2020-04-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakflak
I princip alla börskrasher brukar ju ta minst 12 - 36 månader innan de börjar återhämta sig, någon som tror att det går fortare denna gång och som kan komma med argument för detta?
Det kan ju gå fortare om smittspridningen mattas av, man kommer fram med vaccin osv. I bästa fall kanske det vänder om några månader (och i värsta fall år). Grunden för denna krasch är ju lite speciell då den inte är ekonomiskt relaterad utan beror på ett virus. Hur snabbt allt återhämtar sig skulle jag säga beror på hur snabbt man kan hantera viruset på olika sätt (och underskatta inte vilken typ av mediarapporter som ges).
Citera
2020-04-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Clemondo gick upp 80% från måndag till idag...

okej. kul för dem. Hade du den aktien?
Det var en. Det finns kanske 100 000 aktier där ute som är relevanta för svenska investerare.
1/100000 är ett odds som inte är så über.

Jag tjänade mina pengar, och är glad för det.
Citera
2020-04-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
okej. kul för dem. Hade du den aktien?
Det var en. Det finns kanske 100 000 aktier där ute som är relevanta för svenska investerare.
1/100000 är ett odds som inte är så über.

Jag tjänade mina pengar, och är glad för det.
Har haft den i omgångar, säger bara att dom finns, flera aktier är vinnare i denna situationen vi har nu. ICA går bra med, getinge har haft toppnoteringar i dagarna, båda dom kommer visa riktigt fina siffror detta kvartalet.
Citera
2020-04-01, 22:06
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Svaret var menat som ett tips på en fastighetsaktie, personligen är jag inte sugen på något annat fastighetsbolag.

Visst finns det många bra utdelare med låg värdering nu. Har handlat både Stora Enso, Boliden, ABB, Equinor samt lite annat smått och gott.

Har du handlat någon bra utdelare ännu?

Ja, jag tror på Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike och deras respektive konjunkturer, så där har jag köpt en del bra utdelare.

Aareal Bank AG har 13,19% i utdelning, Societe Generale SA har 14,46%,
Aker har 9,55%

Där har jag bl.a gjort lite inköp.
Citera
2020-04-01, 22:35
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Ja, jag tror på Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike och deras respektive konjunkturer, så där har jag köpt en del bra utdelare.

Aareal Bank AG har 13,19% i utdelning, Societe Generale SA har 14,46%,
Aker har 9,55%

Där har jag bl.a gjort lite inköp.
Varför så viktigt med utdelning? Den utdelningen är delar av dina aktier som de säljer åt dig. Vill du inte att dessa ska vara investerade i företaget du vill investera i?
Citera
2020-04-01, 22:58
Medlem
RobertoSavianos avatar
Precis som många andra så sålde jag av mina spiltan räntefond fonder idag. Så jävla segt att det tar ett tag att få dem sålda. Känns rimligt att investera dem nån annanstans.
Citera
2020-04-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Det kan ju gå fortare om smittspridningen mattas av, man kommer fram med vaccin osv. I bästa fall kanske det vänder om några månader (och i värsta fall år). Grunden för denna krasch är ju lite speciell då den inte är ekonomiskt relaterad utan beror på ett virus. Hur snabbt allt återhämtar sig skulle jag säga beror på hur snabbt man kan hantera viruset på olika sätt (och underskatta inte vilken typ av mediarapporter som ges).

Du tror alltså att bostadsägare i evighet kan använda sina bostäder som bankomater genom att år efter år uppvärdera kåken samtidigt som bankerna öser pengar över dem?

Bostadspriserna stiger i en takt högre än löneökningarna. De som ska köpa bostad jagar en prisbild som hela tiden "springer" ifrån dem. Det blir till slut omöjligt att kunna köpa en bostad med de lånevillkor som gäller. Den ENDA "lösningen" hade varit högre lån, lägre handpenning och minskad säkerhet.

Nu fick bankerna istället order om hårdare krav på bolånetagarna = ekonomisk sättning.

