Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Och för att inte tala då om vårdpersonalens eget skydd. Så mycket skatt som vi betalar, så nästan utgick jag från att det var självklart att vi som land skulle ha skyddskläder för vårdpersonal, i händelse av kris/pandemi/krig. Känns som en väldigt basic beredskap att ha, åtminstone för ett i-land med hög skatt. Men oj vad naiv man känner sig nu...
Du är inte ensam om att känna dig naiv och blåst.
Med 50+% i skatt (rejäl grundskatt + hundra momser) så väntar man sig att samhället ska erbjuda pretty basic stuff, men varje gång en katastrof slår till står vi med brallorna nere och skäggen i brevlådorna och spelar med fingrarna på underläppen. Vi är så hopplösa.
Och vi har inte en chans att reglera corona/covid egentligen, för vi har inte pengar och muskler (=polis och militär) nog att backa upp en nationell ordningsoffensiv. Staten kan inte fysiskt tvinga befolkningen alls
Och det sjuka är att staten fortsätter att skinna oss, fast företagen gör samma sak.
Vi betalar med skatten till kassa, giriga vårdföretag, som genast sticker med pengarna, och staten tar fortfarande 55% av varje hundring .... och kapitalet tar helt enkelt resten ... Vi gräsrötter är helt åderlåtna.
Den privata vården är dyr, fast vi subventionerar den, och vi får mindre och mindre för våra skattepengar.
Tacka fan för att covid/corona får härja fritt. Sverige är utan ratt, segel och roder när styrning behövs som mest. Det finns inte pengar, vilja eller kunskap att styra upp detta.
Är det nån i forumet som minns vad som hände när CIA kom och plockade helt oskyldiga medborgare och flög dom till tortyrkammare i Egypten? Vad sa regeringen Persson om det? Ingenting.
Det var 2004 om jag minns rätt. Exakt då lärde mig hur att inte lita på de styrande.
Eller ska vi snacka om Tsunamin och den minimala beredskapen?
Finns så många exempel.