2020-04-02, 00:37
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Detta virus är pandemiskt, det kommer att cirkulera många år, och bli mänsklighetens femte coronavirus. Det finns ingen tvekan om det. Kina fick inte bort det, de mörkade och spred viruset till andra länder.

Inget virus är pandemiskt i sin natur. Det är något som är högst beroende på andra faktorer, som vi har makt över.

Tydligen måste man förenkla saker så att en femåring kan förstå för dig.

Om bara 2 personer bor på en planet, vid motsatta poler utan någon kontakt, och den ena blir infekterad av mässlingen, vad har mässlingen då för R0? 0

Den kan omöjligt bli pandemisk såvida inte den andra personen blir smittad.

Går det här in i din skalle tro?
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-02 kl. 00:39.
Citera
2020-04-02, 00:38
Medlem
"01.04.2020 KL. 22:35
WHO-eksperter: Coronasmittede bør isoleres uden for hjemmet.
Trods kritik mener Statens Serum Institut, at det er unødvendigt at flytte coronasmittede ud af hjemmet.
Det er en fatal fejl, når Danmark og andre europæiske lande råder personer med milde symptomer på coronavirus til at isolere sig i eget hjem. For faren for at smitte sine nærmeste er alt for stor.

Sådan lyder kritikken fra eksperter fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO), skriver Politiken."
https://jyllands-posten.dk/international/ECE12053644/whoeksperter-coronasmittede-boer-isoleres-uden-for-hjemmet/
Citera
2020-04-02, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Sverige blir ett hot för andra länder genom att smittan får sprids fritt här - och nu ökar smittspridningen här i galopperande fart - och till slut tar omvärldens tålamod slut. Precis som man gjort mot Syrien och Afghanistan därför att de varit plantskolor för terrorister.
Eh, smittan sprids som en löpeld över världen. Kurvorna pekar fortfarande rakt upp i de flesta länder.
Citera
2020-04-02, 00:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han skulle kunna bli det. Om andra länder får bukt med smittan, och världsfrånvända svennar ger sig ut i världen troendes att de är stålvikingar och då sätter igång Covid-19 2.0, då kan man ju skylla på Tegnell.
Och stämma Sverige.

Tegnell är fanimig det skarpaste Sverige knullat ur sig sedan Nobel. Han vet exakt vad handlar om, han vet exakt vilka som är i riskgrupp osv. Framförallt vet han vad konsekvenserna skulle bli av ett totalt nedlåst samhälle vore. Alltså corona är dödligt för vissa ja men inte på långa vägar så dödligt det kan låta när alla jävla domedagskretiner här inne som skriker om att få bli insvetsade (fan härlig syn iofs om Löfven står å svetsar fast nån trappuppgång på Östermalm) men inse nu för faan att ekonomin måste rulla innan hela jävla världen går under på riktigt. "men vaddå jag får ju soc å sånt ändå jag å spela NES" nä det får du inte ditt jävla UFO
Citera
2020-04-02, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja helt riktigt, det verkar ha blivit lite för känsligt för hot stuff att ta upp. För övrigt såg jag idag på platz.se corona ett diagram över hur dödligheten ökar under 7-dagarsperioder och det har då dom sista dagarna ökat från 19 till 23 och idag till 28 döda (per 7-dagarsperiod) Det är inte Italiens utveckling men ändå skrämmande.
Jag rekommenderar alla att titta på detta liggande diagram.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
60 döda svenskar idag....

Om mindre än 3 dagar är det kanske dubblerat om kurvlutningen stämmer, hemska tanke.
Var det därför S.L. inte ville svara på om regeringen tar ansvaret om det visar sig att lutningen är som Italien eller värre ? eller tänker de skylla på A.T. ?
Citera
2020-04-02, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Personen skrev " kanske" och beskrev ett eventuellt förlopp, som "kanske" kan hända.
Även Tegnell spekulerar och tror men han vägrar tro på övriga experter världen över trots deras källor. Tegnell tycker att han vet bäst och mest.
Han kan få rätt. Han kan få fel. Ingen världen över vet mer än att sjukdomen covid-19 är en pandemi som är dödlig. Finns inget vaccin, det man vet är att många kommer att dö.
I USA tror man på siffror på fler miljoner i USA. Källa dplay dokumentär om covid-19.
Tegnell är säker på att sjukdomen ger immunitet och låter därför sjukdomen härja fritt.

Även jag har tänkt de tankarna som skribenten tänkte att "kanske" kunde ske
1. Viruset kommer in i kroppen.
2. Du får symtom, eller inte.
3. Viruset kan ha förstört delar av lungorna, de som inte har symtom har också fått skadan men i mycket mindre omfång.
4. Du blir inte immun.
5. Du friskförklaras.
6. Du smittas igen.
7. Viruset skadar lungorna ännu mer.
8. Symtomen blir mer kännbara.
9.. Det tar längre tid att bli frisk.
10 Du smittas igen.
11.DÖD.
Ren spekulation.

.

