2020-04-02, 07:32
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Du pratar om att skrämmas hela tiden, varför skulle fakta vara att skrämmas!?? Är väl mer fel och skrämmande att dölja sanningen av det vi vet hittills?

Japp, att undanhålla fakta för att svenson inte klarar av att hantera det är något som staten anser sig ha ansvar för. Detsamma gäller brottsstatistik så klart, kostnaden för invandringen mm. Detta är en väldigt farlig utveckling.
Citera
2020-04-02, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De flesta svenskar är ju nöjda. Se på Löfvens siffror, stiger i höjden som aldrig förr. Vad har han gjort, mumlat ”tvätta händerna för nu är det allvar”?
Vi är idioter.
Svårt att tvätta händerna nu tydligen. Anders ska torteras med waterboarding när det här är över.
Citera
2020-04-02, 07:35
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De flesta svenskar är ju nöjda. Se på Löfvens siffror, stiger i höjden som aldrig förr. Vad har han gjort, mumlat ”tvätta händerna för nu är det allvar”?
Vi är idioter.

Ja, iochförsig. Du har rätt. Men det finns också många som har gått och bitit sig i läppen väldigt länge. För den gruppen så måste det väl komma en bristningsgräns. Jag gissar att den gruppen tillhör de högutbildade som vågar tänka själva och som också betalar för kalaset.
Citera
2020-04-02, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vågar knappt svara på ditt inlägg då jag är anmäld för hets mot folkgrupp (om nu hbtq är en folkgrupp?), men det låter som ett rimligt straff i mina öron.
Jo jag vet, men vill ändå säga att de skall först byta sina astronomiska löner, uppsägningsavtal badade i guldpengar samt pensioner utfärdade av ryggdunkare. Svensken är nog det mesigaste folkslag som finns och nöjer sig med godhetspoäng från de som plundrar honom samt andra menlösa.

Absolut inget försvar till Kina men ett maktövertagande från smutsen i USA/Israel/Saudi/EU är behövligt. Det behövs nog en saftig sättning av bopriserna för det och en uppmjukning tack vare Corona. Jag väntar uppe bland bergen på min cykel till att folk börjar hylla livet igen istället för "mobilen" med dess sjuka IT- möjligheter varav Corona var ett liksom krigen, sanktioner, Pk medias makt att indoktrinera de svagsinta och alla andra ljugerier till egen ficka och sedan blunda ....
Citera
2020-04-02, 07:36
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tog mig tid att läsa det du skrivit i tråden och det är välformulerat stöd för gällande strategi.

Jag postar två kurvor, Danmarks kurva är bruten och Sveriges kurva närmast parabolisk.

Skäms du inte att stödja det största fiaskot i världen?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Tack för vänliga ord.

Jag håller inte helt med om den paraboliska beskrivningen hittills, men visst ser vi en fortsatt ökning och den kommer att komma än mer nu och kurvan blir tydligt parabolisk. Tyvärr kommer den nog att komma i de andra länderna när de kommer ifatt tidsmässigt. Detsamma gäller regioner i Sverige som kommer att se samma utveckling som i storstadsregionerna.

Det är en lång fördröjning och helt avgörande är smittspridningen i riskgrupper. Vad vi ser i dödstal nu reflekterar mest hur många i riskgrupperna som blev smittade för typ 4 veckor sedan, och 77% av intensivvårdade i Sverige har underliggande sjukdomar/riskfaktorer (och jag skulle anta att de är underrepresenterade bland de som skrivs ut). Vi vet att det är en enorm överrepresentation av 90+ och 80+, men jag undrar om det inte är det bland de som dör i vanliga fall också, och därför borde siffrorna jämföras med den fördelningen och inte ses som oviktade totaler.

Det finns inget ”bra” utan bara mindre illa än vad de kunde varit. Framgång, eller då snarare mindre elände, mäts inte heller i antal smittade i corona, och inte heller i antalet döda i covid per capita. Man måste titta på större tal (totalt avlidna under en längre tid, inte coronasmittade under 2 månader) och flera indikatorer som bl a ökning i antalet långtidsarbetslösa, ökad psykisk ohälsa o s v.

