2020-04-02, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför ska jag göra det? Hon är inte ansvarig för det här debaklet - fråga du din mamma istället? Idiot!

"Finns inga dumma frågor"
Citera
2020-04-02, 05:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför skulle du inte kunna göra det? Pratar ni aldrig med varandra?

EDIT:Jag behöver inte fråga någon jag vet redan svaret.

Vi pratar kontinuerligt med varandra, via Skype och Hangouts. Då jag nu tar hand om min gamla pappa (hennes farfar) och min mamma (farmor) så kan jag inte träffa min dotter som jag vill, pga smittorisken. Vi vet precis vad som står på spel, Jag älskar min dotter och vill inget annat än att krama om henne, men jag kan inte. Hon vet det och jag vet det, Jag älskar även min far och jag vet att min dotter älskar mig. Vi väntar på att något gott ska komma ur det här. Vi tar vårt ansvar och avvaktar, jag hoppas att mina barn får säga farväl till sin farfar och jag har köpt skyddsutrustning så att de ska få göra det - vad har du gjort? Jag skiter i pengar i det här läget, mina barn betyder allt för mig! Vad är dina värderingar/prioriteringar? Med den skyddsutrustning jag har kan även mina barn säga farväl till mig, om de vill. Kan dina barn göra det eller kommer du att dö skrikandes efter dina barn medan du drunknar i dina egna lungor? Det sista är en retorisk fråga - du behöver inte svara på den!
Citera
2020-04-02, 05:36
Medlem
Eftersom svensk media är lite efter med att rapportera, så följer jag även utländskt media. Nytimes ska vara skriven av medicinska experter, därför ganska pålitlig källa. Vad läkare i USA har kommit fram till är att viruset kan ta sig in i hjärnan.

Detta i ovanliga fall och hos få personer.

Resultatet är nekroserad encefalopati.

På svenska: Död vävnad i hjärnan och ammoniak i hjärnan.

https://www.nytimes.com/2020/04/01/health/coronavirus-stroke-seizures-confusion.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur&fbclid=IwAR3Ih5Gd-2jcUs9RGg6Ycex04hwFtJwnaUo7ItT3Ud2Y--VsWYmy0NT8r1Q&fbclid=IwAR3uY7Xw-14znDUCJ83Ny9zGCKYU48B0lk9o6iMREy89CSDWuBXU4q-nrTA&fbclid=IwAR2JEUpw5uGCj_MKjgsYoA7uwDGnFh0qHJbM nP-wTxOzyO6wUNjnxYlaE7A&fbclid=IwAR1KPRJNoHyd72JwjWtF Vv20N-QJw9Z_kSYzbdgg3dHxWRtw9dcQDbIUc4Y&fbclid=IwAR3MjDN Wm0Vhx-6v9-yJPsuB35JydXK6n_-k0PlRWz7OgzTtZbagultlJIM
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Det är nog brevbäraren eller en gammal granne som är pappa till din dotter....

Det är en risk vi alla tar! Du med!
Citera
Medlem
HGs avatar
Det finns ju en fördel med COVID-19 - gillar man att köra bil så är det läge nu. Experter förutser att priset på bensin kommer att sjunka till under 10 kr litern om en månad.
Citera
2020-04-02, 05:37
Medlem
Vi har ju timelinen för Anders Tegnells uttalanden så vi har den som baseline.

Nu har vi följande artikel i AB där husgurun Anders Tegnell ges stor mediatid,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70O6kV/tegnell-darfor-har-fler-dott-i-sverige-an-i-ovriga-norden

Här ljuger nog Tegnell för Sverige och Norge ligger väldigt när i kurvan, säg mellan 6-10 Mars började den stiga, skillnaden är maximalt 4 dagar. I uttalandet får han det att låta som att Sverige skulle ligga före i kurvan.
Citat:
Vi ligger rätt nära Danmark och betydligt under en del andra länder. Men vi ligger högre än Finland och Norge. Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han

Sanningen är snarare,
-Norge har hälften av Sverige befolkning.
-antalet fall är snarlikt
-antalet döda är 6ggr fler och ökande.

Så viruset har gett sig på en annan åldersgrupp än i Sverige och "vi får se om dom lyckas bättre". Vänder man på resonemanget så skulle man ju istället kunna säg "vi har inte aktivt skyddat våra äldre så dom dör i högre utsträckning än i Norge".
Citat:
Och i Norge är det framförallt en annan åldersgrupp som drabbats än så länge, som det såg ut i Sveriges för ett par veckor sedan. Vi får se hur utvecklingen fortsätter i Norge, om de lyckas bättre än vad vi gjort med att skydda våra äldre.

Om vi jämför med de värst drabbade ja men inte om vi jämför med likvärdiga länder som Norge eller det faktum att Tyskland håller ned sina dödsfall till spektakulärt låga nivåer, beror ju på vad man jämför med.
Citat:
Det här är jobbigt för alla, det är jättejobbigt för sjukvården inte minst i Stockholm. Men jag tycker att vi hittills har klarat av det väldigt bra. Det ska vi fortsätta göra.

FHM började se nervösa ut på sin presskonferens, det är inte samma självgoda "oroa er inte vi som har all data kan se att det inte är någon fara, det kommer aldrig komma till Sverige".

I ovan citat bortförklarar man anledningen till att det dör fler i Sverige, FB kanske skulle kunna ta och förklara det för dom... Anders Tegnell sa specifikt att vi måste skydda "äldre äldre".
smittkedjan är inte bruten, de "äldre äldre" som skall skyddas besöks dagligen av hemtjänst utan skyddutrustning vars barn får coronavirus i skolan.

-det här förstår FB men inte FHM, jag återkommer till det nedan.