Allt pekar på att det är avvakta som gäller på börsen. Detta blir en härdsmälta som kommer att pågå länge.
Senast redigerad av ProPapa 2020-04-02 kl. 00:03.
Citera
2020-04-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du tror alltså att bostadsägare i evighet kan använda sina bostäder som bankomater genom att år efter år uppvärdera kåken samtidigt som bankerna öser pengar över dem?

Bostadspriserna stiger i en takt högre än löneökningarna. De som ska köpa bostad jagar en prisbild som hela tiden "springer" ifrån dem. Det blir till slut omöjligt att kunna köpa en bostad med de lånevilkor som gäller. Den ENDA "lösningen" hade varit högre lån, lägre handpenning och minskad säkerhet.

Nu fick bankerna istället order om hårdare krav på bolånetagarna = ekonomisk sättning.

Allt pekar på att det är avvakta som gäller på börsen. Detta blir en härdsmälta som kommer att pågå länge.

Det fetade:

1) Till skillnad från tidigare kriser så agerar riksbanker och stater blixtsnabbt penning- och finanspolitiskt.

2) Vi har redan sett att antalet fall är under relativ kontroll när man inför vissa åtgärder. Kolla Sydkorea och Italien.

3) Man har snickrat på tidtabeller i vissa branscher och förhoppningen är att vissa länder kan återgå till ekonomisk aktivitet redan i mitten av Maj/början av juni.

4) Ett vaccin kan bli tillgängligt redan inom 12-14 månader.

Summasummarum: vi kan vara tillbaka fortare än vad många tror.
Senast redigerad av Koshar1 2020-04-02 kl. 00:09.
Citera
2020-04-02, 00:08
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Varför så viktigt med utdelning? Den utdelningen är delar av dina aktier som de säljer åt dig. Vill du inte att dessa ska vara investerade i företaget du vill investera i?

Just nu är det ingen viktig grej, men det här är ett projekt jag kommer att ägna mig åt i 30år framöver, att endast köpa utdelningsaktier - varje månad, till jag blir 65år.
Förhoppningsvis kan jag gå i pension före dess, år 2050 lär ju knappast pensionsåldern vara 65år..
Citera
2020-04-02, 00:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det fetade:

1) Till skillnad från tidigare kriser så agerar riksbanker och stater blixtsnabbt penning- och finanspolitiskt.

2) Vi har redan sett att antalet fall är under relativ kontroll när man inför vissa åtgärder. Kolla Sydkorea och Italien.

3) Man har snickrat på tidtabeller i vissa branscher och förhoppningen är att vissa länder kan återgå till ekonomisk aktivitet redan i mitten av Maj/början av juni.

4) Ett vaccin kan bli tillgängligt redan inom 12-14 månader.

Summasummarum: vi kan vara tillbaka fortare än vad många tror.

Ja, nästan

4) Vaccin tar tid, mer kritiskt när det kommer till Covid-19 blir istället läkemedel. Oerhört många nationer och sjukhus (via bl a WHO:s projekt 'Solidarity') utför just nu kliniska tester och resultat har redan börjat trilla in och kommer att fortsätta trilla in under veckan.

Så fort någon hittar något som lindrar symptomen för de svårare sjuka (dvs folk dör inte alls i samma grad) är i princip faran över. Det kanske inte blir så trevligt, men då finns inte längre någon anledning att t ex stänga ned samhällen osv. Åtminstone ekonomiskt är faran över (men sedan har vi den rådande oljekrisen också...).
Citera
2020-04-02, 07:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Just nu är det ingen viktig grej, men det här är ett projekt jag kommer att ägna mig åt i 30år framöver, att endast köpa utdelningsaktier - varje månad, till jag blir 65år.
Förhoppningsvis kan jag gå i pension före dess, år 2050 lär ju knappast pensionsåldern vara 65år..
Detta är troligen/förhoppningsvis en av få chanser att fynda aktier/fonder till ditt projekt oavsett om du träffar botten eller inte. Kan nog vara värt att köpa lite mera varje månad nu det närmaste halvåret om du har möjlighet.
Lycka till!
Citera
2020-04-02, 08:07
Medlem
Hur öppnar börsen idag tror ni?
Tänkte på Spiltan, är det någon idé att gå in med kapital i deras globalfond?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in