2020-04-02, 05:11
Medlem
Cabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Nja, inte riktigt så. Det är ett vågat spel av Löfven snarare, att enbart gå på FHMs rekommendationer. Det enkla politiska valet vore att sätta landet i karantän, likt alla andra länder. Ta det säkra före osäkra och det vore en win-win situation politiskt sett, skulle resultatet vara bra jo då tycker vi att det vore smart, skulle fortfarande en massa dö, så skulle man mena på att man gjorde det som praktiskt sett var möjligt för stunden. Motsätter mig FHMs strategi allt mera, känns som att vi passerat tröskeln för en kris i den skala som ses i länder som Frankrike, UK etc och att det nu helt enkelt måste bli karantän. Vet inte om det är helt rättvist att jämföras med våra grannländer men läget ser ju iafl bättre ut i Norge som var tidiga med åtgärder än att be landet hålla god hygien.

Du vet att det inte är politikerna som bestämmer i Sverige utan myndigheterna? Löfven har inget att säga till i mot FHM.
Citera
2020-04-02, 05:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fråga henne gärna om man alltid testar positivt från dag noll, av en virusinfektion . . .

Varför ska jag göra det? Hon är inte ansvarig för det här debaklet - fråga du din mamma istället? Idiot!
Citera
2020-04-02, 05:13
Medlem
God morgon

Här är två dagar med nya kartor, haft mycket annat att göra på sistone. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid. Dagens kartor, alltså de som har med allt fram till och med runt klockan 8 europeisk tid idag, kommer snart även de.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.
1 April

Ladda gärna hem alla kartor och spela de som ett bildspel.

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
1 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.
Citera
2020-04-02, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför ska jag göra det? Hon är inte ansvarig för det här debaklet - fråga du din mamma istället? Idiot!
Varför skulle du inte kunna göra det? Pratar ni aldrig med varandra?

EDIT:Jag behöver inte fråga någon jag vet redan svaret.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-04-02 kl. 05:21.
Citera
2020-04-02, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabas
Du vet att det inte är politikerna som bestämmer i Sverige utan myndigheterna? Löfven har inget att säga till i mot FHM.
Löfven har allt att säga till om FHM, de är skyldiga att följa regeringens direktiv.
Regeringen kan när som helst stänga Sverige och sparka chefen för FHM.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-02 kl. 05:21.
Citera
2020-04-02, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är väldigt mycket Sverige inte haft möjlighet att göra som andra länder haft möjlighet att göra.

Munskydd, testkit, plasthandskar och så vidare växer ju inte direkt i jorden, dom produceras av ett företag.

I USA har man beordrat företag att producera ventilatorer, vissa länder har börjat 3D printa kritiska delar och så vidare.

I sjukvården använder man ALLT som finns, dykaggregat, dykmasker, overheadbilder.

Senfärdighet tror jag det kallas...
Å andra sidan har vi 3D-printat en hel del skyddsutrustning även i Sverige.
Citera
2020-04-02, 05:21
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är nog brevbäraren eller en gammal granne som är pappa till din dotter....
Citera
2020-04-02, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Löfven har allt att säga till om FHM, de är skyldig att följa regeringens direktiv.
Regering kan när som helst stänga Sverige och sparka chefen för FHM.
Nej det kan regeringen inte göra.
Citera
2020-04-02, 05:24
Medlem
Nu försöker negressen Sabuni och Liberalerna samt Centern desperat rida på sossarnas framgångsvåg i opinionen.. De är som fradgatuggande, ylande och utsvultna hyenor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kommuner-och-regioner-far-15-miljarder-extra/
Citera
2020-04-02, 05:26
Medlem
obscenitets avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMQGl/mystiska-tysken-om-tegnell-som-en-tall-i-stormen

Tysken från presskonferenserna med FHM!!
Citera
2020-04-02, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Nu försöker negressen Sabuni och Liberalerna samt Centern desperat rida på sossarnas framgångsvåg i opinionen.. De är som fradgatuggande, ylande och utsvultna hyenor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kommuner-och-regioner-far-15-miljarder-extra/
Är inte alla politiker det?
Citera
2020-04-02, 05:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Näh. Sverige gör ingenting. Eller åtminste för lite, för sent.
Tegnell-Mengele behöver ställas inför riksrätt efter alla hans lögner.

Har ni masktvång kopplat till böter?
Är skolorna stängda? Alla barn över 10 kan vara ensamma hemma.
Restauranger är öppna.
Kollektivtrafiken är proppfull.
Det finns ganska mycket som Sverige skulle ha gjort för länge sedan.

Från att det att det första smittade offret från Kina, en kvinna i Jönköping, kom till Sverige så kunde man ha agerat. Man kunde ju ha uppmärksammat att det tog 5 veckor för henne att bli frisk. Detta kunde ju ha gett info om vad som skulle komma.

Antar att antalet döda idag torsdag ligger på ett 3 skiffrigt tal och sedan går det bara utför.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in