Sedan blir det lite fel när du refererar till en jämförelse med Danmark och utropar det till största fiaskot i världen. Jämför du med siffror från andra länder med ganska tillförlitliga uppgifter (även om inga siffror är exakta eller mäts på exakt samma sätt) så har jag svårt att se din slutsats.
Citera
2020-04-02, 07:36
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Varför har Sverige 239 döda jämfört med Norge som har endast 44. Finland endast 17 döda. Kan inte det här bevisa att Sverige inte gör rätt?

Det viktiga i slutändan är väl att inte folk dör!? Eller är det viktigare att den så kallade kurvan är ser rätt ut?
259 döda är den korrekta siffran. Kolla in sajten c19.se som har dom senast uppdaterade siffrorna, dom uppdaterar i takt med att regionerna rapporterar och smittade, sjuka och döda. Rapporteringen sker fortlöpande därför har dom de senaste siffrorna.
Senast redigerad av petnomi 2020-04-02 kl. 07:41.
Citera
2020-04-02, 07:40
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
259 döda är den korrekta siffran. Kolla in sajten c19.se som har dom senast uppdaterade siffrorna, dom uppdaterar i takt med att regionerna rapporterar och smittade, sjuka och döda. Rapporteringen sker fortlöpande och har därför dom senaste siffrorna.

Tack för tipset
Citera
2020-04-02, 07:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Allt det jag skrivit står jag för. Det vill säga säsongsinfluensan är inte ofarlig och det dör många som aldrig uppmärksammas. Det finns vaccin numera, vilket lindrar verkningarna. Dock borde fler göra mycket mer även med avseende på säsongsinfluensan.

Sedan var ju min fråga till dig vilka aktörer som du anser man måste ta ställning till? Jag behöver inte tycka någonting om Anders Tegnell och jag tycker inte heller någonting om honom. Jag förhåller mig helt neutral där.

Min allmänna uppfattning är att det bör göras så få ingrepp som möjligt och det som görs ska vara väl avvägt. Jag tror inte på polisstater och jag tror inte att de länder som tagit till skarpa åtgärder kommer att ha »lyckats« särskilt bra när allt summeras och verkningarna för världen står klara. Det är enligt min bedömning något som kommer att kunna göras efter sommaren 2021.
De som har lyckats bäst är de som ingripit hårt och resolut direkt. Italien är inte en av dem, de ingrep hårt när det redan var allmän spridning, USA likaså. Däremot motverkar det man gör nu värre konsekvenser.
Sverige lyckas vara sämst i klassen genom att medvetet satsa på en helt oprövad modell i modern tid.
Citera
2020-04-02, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nej klart det är ett helvete att käka konserver isolerade med störiga familjemedlemar medan folk dör i drivor ska gudarna veta. Men det är det minst katastrofala alternativet.
Jag vidhåller dock att jag personligen skulle vara mer ok med att folk fortsatte dö till en början(går inte att komma undan) för att sedan klinga av, istället för att ha en jävla idiot som rycker på axlarna och säger åt oss att tvätta händerna och matar oss med lögner medan dödssiffrorna bara stiger.
Du måste ändå förstå vad jag menar?
Jaja tycker vi rundar av nu!
Nu är det ju som sagt inte vad som är ”det minst katastrofala alternativet”, det är dödssiffrorna som räknas. Men du verkar ju totalt ointresserad av om folk dör som flugor eller inte, lite svinn får man räkna med?
Senast redigerad av Ipsi 2020-04-02 kl. 07:47.
Citera
2020-04-02, 07:42
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu står Asien inför andra vågen, NY Times:

https://www.nytimes.com/2020/03/31/world/asia/coronavirus-china-hong-kong-singapore-south-korea.html

” In China, international flights have been cut back so severely that Chinese students abroad wonder when they will be able to get home. In Singapore, recently returned citizens must share their phones’ location data with the authorities each day to prove they are sticking to government-ordered quarantines.

In Taiwan, a man who had traveled to Southeast Asia was fined $33,000 for sneaking out to a club when he was supposed to be on lockdown in his home. In Hong Kong, a 13-year-old girl, who was spotted out at a restaurant wearing a tracking bracelet to monitor those in quarantine, was followed, filmed and subsequently shamed online.”