Elefanten i rummet, den stora skillnaden mellan Sverige, Norge, Finland och Danmark som Anders Tegnell inte ens berör är ju att alla dom länderna satt in KRAFTIGA mitigerande åtgärder.

På den tidigare presskonferensen pratade man fortfarande om hur otroligt ledsna man var att vissa kanske får ställa in 50 årskalaset och bröllopet men att "dom kanske skulle kunna tänka sig att fundera på"...

Var Tydlig, Var Ärlig, Var Andrew Cuomo.

Det finns två möjliga scenarion med FHM, eller tre kanske,
- dom vet något som vi inte vet (högst otroligt).
-dom vill fortfarande ha flockimmunitet och satsar därför inte på effektiva mitigationsåtgärder.
-dom förstår inte något som FB förstår, bruten smittkedja (då får dom väl läsa FB...)

När andra länder satte in tidiga mitigarande åtgärder för att få en kontrollerad smittspridning så sa Anders Tegnell, FHM posterboy, fortfarande "det kommer aldrig komma till Sverige".

När spridningen var ett faktum och andra länder börjar införa kraftiga "mitigerande" åtgärder sa husgurun Anders Tegnell att "det finns ingen anledning till oro, vi kommer inte se kraftig spridning i Sverige".

När Sverige har 6ggr fler döda än grannländerna så anser riskclownen Anders Tegnell att "det går väldigt bra" och att "vi ligger olika till på kurvan, vi är före".

FB magkänsla har varit rätt från början vill jag nog påstå, bra jobbat härinne!

Ni som sitter härinne, gärna i konton öppnade i Mars 2020, hur fan kan ni leva med er själva när ni sitter och försvarar det här... har ni inte den minsta personliga integritet.

Jag gick på ett av hans trick, när dom ändrade mätfrekvensen och kurvan blev flack, syns som ett hack i antalet döda har jag för mig, så trodde jag på honom när han sa att kurvan blivit flackare och det så mycket bra ut.
-min fru bara fräste åt mig att dom ljuger och hur fan kan jag tror på det dom säger.
hon påminde mig om det senast igår...

Sveriges krishantering är UNIKT slapp, man är inte tydlig, man är inte ärlig, man motsäger varandra, man har som enda land i världen inte infört kraftfulla mitigerande åtgärder.

Ta något så enkelt som skyddsmasker, Agnes Wold och cirkusclownen Anders Tegnell har ju satsat hela sitt rykte på att säga att masker inte hjälper, använd inte dom.
-halva Europa har ju i panik krävt att alla skall använda mask, tillverka egna om ni inte har.

Det är då för väl att internet aldrig glömmer bort...

Någon som satsade på rätt häst tidigt var Hanif Bali faktiskt, lite otippat men han verkar vara smartare än längd, röst och skägg föreslår.
Senast redigerad av Africanized 2020-04-02 kl. 05:45.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vergatario
"Finns inga dumma frågor"

Det är en sanning, men dumma påståenden finns det gott om!
Citera
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Nu försöker negressen Sabuni och Liberalerna samt Centern desperat rida på sossarnas framgångsvåg i opinionen.. De är som fradgatuggande, ylande och utsvultna hyenor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kommuner-och-regioner-far-15-miljarder-extra/

Spelar nog ingen roll hur mycket pengar det kastas ut! Vi är på väg mot” fattig Sverige”, kraftig arbetslöshet, sänkta löner och obefintliga pensioner! Vi har dessutom en vård apparat som tillämpar triage. Tribunal domstol väntar politikerna om några år.
Citera
2020-04-02, 05:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag tycker att det är djupt fel att vissa vi,tiga operationer ställs in och all vård fokuseras kring coronan.

Det finns många unga människor som nu hamnar i kläm för att vården prioriterar de gamlas vård. Vårdavdelningar stänger och görs om. Men detta går för långt. Vi behöver våra operatioenr också!

Sätt upp fältsjukhuss, sätt igångmmässhallar, men ta inte ifrån oss yngre viktiga operationer!

Vi betalar också skatt.

Vilka operationer tänker du på då? Handlar det om tillstånd som kan förrvärras om man skjuter upp operationen (tänk glaukom - man kan bli blind om man inte får sin operation i tid), så förstår jag dig. Inte annars.
Citera
2020-04-02, 05:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fel. Virus samlas i masken. Bättre utan, om du inte har en ny.
Är du helt bakom flötet? Om inte viruset samlas i masken, var samlas det då om inte i dina lungor? Du är tydligen ett riktigt jävla forskarämne...
Citera
2020-04-02, 05:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Vad du fokuserar på detaljer!
Ja, eller hur! En onödig detalj dessutom!
Citera
2020-04-02, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Från att det att det första smittade offret från Kina, en kvinna i Jönköping, kom till Sverige så kunde man ha agerat. Man kunde ju ha uppmärksammat att det tog 5 veckor för henne att bli frisk. Detta kunde ju ha gett info om vad som skulle komma.

Antar att antalet döda idag torsdag ligger på ett 3 skiffrigt tal och sedan går det bara utför.......

Ja, när det dubblades från 50 till 100 var det ju ingen shocker direkt men när det nu går från 5000 till 10 000 på vadå, 4-5 dagar och sen från 10 000 till 20 000 efter 4 dagar till ja då börjar det nog kännas i magen hos många.

Du kommer också börja se att de som skrikit högst att vi skall lite på experterna och sitta still i båten och leva våra liv kommer byta fot snabbare än du hinner säga "landsförrädare" och sen låta som en mistlur på maxvolym kommande månader.

Det här kommer bli en total sh1tshow för vården skall tydligen peaka om några dagar och sen så kommer dödstalen sticka iväg som ett spjut.

Mycket troligt att Stockholm stängs ned i panik nu under April månad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in