Har också haft denna teorin, dom äldre klarar inte ens första omgången av virus, inte 80 plus iaf.
En andra omgång kanske är dödlig även för vanliga med lite sämre kondition.
Den tredje omgången av detta virus dödar alla.
Det känns som viruset kanske trots allt är jordens undergång om det inte kommer ett vaccin.
Planeten behöver rensa sig själv och då uppstår såna här virus.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Gud ja- vi kommer bli en isolerad avkrok vid norra polcirkeln med enda landet på planeten där corona fortfarande härjar och svenskar springer runt i skogarna likt de sista indianerna i USA. Det råder blodiga inbördeskrig mellan olika invandrargrupper och våra grannländer har byggt höga murar mot oss.
Inte HELT omöjligt ändå

Det är tur att mina barn har medborgarskap i andra mer civiliserade länder, jag räknar med att vara med vid helikopterevakueringen av dem. Ryser av bara tanken.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Nu är Spaniens siffror inne för onsdagen. Ber om ursäkt om de redan har postats. De går tyvärr mot nya rekord och får nu kanske snart betraktas som det värst drabbade landet i Europa:

104,118 smittade
+8,195 igår

9,387 döda
+923 igår

22,647 tillfrisknade

72,084 aktiva fall
5,872 kritiska
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är din åsikt, som du är fri att ha. Jag är av en helt annan åsikt och det är att, som jag redogjort för redan, stater ska inte medvetet kunna underlåta att skydda sina medborgare vid omfattande hot som pandemier, krig och dylikt. Om staten gör så ändå, så anser jag att man bör kunna stämma staten.

Det har med att göra att jag anser att om jag betalar skatt till staten, så har den ett visst ansvar att skydda mig. (Och andra skattebetalare). Det ingår i min uppfattning i vad man brukar kalla samhällskontraktet.

Om en av parterna bryter ett kontrakt så anser jag att det ska gå att stämma den parten. Tror inte t.ex. att staten skulle låta mig komma undan med att betala skatt, så varför ska jag låta dem komma undan med att inte ens erbjuda basic skydd och vård under en pandemi. Aldrig i livet, det tycker jag är oacceptabelt.

Som sagt, min åsikt står fast och du får tycka som du tycker. Du får även tycka att jag har fel, det är helt okej. Kommer dock inte argumentera mer i det, då jag har sagt allt jag har att säga i den frågan.

Haha naturligtvis har du rätt för i helvete, tro inget annat.
Tänk efter-
De har förbrukat sin rätt att bara "röstas bort".
Skulle man ha "röstat bort" nazisterna på 40-talet också då eller?! Nej just det man hade Nürnbergrättegångarna.

Vi har top 3 högsta skattetryck på planeten och vi har inte resurser att ens försöka stoppa viruset. Planen är att fullkomligt ge upp och gömma sig bakom fina ord som "tvätta händerna, flockimmunitet och påskkärringar".
De har brytit samhällskontraktet med RÅGE och kapitulerat för denna fiende trots att vi är ett av de länderna som har bäst förutsättningar i världen(egentligen) att klara denna pandemi.
Citera
2020-04-02, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi får se om nåt dyker upp. De har ju i varje fall skrivits om ungdomar och de i åldersgrupperna över dem.

Det har ju framställts som att barn inte drabbats. Att de är smittbärare är konstaterat, även om det här i Sverige inte riktigt har gått in.
Vad är det som egentligen säger att barn inte drabbats? Och att bara gamlingar och ”svaga” dör?

Kommer det här ut blir det (förhoppningsvis) action på folk.

Spädbarn är väl svaga, och barn också?

Sen läste jag en kommentar till guvernörens inlägg:

https://mobile.twitter.com/sandy06906/status/1245434564669067265

"Heartbreaking! but please understand unless you mandate it, it's not going to happen, unless you decrease you're essential list, it's not going to happen, take a walk into local food take out services, look at the line's, live's are at grave risk."

Alltså ungefär att man måste förbjuda, annars kommer människor fortsätta smitta varandra!
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det har jag.

Det är att ringa i Hesa Fredrik och göra en total lockdown, sätt in militären! Hälften av befolkningen förstår inte allvaret och behöver få sig en tankeställare. Dock alldeles för sent. Jag skrev att man skulle göra det den 7 Mars tror jag, då var det redan i senaste laget. Hittar dock inte mitt inlägg nu, hur söker man på äldre trådar man skrivit, får bara upp 20 sidor med resultat?

Min enkla tanke är att om alla bär andningsskyd så kan inte smittan spridas så lätt.
Enkel lösning som jag ser det och jag tro det är bättre än att offra en del av Sveriges befolkning för att en majoritet ska bli immun.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är Spaniens siffror inne för onsdagen. Ber om ursäkt om de redan har postats. De går tyvärr mot nya rekord och får nu kanske snart betraktas som det värst drabbade landet i Europa:

104,118 smittade
+8,195 igår

9,387 döda
+923 igår

22,647 tillfrisknade

72,084 aktiva fall
5,872 kritiska

Det blir intressant att se vilket land som först bryter 1000-döda-på-ett-dygn barriäreren.

Spanien eller USA ser det ut som nu, men det kan fortf blir Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in