Vi har ju timelinen för Anders Tegnells uttalanden så vi har den som baseline.
Nu har vi följande artikel i AB där husgurun Anders Tegnell ges stor mediatid,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70O6kV/tegnell-darfor-har-fler-dott-i-sverige-an-i-ovriga-norden
Här ljuger nog Tegnell för Sverige och Norge ligger väldigt när i kurvan, säg mellan 6-10 Mars började den stiga, skillnaden är maximalt 4 dagar. I uttalandet får han det att låta som att Sverige skulle ligga före i kurvan.
Citat:
Vi ligger rätt nära Danmark och betydligt under en del andra länder. Men vi ligger högre än Finland och Norge. Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han
Sanningen är snarare,
-Norge har hälften av Sverige befolkning.
-antalet fall är snarlikt
-antalet döda är 6ggr fler och ökande.
Så viruset har gett sig på en annan åldersgrupp än i Sverige och "vi får se om dom lyckas bättre". Vänder man på resonemanget så skulle man ju istället kunna säg "vi har inte aktivt skyddat våra äldre så dom dör i högre utsträckning än i Norge".
Citat:
Och i Norge är det framförallt en annan åldersgrupp som drabbats än så länge, som det såg ut i Sveriges för ett par veckor sedan. Vi får se hur utvecklingen fortsätter i Norge, om de lyckas bättre än vad vi gjort med att skydda våra äldre.
Om vi jämför med de värst drabbade ja men inte om vi jämför med likvärdiga länder som Norge eller det faktum att Tyskland håller ned sina dödsfall till spektakulärt låga nivåer, beror ju på vad man jämför med.
Citat:
Det här är jobbigt för alla, det är jättejobbigt för sjukvården inte minst i Stockholm. Men jag tycker att vi hittills har klarat av det väldigt bra. Det ska vi fortsätta göra.
FHM började se nervösa ut på sin presskonferens, det är inte samma självgoda "oroa er inte vi som har all data kan se att det inte är någon fara, det kommer aldrig komma till Sverige".
I ovan citat bortförklarar man anledningen till att det dör fler i Sverige, FB kanske skulle kunna ta och förklara det för dom... Anders Tegnell sa specifikt att vi måste skydda "äldre äldre".
smittkedjan är inte bruten, de "äldre äldre" som skall skyddas besöks dagligen av hemtjänst utan skyddutrustning vars barn får coronavirus i skolan.
-det här förstår FB men inte FHM, jag återkommer till det nedan.
Elefanten i rummet, den stora skillnaden mellan Sverige, Norge, Finland och Danmark som Anders Tegnell inte ens berör är ju att alla dom länderna satt in KRAFTIGA mitigerande åtgärder.
På den tidigare presskonferensen pratade man fortfarande om hur otroligt ledsna man var att vissa kanske får ställa in 50 årskalaset och bröllopet men att "dom kanske skulle kunna tänka sig att fundera på"...
Var Tydlig, Var Ärlig, Var Andrew Cuomo.
Det finns två möjliga scenarion med FHM, eller tre kanske,
- dom vet något som vi inte vet (högst otroligt).
-dom vill fortfarande ha flockimmunitet och satsar därför inte på effektiva mitigationsåtgärder.
-dom förstår inte något som FB förstår, bruten smittkedja (då får dom väl läsa FB...)
När andra länder satte in tidiga mitigarande åtgärder för att få en kontrollerad smittspridning så sa Anders Tegnell, FHM posterboy, fortfarande "det kommer aldrig komma till Sverige".
När spridningen var ett faktum och andra länder börjar införa kraftiga "mitigerande" åtgärder sa husgurun Anders Tegnell att "det finns ingen anledning till oro, vi kommer inte se kraftig spridning i Sverige".
När Sverige har 6ggr fler döda än grannländerna så anser riskclownen Anders Tegnell att "det går väldigt bra" och att "vi ligger olika till på kurvan, vi är före".
FB magkänsla har varit rätt från början vill jag nog påstå, bra jobbat härinne!
Ni som sitter härinne, gärna i konton öppnade i Mars 2020, hur fan kan ni leva med er själva när ni sitter och försvarar det här... har ni inte den minsta personliga integritet.
Jag gick på ett av hans trick, när dom ändrade mätfrekvensen och kurvan blev flack, syns som ett hack i antalet döda har jag för mig, så trodde jag på honom när han sa att kurvan blivit flackare och det så mycket bra ut.
-min fru bara fräste åt mig att dom ljuger och hur fan kan jag tror på det dom säger.
hon påminde mig om det senast igår...
Sveriges krishantering är UNIKT slapp, man är inte tydlig, man är inte ärlig, man motsäger varandra, man har som enda land i världen inte infört kraftfulla mitigerande åtgärder.
Ta något så enkelt som skyddsmasker, Agnes Wold och cirkusclownen Anders Tegnell har ju satsat hela sitt rykte på att säga att masker inte hjälper, använd inte dom.
-halva Europa har ju i panik krävt att alla skall använda mask, tillverka egna om ni inte har.
Det är då för väl att internet aldrig glömmer bort...
Någon som satsade på rätt häst tidigt var Hanif Bali faktiskt, lite otippat men han verkar vara smartare än längd, röst och skägg föreslår.