2020-04-02, 00:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa på att det skulle kunna ligga latent i kropp..........?
Personen skrev " kanske" och beskrev ett eventuellt förlopp, som "kanske" kan hända.
Även Tegnell spekulerar och tror men han vägrar tro på övriga experter världen över trots deras källor. Tegnell tycker att han vet bäst och mest.
Han kan få rätt. Han kan få fel. Ingen världen över vet mer än att sjukdomen covid-19 är en pandemi som är dödlig. Finns inget vaccin, det man vet är att många kommer att dö.
I USA tror man på siffror på fler miljoner i USA. Källa dplay dokumentär om covid-19.
Tegnell är säker på att sjukdomen ger immunitet och låter därför sjukdomen härja fritt.

Även jag har tänkt de tankarna som skribenten tänkte att "kanske" kunde ske
1. Viruset kommer in i kroppen.
2. Du får symtom, eller inte.
3. Viruset kan ha förstört delar av lungorna, de som inte har symtom har också fått skadan men i mycket mindre omfång.
4. Du blir inte immun.
5. Du friskförklaras.
6. Du smittas igen.
7. Viruset skadar lungorna ännu mer.
8. Symtomen blir mer kännbara.
9.. Det tar längre tid att bli frisk.
10 Du smittas igen.
11.DÖD.
Ren spekulation.

.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-02 kl. 00:37.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den smittade personen i den religiösa sekten besökte flera olika mässor, sedan tog det lång stund för ledaren att i slutändan lämna ut några namn för att smittskyddet skulle kunna kontaktspåra. Klart att smittspridningen tog fart.

Som sagt länken säger att aerosolsmitta finns det risk för särskilt i vissa situationer inom vården, som med de flesta luftvägsvirus. Några viruspartiklar i luft har dock inte påvisats på avdelningar där Covid-19 patienter legat och om de skulle finnas är det inte ett starkt bidrag till smittspridning. R0 är inte 12-18 som mässling, utan 2-3.

That's it.

Hur ser du på den samlade globala bedömningen gällande aktsamhet pga spridda aerosoler drivna av tex hosta, i samband med Coronaepidemin?

Varför skulle dessa aerosoler plötsligt gå från mätbara nivåer vid hosta till 0 vid vanlig andning?

Smittskyddsavdelningar, där klinisk smittskydds metodik samt skyddskläder mm används har antagligen avsevärt minde nivåer aerosoler än en fullproppad biograf. En smittskyddsklinik/ intensivvårdsplats/rum har särskild avancerad luftkonditionering med såväl kontroll på luftens temperatur/fuktighet samt partikelfilter på såväl in/utluft.

Dina egna länkar samt andra studier påvisar smittbärande aerosoler, såväl droplet nuclei som "respitary droplets" i storlekarna 5-10 μm. I vanlig utandning. Dock är bias (på dina länkar) mindre aerosol vänlig.

Vetenskapen drar inte en exakt storleksmässig/distributionsmässig gräns för smitta genom partiklar via utandningsgenererad aerosol (5-10 μm). WHO´s definition för luftburen smitta som går <5 μm ifrågasätts av forskare världen över.

WHO verkar basera sin definition på avstånd. En gissning är att den baseras på att insatser ska vara meningsfulla/inge förtroende/vara hanterbara.

Diskussionen har aktualiserats med tanke på hur WHO´s rekommendationer i sin tur påverkat hur skyddsutrustningen ser ut för de som arbetar inom vården.
Senast redigerad av snuttis 2020-04-02 kl. 01:25.
Citera
Medlem
Vasterass avatar

USA är naturligtvis redan förberett på denna typ av katastrof:
https://www.youtube.com/watch?v=IAoteD-J9eA&t=20s
Citera
2020-04-02, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rent formellt är det Socialstyrelsen som hanterar vården och FHM smittskyddet.

Skulle inte förvåna mig alls om det blivit tjafs om ansvarsområdet högre upp bland diverse myndigheter. Det är oroväckande när jag vet att man har haft övningar för olika scenarier, b la just pandemi.
Citera
2020-04-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu är det ju inte olagligt att inte göra som resten av världen och tur är väl det.

Poängen med att ha en egen regering och egna myndigheter är att man inte behöver låta andra länders regeringar bestämma hur man ska göra.

Om det inte är nöjd med regeringen som man har givit förtroendet att styra så byter man regering, man stämmer inte regeringen.

Det är din åsikt, som du är fri att ha. Jag är av en helt annan åsikt och det är att, som jag redogjort för redan, stater ska inte medvetet kunna underlåta att skydda sina medborgare vid omfattande hot som pandemier, krig och dylikt. Om staten gör så ändå, så anser jag att man bör kunna stämma staten.

Det har med att göra att jag anser att om jag betalar skatt till staten, så har den ett visst ansvar att skydda mig. (Och andra skattebetalare). Det ingår i min uppfattning i vad man brukar kalla samhällskontraktet.

Om en av parterna bryter ett kontrakt så anser jag att det ska gå att stämma den parten. Tror inte t.ex. att staten skulle låta mig komma undan med att betala skatt, så varför ska jag låta dem komma undan med att inte ens erbjuda basic skydd och vård under en pandemi. Aldrig i livet, det tycker jag är oacceptabelt.

Som sagt, min åsikt står fast och du får tycka som du tycker. Du får även tycka att jag har fel, det är helt okej. Kommer dock inte argumentera mer i det, då jag har sagt allt jag har att säga i den frågan.
Citera
2020-04-02, 00:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han skulle kunna bli det. Om andra länder får bukt med smittan, och världsfrånvända svennar ger sig ut i världen troendes att de är stålvikingar och då sätter igång Covid-19 2.0, då kan man ju skylla på Tegnell.
Och stämma Sverige.
Alla länder kommer att få bukt med smittan, efter att x personer ur befolkningen har dött. Är Tegnell ansvarig för alla länders dödsfall?
Citera
Medlem
pulverhonungs avatar
https://youtu.be/9UqEQag-Dr8

Man kan ju inte hjälpa att undra..
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Sverige 10:a i världen av drygt 200 länder rörande Deaths/1M pop (har räknat bort Andorra och Luxemburg med 181 resp. 46 då dessa nationer har mindre än en miljon personer):
Fast med tanke att vi har efter släpande siffrorna och om man kollar på C-19.se har vi ca 26 per 1M/pop. Ock kanske har några dött i dag men de kommer inte bli registrerande fören om några dagar. Så vi vet egentligen inte alls rätt siffra. Det kan ju vara så att det dött 28 per 1M/pop nu. Vem vet.
Citera
2020-04-02, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta virus behöver inte alls vara här för att stanna. Kina fick bort det, och hade utplånat det om det inte vore för resten av världen som misslyckades totalt och nu ska resa dit och återinfektera dem hela tiden. Denna återinfektion hanterar de dock på samma vis, den går konstant mot noll.

Och detta nästan enbart genom att använda andningsskydd(+det många andra länder nu gör) i ett par månader. En förhållandesvis låg kostnad.

Detta virus är pandemiskt, det kommer att cirkulera många år, och bli mänsklighetens femte coronavirus. Det finns ingen tvekan om det. Kina fick inte bort det, de mörkade och spred viruset till andra länder.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men det är information från Connecticuts guvernör, och han verkar väldigt oroad av spädbarnets död:

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429678875295744

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429680095793153

https://mobile.twitter.com/GovNedLamont/status/1245429681060487168
Vi får se om nåt dyker upp. De har ju i varje fall skrivit om ungdomar och de i åldersgrupperna över dem.

Det har ju framställts som att barn inte drabbats. Att de är smittbärare är konstaterat, även om det här i Sverige inte riktigt har gått in.
Vad är det som egentligen säger att barn inte drabbats? Och att bara gamlingar och ”svaga” dör?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Undrar varför just 50-59-åringar sticker ut mer än andra när det gäller antal smittade. (alltså bara smittade!)

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Hypotes :

Rör sig mest mellan generationerna. Har vuxna barn, och fortfarande föräldrar i livet, samt att man jobbar. Sen, vid 50 börjar åldrandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du är verkligen magnifik i ditt försvar av de andra statsepidemiologerna. Tegnell enkom är ansvarig för tiotusentals döda över världen.

Ja exakt som ni resonerar om Trump. Helt blinda för hur Tegnell skött det.
Vi är ÅTMINSTONE lika goda kålsupare.
Som sagt så GÖR de andra länderna åtminstone något. Vi var ALLA försena på bollen(utom norge/finland troligen) men alla andra har gjort något åt det- vi tittar bara på. Och så är det bara för i helvete.
Om det visar sig om 3-4 månader att Tegnells världsunika strategi mot alla odds var rätt så lovar jag att sätta mig själv i fängelse för olaga hot och anstiftan till terrorbrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in