hur bra är ett munskydd när man inte byter ut dom hela tiden? De flesta jag känner som köpt munskydd har kanske 10-12 stycken, och man ska byta munskydd flera gånger om dagen. Dessa räcker då inte långt och kommer återanvändas.

Låt oss då säga att personen som har masken har corona. Kommer personen som återanvänder masken få en större dos Corona eftersom viruset fastnar i masken och sedan andas in det igen?
En bra FFP3-mask går att återanvända om du hanterar saker korrekt. Munskydd av typen som vanligen ses på exempelvis kirurger räcker inte särdeles långt.

Finns separat tråd;
(FB) Tråden om andningsskydd/munskydd för coronaviruset?
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Till exempel?

Jag vet 11 st med säkerhet.

I N K O M P E T E N S
Citera
2020-04-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dum men kanske intressant tanke jag hade.

Hur bra är ett munskydd när man inte byter ut dom hela tiden? De flesta jag känner som köpt munskydd har kanske 10-12 stycken, och man ska byta munskydd flera gånger om dagen. Dessa räcker då inte långt och kommer återanvändas.

Låt oss då säga att personen som har masken har corona. Kommer personen som återanvänder masken få en större dos Corona eftersom viruset fastnar i masken och sedan andas in det igen?
Jag skulle byta över lunch när man ändå måste ta av det och rotera över alla. Om de vilar emellan hinner ju de flesta eventuella virus dö. Man kanske bör värma dem i ugnen på 70 grader en gång i veckan för att döda bakterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Korea har 165 döda i coronavirus än så länge. Mer är så kan man inte säga förrän befolkningen har immunitet, oavsett hur det går till.

Jag förstår inte vad hbtq, genus och ”vänsterpolitik” har med det här att göra. Jag är inte ens vänster, men har inte orkat besvara när folk påstått det eftersom det är svammel. I min bekantskapskrets är det tvärtom de som är vänster som har panik och vill stänga ner allt, och försvarar Kina. Sen förstår jag att paniken sträcker sig över partigränser, så det finns inga skäl att debattera det.

Vad du håller på

Det första att mäta var vilka länder som satte in ett batteri av billiga åtgärder och "plattade till kurvan". Sverige var inte ett av dom länderna. Det kan vi nog säga med visshet gränsande till sanning.

Det andra var att sätta in kraftiga mitigerande åtgärder för att "platta till kurvan".
Det valde Sverige att inte heller göra.

Immunitet får vi ju alla om ett år eller så när vaccinet kommer, alla verkar glömma att hela världen just nu jobbar på att få fram ett vaccin

Staten har försakat sina kärnområden utan att ha laglig rätt till det.
Dom har prioriterat andra områden istället.
Det visar sig nu i denna kris att krishantering, beredskap och fullt finansierad sjukvård inte har prioriterats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så om vi tar bort new york, lousiana, new jersey och michigan och ersätter med USA så ligger Sverige
på plats nummer 8 i världen, det går fort nu.
Nej, det går inte fort nu. I gårdagens siffror ingick flera retroaktiva dödsfall dvs människor som dött för flera dagar sedan men vars COVID konstaterats först nu.

Även Danmark hade en sådan "skjuts" i måndags i förra veckan. Det blir märkliga kurvor när man räknar in retroaktivt, men det är hederligare.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så om vi tar bort new york, lousiana, new jersey och michigan och ersätter med USA så ligger Sverige
på plats nummer 8 i världen, det går fort nu.

Ja och inom det närmaste veckorna förmodligen eskalera då verkan av att smittan sprids på äldreboendena börjar få fullt utslag.
Citera
2020-04-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror det räcker med att säga BMI 28.8 USA i genomsnitt och i Sverige 25.8 Andelen rökare i USA 16 procent i Sverige 5 procent. Diabetes 10.5 procent av befolkningen i USA och i Sverige cirka 5 procent. Dvs folkhälsan till och börja med är bättre i Sverige.
Metabolt syndrom är en av riskfaktorerna för COVID-19.

I USA lider många unga av just det.
Citera
2020-04-02, 09:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Här har vi finnapajsar, danskjävlar o norrbaggar som smutskastar landet ser jag. Till råge på detta alla låtsasprofessorer som nu med diagram o ett STORT Sverigehat skall visa att Tegnell har fel. Paniken o tråden är värre än viruset.

Tegnell o dess myndighet gör sitt jobb o försöker rådgiva, att sedan skocken med får inte lyder kan ej dessa lastas för. Smittspridning sker o dödsfall kommer ske, intet nytt där. Ser att flera vill ha full karantän, stängda arbetsplatser o skolor..det hjälper inte. Finna inga vetenskapliga belägg det gör nytta.

Facit har vi när krisen är över så lyd råden, Tegnell gör vad han kan med de resurser dennes myndighet har just nu. Vare sig lager eller förberedelser ligger på dennes ansvarsbord.

Jag litar på Tegnell o hoppas givetvis vi som land klara krisen ngl bra. Heja Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in