2020-04-01, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Klart som fan att det måste utredas. Regionerna har ansvar att hålla sina egna lager. Oavsett vad vi hade för beredskap förr så är det så det ser ut idag. Trodde aldrig att jag skulle försvara svetsaren men det är inte hans fel helt och hållet.

Bara att dom började väl utreda det 2017?
På TV4 nyheterna rapporterade dom om nu ikväll att vissa äldreboende saknar tvål, Sveriges beredskap är en katastrof.
Citera
2020-04-01, 22:32
Medlem
Jag kan beställa upp till 50 000st KN95 ansiktsmasker (dessa är som ffp2 väl), från en tidigare affärskontakt i Shenzen. De säger, för ordrar under 10 000st sker leverans 3e dagen, över det är leveranstid 1 vecka.

Är det något som vården skulle bli glada av?
Vem ska man kontakta, inte Tegnell väl?
Citera
2020-04-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Det är press på sjukvården men du får ha i beaktning att medelåldern för döda är ~80år och större delen av dem som blir smittade får milda symptom. Spanien och Italien lever och har en äldre befolkning - samt inte samma förberedelse som Sverige.

Hej, regimen.
Gör som så, spara ditt eget svar till den oroade, och läs det igen när en du känner är död.
Citera
2020-04-01, 22:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Jag hade fel.

Uppfriskande att se någon skriva detta i tråden istället för att få till full rabies motattack.

Alla har vi fel ibland. Det är en fin kvalité att ha, att kunna erkänna fel ibland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I början ingår även illamående.
Illamående kan man ha
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag såg på dokumentären covid-19 ( dplay)att viruset kan överleva fler dagar utan värd. Det smittar alltså i fler dagar om det hamnat på ett dörrhandtag tex
Tänker då på vårdpersonal som skall ha kortärmat på äldreboende tex.
Många inom äldrevården är oroliga för smittan.
De har kortärmat, vanliga plastförkläden som de använder vid duschningar och vanliga tunna plasthandskar. Många har inte munskydd osv.
De är oroliga för att smitta och att smittas.

Jag ser inte vad ditt svar har för relevans för mitt inlägg och frågan?

Dock, logiskt bör ett virus finnas kvar på ett långärmat plagg när vårdaren lämnar patientens rum för att gå iväg och byta om, eller om vårdaren vårdar mer än en person i samma rum.

Finns det däremot vatten, tvål och ett handfat kan vårdaren tvätta armarna mellan varje patientåtgärd, och innan vårdaren lämnar rummet.

Jag ser faktiskt inte fördelen med långärmade plagg.

Svarar du på det här inlägget så argumentera sakligt, tack på förhand.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Oj. Kolla Finlands beredskapslager för skyddsutrustning till vården.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006461006.html

Varför har inte vi ett sånt lager?

Platsen för lagret är hemligthetsstämplat verkar det som. Däremot har några andningsskydd i lagret passerat "bäst före" datum.

Det finns fler än ett beredskapslager i Finland.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi pratar om CoV-2, ett virus, så visa gärna att detta virus smittar olika beroende på om det finns på en tvättad arm eller ett långärmat plagg.

Testa att tvätta dina armar 30/dag med 0.5% klorin så får du se.........
Citera
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kryssningsfartyg med coronasmittade ombord har svårt att få lägga till. Fast svenska myndigheter anser sig naturligtvis ha skyldighet att ta emot dylika ifall sådana dyker upp här.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/landerna-vagrar-ta-emot-fartyget-passagerarna-dor-av-covid-19

Sverige har absolut ingen skyldighet göra något.

De reste från Buenos Aires och där ska de anlända.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Behandling och vaccin?
Jag glömde nämna att det kanske finns hopp om behandling.

Remdesivir, som egentligen togs fram mot Ebola, har testats mot Corona med lovande resultat.

Vaccin kan tänkas börja testas på människor om någon månad.

Det är för tidigt att betrakta något av detta som lösningar, men en behandling som hjälper och ett vaccin som, till att börja med, kan ges till utsatta grupper, som vårdpersonal och t.ex. personal i livsmedelsaffärer och äldre skulle ju vara lite av en game-changer.

https://www.jwatch.org/na50889/2020/03/03/remdesivir-promising-antiviral-against-coronaviruses

Sverige deltar i en studie angående Remdesivir. Patienter i Skåne och Göteborg ska få det, bådae allvarligt sjuka och de med lättare symptom. Resultat om 6-8 veckor. Sas nyss på TV4
Citera
2020-04-01, 22:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Bara att dom började väl utreda det 2017?
På TV4 nyheterna rapporterade dom om nu ikväll att vissa äldreboende saknar tvål, Sveriges beredskap är en katastrof.

Sverige är ett u-land. Vad får vi för skatten? Var går alla pengar?
Citera
2020-04-01, 22:34
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Klart som fan att det måste utredas. Regionerna har ansvar att hålla sina egna lager. Oavsett vad vi hade för beredskap förr så är det så det ser ut idag. Trodde aldrig att jag skulle försvara svetsaren men det är inte hans fel helt och hållet.

Sossarnas paradgren, perfekt tillfälle att ge någon med rätt partibok yttligare ett låtsasjobb. Fy fan, man kräks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in