Citat:
Ursprungligen postat av
arr-pirate
Sjukvården i sthlm är dagar från total kollaps, och absolut ingenting görs.. Pinsamt från våra ledare. Kommer det svenska folket som vanligt att glömma bort allt?
Politikernas måste ställas inför rätta.
Jag tror och hoppas att svenska folket inte glömmer ett sådant här svek, och att det blir rättsliga efterspel för alla i ansvariga positioner... Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i det men anhöriga som förlorat sina nära och kära bör rimligtvis kunna söka juridisk rådgivning för sina möjligheter att utkräva ansvar. Kanske bildas anhöriggrupper framöver, som kan stötta varann i en sådan fråga. T.ex. vad gäller vårdpersonal som riskerar livet utan skyddsutrustning etc.
Det bör rimligtvis inte spela någon roll ifall det är en individ eller en arbetsgivare eller en stat, som utsätter en för livsfara, det bör finnas möjlighet till upprättelse i vilket fall. Sådana händelser skulle ju ev. kunna rubriceras som "vållande till annans död", "framkallande av fara för annan", etc.
Notera att jag säger bör, och att jag hoppas på att det är möjligt, då jag inte vet vilka möjligheter som finns just när det är staten som sätter folk i fara. Kanske finns någon jurist här inne som vet bättre i frågan.