Kina, Sydkorea och Taiwan har fått skala upp åtgärderna och nu i princip stängt all internationell flygtrafik, även för sina egna invånare som vill hem.

I Hong Kong sitter alla inredande i hemkarantän med elektronisk fotboja, 200k människor.

I Taiwan använder de mobiltelefonen som fotboja, och polisen gör hembesök till den som får slut på batterier eller stänger av den.

Även Sydkorea (inte bara Kina) har sedan tidigare ett omfattande övervakningssamhälle, med kameror, ansiktsigenkänning, GPS-spårning, kreditkortsinformation m.m. där staten blixtsnabbt kan få redan på alla du haft kontakt med. Staten vet t.o.m. om du haft mask på dig eller inte, i enskilda situationer. Du får ständiga pling i mobilen om folk som smittats i ditt område, eller om du rör dig någonstans.

Ändå kämpar man med att folk bryter mot karantänsreglerna, och sen testar positivt för coronavirus:

https://amp.dw.com/en/coronavirus-south-korea-fears-quarantine-dodgers-could-cause-new-wave-of-infections/a-52983574

Det är alltså inte så att problemet i Asien är över. Tvärtom så måste man skala upp åtgärderna ytterligare, och de beräknas behöva fortsätta för all framtid, tills man har bra medicin och/eller vaccin mot Covid-19.

I Kina försöker man öppna skolor, men håller fortfarande stängt biografer, klubbar, restauranger, turistattraktioner, cafeer, högskoleprov m.m. Trots att det har gått tre månader sen lockdown började.

I de nyöppnade skolorna får inte elever komma närmare varandra än 1 meter, och alla barn måste ha ansiktsmask. Regelbundet desinfekteras hela klassrummet. Man tar febertemp på alla elever tre gånger dagligen. De fraktas dit i specialanpassade skolbussar. Nu har skolorna precis öppnat, så det tar några veckor innan man ser ifall spridningen ökar igen, trots drakoniska åtgärder.

Är det det här som folk i tråden eftersträvar? Kina är fullständigt dysfunktionellt i dagsläget, på oräkneliga nivåer. Och ingen är immun mot coronavirus, de är på ruta ett.

Ni kan tycka vad ni vill, men ni ska vara glada att ni bor i ett land där FHM tar ett helhetsgrepp om folkhälsan, och ser bortom enbart spridningen av viruset. De riskerar sina egna liv och sitt eget anseende genom att låta Sverige ta den svårare vägen—den som erbjuder oss en väg ut ur den här krisen—och försöker undvika en framtid där vi lever förtryckta av viruset.

På bår ja. Vad är det med er röda som gör att ni är så lata att ni inte orkar ta tempen utan att få ångest? Och vad är det med er röda som gör att bära en ansiktsmask skulle vara så oootroligt jobbigt?

I Asien låter man inte sina gamla dö på ålderdomshemen som om det vore Treblinka time igen. Där skyddar man barnen i skolan och arbetar för folket. Detta är för dig "drakoniska" åtgärder.

Fruktansvärt vinklat propagandainlägg.
Citera
2020-04-02, 07:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Du pratar om att skrämmas hela tiden, varför skulle fakta vara att skrämmas!?? Är väl mer fel och skrämmande att dölja sanningen av det vi vet hittills?

Håller med 100% Att ge ut fakta är INTE att slrämmas.

Att som våra myndigheter gör ÄR SKRÄMMANDE att dölja sanningen, inte räkna samtliga döda, inte komma ut med ett värsta scenario osv är betydligt mer skrämmande och passiviserande. Dessa åtgärder stoppar många ftån att aktivt bekämpa smittan och ta myndigheternas råd på allvar..Vi gar sett att detta smygande med sanningen snarare smittar fler än färre. Skulle folk bli lite räddare skulle detta tas på mer allvar och minska antar smittade och folk skulle hjälpa varandra mer an nu.

Vi blir som kreatur eller som judarna som förintades i lägren. Många ställer sig frågan varför dessa inte kämpade emot..jo för de lydde den passiviserandee propagandan. liksom svenskarna nu blint litar på myndigheterna.
Senast redigerad av Milldue 2020-04-02 kl. 07:59.
Citera
2020-04-02, 07:43
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto