2020-04-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Dödsfall enbart de sista 5 dagarna (pr milj inv):
90,2 Spanien
77,9 Staten New York
66,7 Italien
46,8 Belgien
35,9 Holland
33,0 Louisiana
30,4 Frankrike*
29,9 Schweiz
28,0 New Jersey
24,5 Michigan
24,0 UK
13,0 Sverige
12,8 Irland
10,8 Portugal
10,1 USA
9,9 Staten Washington, Österrike
8,9 Danmark
7,9 Iran
7,0 Tyskland
4,7 Norge
2,9 Kalifornien
2,8 Tjeckien
2,1 Grekland
1,8 Finland
0,7 Brasilien
0,4 Ukraina, Argentina, Australien
0,2 Nya Zeeland
0,1 Ryssland, Japan

Så om vi tar bort new york, lousiana, new jersey och michigan och ersätter med USA så ligger Sverige
på plats nummer 8 i världen, det går fort nu.
Citera
2020-04-02, 09:09
Medlem
santos_devilles avatar
Dum men kanske intressant tanke jag hade.

Hur bra är ett munskydd när man inte byter ut dom hela tiden? De flesta jag känner som köpt munskydd har kanske 10-12 stycken, och man ska byta munskydd flera gånger om dagen. Dessa räcker då inte långt och kommer återanvändas.

Låt oss då säga att personen som har masken har corona. Kommer personen som återanvänder masken få en större dos Corona eftersom viruset fastnar i masken och sedan andas in det igen?
Citera
2020-04-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vilket då?
USA har världens bästa sjukvård, världens största ekonomi, ett av få länder som gick in i det här i högkonjunktur. Dessutom har USA en författning som ger dem handlingskraftiga politiker. Sverige har ingenting av det. Vi har bara 40% så många intensivvårdsplatser per invånare som genomsnittslandet i OECD, världens högsta straffskatter mot arbetarna, världens högst skuldsatta hushåll, 0% ränta och lågkonjunktur redan innan denna den djupaste av alla depressioner någonsin som vi har framför oss detta årtionde nu. Och förstås politiker som alla är komplett omeriterade, som aldrig har uträttat någonting och som bara läser upp samma gamla propagandaglosor gång på gång i total panik och handlingsförlamning. Dessutom har USA ett folk av entreprenörer, se bara hur oil fracking skapades av små entreprenörer mot alla experters inrådan. Sveriges befolkning består mest bara av analfabetiska islamister och bidragsprofiterande sosseparasiter som väntar på att deras Gud Staten ska göra nåt.

Jag tror det räcker med att säga BMI 28.8 USA i genomsnitt och i Sverige 25.8 Andelen rökare i USA 16 procent i Sverige 5 procent. Diabetes 10.5 procent av befolkningen i USA och i Sverige cirka 5 procent. Dvs folkhälsan till och börja med är bättre i Sverige.
Citera
2020-04-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja det kanske går.
Låt säga att Finland behöver minst 2 miljoner (av 5,5 milj) smittade för att nå immunitet.
Och om man låter 70 bli smittade per dag (nuvarande takt) så skulle det ta ca 28 571 dagar.
Eller hur menar du att immuniteten i Finland ska uppnås?

Ja eller så är vaccinet klart efter 365 dagar och immunitet uppnås, kom igen nu...
Citera
2020-04-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Är det inte bättre att vi ändrar på oss, att helt enkelt sluta handla plast från Kina, att företag flyttar sin produktion från Kina, att vi skall ha striktare kontroller för de som kommer från Kina, kineser som resenärer allmänt!

Jag håller med dig.
Citera
2020-04-02, 09:12
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad hbtq, genus och ”vänsterpolitik” har med det här att göra.
Du förstår inte att svenska myndigheter ägnar tid åt sådant istället för vad de borde fokusera på, och att detta får allvarliga konsekvenser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dum men kanske intressant tanke jag hade.

Hur bra är ett munskydd när man inte byter ut dom hela tiden? De flesta jag känner som köpt munskydd har kanske 10-12 stycken, och man ska byta munskydd flera gånger om dagen. Dessa räcker då inte långt och kommer återanvändas.

Låt oss då säga att personen som har masken har corona. Kommer personen som återanvänder masken få en större dos Corona eftersom viruset fastnar i masken och sedan andas in det igen?
Ja, naturligtvis är det ett drömläge för virussmitta, rakt in i luftvägarna . . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja eller så är vaccinet klart efter 365 dagar och immunitet uppnås, kom igen nu...

Man kan ju hoppas på att vaccinet finns inom kort.
Annars blir det en lång karantän för Finland 😃
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja möjligt att det funkar.
Det är lite bökigt det här. För om nu viruset smittas från massa människor som inte har symptom (vet inte om det är 100% bekräftat) så vet man ju inte vilka som ska testas.
Isåfall så borde man testa alla människor löpande.

Så är det sagt. Testa så många man kan och jag tror att sverige också vill det men vi har väl brist på test och resurser. Tyskland testar en halv miljoner personer i veckan.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Tyvärr har du helt rätt, svenskens vänlighet utnyttjas och exploateras ständigt. När man tycker att svenska staten borde slutat sin sadistiska misshandel mot svensken för länge sedan, då fortsätter man - för att man kan. Vi svenskar är ökända för vår tilltro till staten, vi saknar klan/familjetänk utan förlitar oss 100 % på att pappastaten hjälper oss. Men samma stat har gjort allt för att byta ut oss. Reinfeldt erkände efter 2010 att man ingick i migrationsöverenskommelser med MP bara för att straffa människor som röstat in SD i riksdagen. Nu i efterhand vet vi att det blev ett katastrofalt beslut för svenskarna. När det gäller den här Corona-pandemin har jag funderat lite på vem staten kommer dra in pengarna för först när ekonomin gått i depression, jag tror knappast man kommer sluta betala ut skyhöga bidrag till invandrarna för det kommer bli total upprorsstämning. Vi kommer antagligen se hur trygghetsnätet för svensken tas bort och sållas allt eftersom för att inte göra invandraren arg. Redan idag kan vi se att FK inte betalar ut sjukersättning till sjuka svenskar som bevisligen är jättesjuka eller svenskar som gått i väggen efter 35-40 års slit. I spåren av Corona tror jag därför det blir svensken som tar det hårdaste ekonomiska slaget. Varför? Jo för att svensken är trött, naiv och är för snäll för att slå tillbaka. Det är sorgligt men välfärdsstaten Sverige kommer inte, vad jag tror, finnas där för att hjälpa svenskar. Väldigt sjukt med tanke på vårt höga skattetryck och att det är svensken i det stora hela som står för kalaset. Det är svensken som håller hjulet i rullning och det utnyttjas.

Nej, ekonomiska krisen kommer aldrig att drabba bidragstagande invandrare. Inte en chance. Som du säger så blir det ramaskri. Det visade ju taxichaufförerna häromdagen: de kan säga ifrån med en ljudnivå som kan orsaka hörselskador. De kan gå ännu längre om det skulle krävas. Inte svenson. Vi går med svansen mellan benen iväg till jobbet om vi kan. Ja, intressant poäng du tar upp där med ekonomin efter korona, den ekonomiska krisen kommer visa vem som prioriteras och hur svensken kommer att acceptera det.

The rise and fall of the Swedish welfare state...
Citera
2020-04-02, 09:13
Medlem
Att jämföra Sverige med USA är i det här fallet som att jämföra Barcelona med Oddevold. Sverige är ett av världens minst korrupta länder, med en ansvarskännande styrande klass och den kanske förnämsta tjänstemannatraditionen i världen. Vår befolkning är bland de högst utbildade i världen med bara runt 10% funktionella analfabeter (mot ca. 25% i USA). Antalet religiösa knäppgökar är minimalt i Sverige - maximalt i USA. Våra media är bland de friaste i världen, medan USA:s klassificeras som "halvfria".

Sådär kan man hålla på ett helt dygn och räkna upp faktorer till Sveriges fördel.
Citera
2020-04-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du förstår inte att svenska myndigheter ägnar tid åt sådant istället för vad de borde fokusera på, och att detta får allvarliga konsekvenser?
Hur mycket resurser kräver hbtq från, säg FM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in