2020-04-01, 22:49
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Är de helt friska då? Viruset kanske gått "dormant" och vaknar till liv om någon vecka och slår till igen på organen?

Vilka tidigare typer av virus har gjort det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det hörde jag Haha så tokigt uttalande av han.
Man kan ju tro det är nån gissa-lek han håller på med.
Killgissning är SÅ 2019. Nu heter det Tegnellgissning!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arr-pirate
Sjukvården i sthlm är dagar från total kollaps, och absolut ingenting görs.. Pinsamt från våra ledare. Kommer det svenska folket som vanligt att glömma bort allt?
Politikernas måste ställas inför rätta.

Jag tror och hoppas att svenska folket inte glömmer ett sådant här svek, och att det blir rättsliga efterspel för alla i ansvariga positioner... Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i det men anhöriga som förlorat sina nära och kära bör rimligtvis kunna söka juridisk rådgivning för sina möjligheter att utkräva ansvar. Kanske bildas anhöriggrupper framöver, som kan stötta varann i en sådan fråga. T.ex. vad gäller vårdpersonal som riskerar livet utan skyddsutrustning etc.

Det bör rimligtvis inte spela någon roll ifall det är en individ eller en arbetsgivare eller en stat, som utsätter en för livsfara, det bör finnas möjlighet till upprättelse i vilket fall. Sådana händelser skulle ju ev. kunna rubriceras som "vållande till annans död", "framkallande av fara för annan", etc.

Notera att jag säger bör, och att jag hoppas på att det är möjligt, då jag inte vet vilka möjligheter som finns just när det är staten som sätter folk i fara. Kanske finns någon jurist här inne som vet bättre i frågan.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Flockimmunitet uppnås väl vid ca. 60% smittade?

Tror du 60% av Sverige är smittat om några veckor?

Det är 6.000.000 människor det. Jag tror inte 6 miljoner människor är smittade om några veckor.

OM det skulle bli så, så kan jag rekommendera dig att rusta för inbördeskrig. Så enkelt är det. 6.000.000 smittade på så kort tid raserar vården TOTALT. T-O-T-A-L-T. Det finns ingen vård kvar sen.
Mat kommer inte finnas i affärerna, polisen kommer inte räcka till, till något.

Anarki råder i ett sådant fall, följt av mer eller mindre inbördeskrig.

Så det får vi ju inte hoppas Och det tror jag inte på heller om några veckor.
"April är den månad då smittspridningen av coronaviruset kommer att vara som allra intensivast. Detta enligt Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, som till vardags arbetar med att göra modeller över hur smittsamma sjukdomar uppför sig i en befolkning.

– Det här är en så pass smittsam sjukdom att över hälften av Sveriges befolkning kommer att bli smittade innan april månads utgång."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om du påstår att WHO har fel tycker jag du har bevisbördan.
Var är dina källor på det DU påstår?

Jag har ju inte påstått att WHO har fel, ditt inlägg är gish-galopp, jag behöver ingen källa på att jag betraktar WHO:s rekommendation i frågan om långärmat som tyckande taget ur luften så länge man inte kan visa ett vetenskapligt stöd för sin rekommendation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Vad är det för jävla eftersläpning i resultat Tegnell tjötar om. Vi har inte råd att isolera, vi har inte råd att stänga skolor, vi har inte råd att testa, vi har inte råd att ha ett beredskapslager, vi har inte råd att ta fram akutplatser, vi har inte råd att beställa skyddsutrustning, och vi har uppenbarligen för Fan inte ens råd att rapportera riktigt. Visste att det var illa men med rådande världsekonomi är det Fan riktigt brunt för Sverige. Tusentals döda kommer vara det lätta i denna kris. Fyfan kan dom åtminstonde inte bara ge oss sanningen. Stå och säga "eftersläpning". Säg konkurs så vi fattar.

FHM är i en egen kris (upptäckt att de hade fel) och försöker nu försvara vad de sagt tidigare. Allt blir helt bakvänt. Vi behöver ett FHM som är på tårna och följer med i kunskapsläget av covid. Och lära av andra länder. FHM slår sig för bröstet och tycker att de har rätt. Det är osunt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jodå. I luften lever viruset i 6 timmar.
Om jag är smittad, du och jag pratar i ett rum= du blir smittad.
Isolerade utrymmer bör undvikas.

Epidemiologisk studie på detta?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Samma människor som sa att de ej smittades bland barn och vi ej skulle bli smittade i Sverige.
Sa SLL det?
Citera
2020-04-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns inga epidemiologiska studier som visar att en infekterad person som varit i ett rum och bara andats har smittat en person som senare varit i samma rum. Det kräver experimentellt kontrollerade studier. Var är dessa?

Finns det epidemiologiska studier på motsatsen menar du?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Hehe..da så.

Dere hadde 1 - ett - tilfelle 4 februar. Deretter ingen før 26 februar. Da fikk vi også vårt første tilfelle.

Så han mener altså at det ene tilfellet gjør at vi i Norge ligger 3 uker bak. Morsom fyr han der Tegnell.

Sverige hade sina första fall samtidigt som Ryssland. Ungefär lika många också.
Ryssland stängde genast gränser, bl.a. mot Kina, trots att kineserna klagade.
Sverige stängde inte öht.
Antalet fall idag, tja.

Trodde inte att jag skulle säga det men... Unionsupplösningen anser jag ännu var ett misstag. Dock borde då huvudstaden ha varit Oslo.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Klart som fan att det måste utredas. Regionerna har ansvar att hålla sina egna lager. Oavsett vad vi hade för beredskap förr så är det så det ser ut idag. Trodde aldrig att jag skulle försvara svetsaren men det är inte hans fel helt och hållet.

Fast samtidigt är de varit styrande i ca 6 år nu så mycket av ansvaret ligger ändå på dom.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är du som blandar i klorin, jag pratar om tvål och vatten.

Ingen tvättar sig i klorin såvitt jag känner till, inte ens inför ett kirurgiskt ingrepp.

Inte innan , efter, standard för tex ebola. Man måste spraya ned om man
håller på med farlig smitta, funkar ej att ta av kläder, då sprider man smittan.
Binda och förstöra.

TEX. https://www.youtube.com/watch?v=Zo80nv39O1c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in