2020-04-01, 21:53
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kan man inte "vaccinera" folk genom att injicera x antal viruspartiklar så immunförsvaret får en chans att lära sig hur viruset ser ut? Där x är tillräckligt stort för att få igång immunförsvaret men ändå en bra bit under någon slags kritisk mängd för att det ska hinna föröka sig ohämmat? Kanske dock svårt att separera enskilda viruspartiklar och räkna dessa?
Du tänker på variolisation? Ja, men det kommer att stryka med folk där med om man nu lyckas göra det.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Variolisation
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Efter att Trump haft ett samtal med Putin sänder nu Ryssland flygplan med 60 ton utrustning, ventilatorer, masker, andningsskydd och annan utrustning.

För egen del är jag väldigt ”imponerad” av det kraftfulla stöd EU presterar i denna dystra tid. Det känns ”tryggt” att vara medlem i denna Union.

Citat:
"Trump accepterade tacksamt detta humanitära bistånd," citerade Kremlins talesman Dmitry Peskov på nyhetsbyrån Interfax på tisdag.*Trump talade själv entusiastiskt om den ryska hjälpen efter hans samtal med Putin.
En amerikansk tjänsteman i Washington bekräftade att sändningen var ett direkt resultat av Trumps telefonsamtal med Putin.*Tjänstemannen sa att den bar 60 ton ventilatorer, masker, andningsskydd och andra föremål.”

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-russia-usa/russian-plane-with-coronavirus-medical-gear-flies-to-u-s-after-trump-putin-call-idUSKBN21I37W
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Varför låter och ser Taha Alexandersson (Socialstyrelsen) som en fucking robot?

Snacka om känslokall och tom papegoja som står och läser manus varje gång.
Rösten är tonlös och ögonen döda. Man blir skrämd av hennes robotliknande tal och de stela rörelserna. Det hon säger eller snarare det hon vägrar sägs är fruktansvärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Det köper jag att ni har en helt annan krisplan att tillgå samt är hårdare än Sverige, vi är tyvärr ett myndighetsland med allt för många instanser som ska lägga sig i. Men oavsett - smittan kom stort från alperna. Tusentals svenskar åker dit årligen med fulla flyg och busslaster. Det är fakta och ses nu i antal döda.
Jo, men orsaken till antal döda är inte bara att man kommit från alperna utan också att man har inte gjort tillräckligt att göra någonting för att förhindra spridningen. Det ser ut att man inte ens vet vad som ska göras. Då Finland stängde gränserna kom 200 000 människor tillbaka till Finland, många från riskområderna, men ändå har man viruset under kontroll. Noll döda igår.

Jag tycker att Sverige är ett fint land och i många sett har man bättre där än i Finland. Men jag kan inte förstå att hur är de möjligt att i sverige kan man inte förstå allvaret och i presskonfrenser får man höra om nya förklaringar varje dag hur allt är bra och stabilt. Om man gör saker på helt annat sätt än alla andra det kan bero på att man är smartare än de andra men oftast har man bara helt enkelt fel.

Det är nu många som kommer att dö, och om man blir riktigt sjuk kommer många att kvävas hemma om det inte finns möjligheten att få vård på grund av överbelastad sjukvård. Det är allvar nu.
Citera
2020-04-01, 21:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det rasar helt nu för myndigheterna och FHM.

Aktuellt pressar Johan Carlson på att FHM går ut och rekommenderar kortärmade tröjor för vårdpersonal, när WHO rekommenderar ren, långärmad skyddsrock. Och FHM skyllde felaktigt på att det är WHO som hade sagt det.

Carlsons svar "mmm ...... jag tror att man i slutändan kommer att landa på att man ser att det ... mmmm .... inte är så stor skillnad egentligen"

Tar sig virus in i kroppen genom huden, kan man inte tvätta armarna, varför måste man tvunget ha en långärmad skyddsrock om det finns tvål och vatten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Vilken diktatur kommer du från?
Finland
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
"How the AMOUNT of the coronavirus you get infected with could decide whether you suffer mild or severe symptoms"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8166867/How-large-viral-load-make-coronavirus-infection-worse.html

"As well as reducing the risk of coronavirus spreading social distancing could make people's symptoms milder if they do get the illness, scientists say."

Det låter bra. För det kan vara svårt att helt undvika smitta och leva 100 % sterilt.
Citera
Medlem
Soterns avatar
I början sa Tegnell att det skulle vara över på några veckor, nu säger statsministern: räkna med månader.
Jag börjar tro att det handlar om år.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad yrar du om?? +114 i Tyskland, +59 i Sverige...

+59 är inte dagens dödsfall utan gamla också.
Citera
2020-04-01, 21:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja de är så hjärntvättade så det liknar ingenting...

"Det är ingen idé att stoppa spridningen- det går inte".

"Ansiktsmasker är värdelösa"

"Tester är värdelösa"

Osv. Helt otroligt. Menmen mig drabbar det inte då jag har möjlighet att sitta i total karantän tills detta är över. Ingen lyssnar ändå, jag blir bara avfärdad med att jag inte är expert och det är minnsann Tegnell.

Gamlingar bör sättas i karantän. Övriga grupper i samhället bör testas. De som inte har viruset bör arbeta och betala skatt. På så sätt skulle vi kunna minska den ekonomiska krisens omfattning och effekt samt rädda människoliv.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tar sig virus in i kroppen genom huden, kan man inte tvätta armarna, varför måste man tvunget ha en långärmad skyddsrock om det finns tvål och vatten?
För att man kan ta på sig och få in det via sår eller kontakt till kontakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Oj. Kolla Finlands beredskapslager för skyddsutrustning till vården.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006461006.html

Varför har inte vi ett sånt lager?

Platsen för lagret är hemligthetsstämplat verkar det som. Däremot har några andningsskydd i lagret passerat "bäst före" datum.
De har varit med om krig tidigare och har i åtanke "allt kan hända..även oss" - igen.
Svensken tänker tvärtom!
Senast redigerad av hagelskur 2020-04-01 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in