2020-04-01, 20:35
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det gick till så att massor av människor åkte till Alperna på sportlovet, blev smittade, och kunde sedan vid ankomsten till Sverige bara kliva av planet, sätta sig på tåg eller buss och åka hem, utan att någon ens kontrollerade om de hade feber. Sedan sade FHM att detta inte var något bekymmer, för man kunde ju hitta alla genom att "smittspåra" och att läget därför var under kontroll, och att vi minsann inte hade någon samhällssmitta. Och att "kulmen kommer på lördag".

Jag sade ju att de hade fel.

Ja det var fel, men det finns inget "rätt" så det spelar ingen roll. Alla länder har smittan, med eller utan Tegnell. Skylla på FHM är bara korkat.
Citera
2020-04-01, 20:35
Medlem
Stödet för Löfven stiger kraftigt, stödet för regimens corona-politik är skyhögt.
Vad är det för fel på svensken?
Hur kan stödet öka när de skött det så dåligt att folk i vården knappt ens har bristfällig skyddsutrustning.
Folk är som barn, när det är fara tyr de sig blint till auktoriteter.
Att folket gör uppror mot vanstyre är en myt, sånt händer inte. När det görs revolution är det starka ledare som leder det och folk tyr sig till den auktoriteten.
Citera
2020-04-01, 20:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kan man inte "vaccinera" folk genom att injicera x antal viruspartiklar så immunförsvaret får en chans att lära sig hur viruset ser ut? Där x är tillräckligt stort för att få igång immunförsvaret men ändå en bra bit under någon slags kritisk mängd för att det ska hinna föröka sig ohämmat? Kanske dock svårt att separera enskilda viruspartiklar och räkna dessa?
Man håller på att forska på ett genetiskt vaccin. Vad det nu är. Farligt kan jag tycka.
Påverka dna, genmanipulering hit och dit.
Barnen som föds i framtiden ser ut som något helt annat än en människa. Får två huvuden och ett ben eller nått ditåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Per miljon capita, kanske?
Tack så mycket för rättelsen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fel. Virus samlas i masken. Bättre utan, om du inte har en ny.
Det glr väl alla masker? Vad ska man då använda?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hur många blev smittade? Detta måste väl också tas i beräkningen.
Det beror ju på vad du vill beräkna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och för att inte tala då om vårdpersonalens eget skydd. Så mycket skatt som vi betalar, så nästan utgick jag från att det var självklart att vi som land skulle ha skyddskläder för vårdpersonal, i händelse av kris/pandemi/krig. Känns som en väldigt basic beredskap att ha, åtminstone för ett i-land med hög skatt. Men oj vad naiv man känner sig nu...

Du är inte ensam om att känna dig naiv och blåst.

Med 50+% i skatt (rejäl grundskatt + hundra momser) så väntar man sig att samhället ska erbjuda pretty basic stuff, men varje gång en katastrof slår till står vi med brallorna nere och skäggen i brevlådorna och spelar med fingrarna på underläppen. Vi är så hopplösa.

Och vi har inte en chans att reglera corona/covid egentligen, för vi har inte pengar och muskler (=polis och militär) nog att backa upp en nationell ordningsoffensiv. Staten kan inte fysiskt tvinga befolkningen alls

Och det sjuka är att staten fortsätter att skinna oss, fast företagen gör samma sak.

Vi betalar med skatten till kassa, giriga vårdföretag, som genast sticker med pengarna, och staten tar fortfarande 55% av varje hundring .... och kapitalet tar helt enkelt resten ... Vi gräsrötter är helt åderlåtna.

Den privata vården är dyr, fast vi subventionerar den, och vi får mindre och mindre för våra skattepengar.

Tacka fan för att covid/corona får härja fritt. Sverige är utan ratt, segel och roder när styrning behövs som mest. Det finns inte pengar, vilja eller kunskap att styra upp detta.

Är det nån i forumet som minns vad som hände när CIA kom och plockade helt oskyldiga medborgare och flög dom till tortyrkammare i Egypten? Vad sa regeringen Persson om det? Ingenting.

Det var 2004 om jag minns rätt. Exakt då lärde mig hur att inte lita på de styrande.

Eller ska vi snacka om Tsunamin och den minimala beredskapen?

Finns så många exempel.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-04-01 kl. 20:42.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu läste du in något jag inte skrev.

Jag tar det igen:
Oavsett om det sker genom lagstiftning eller ej, så krävs samma ändringar i konsumtion och arbete (tex) om man ska minska smittspridningen.
Det innebär att ekonomin går åt pipan oavsett lagstiftning eller ej, givet att landets ledning har som syfte att minska smittspridningen.

Alternativt minskar man den inte, och då blir det garanterat åka av än mer för ekonomin.

Vi är i vart fall överens om att man måste få till stånd ändringar i konsumtion, i syfte att åstadkomma minskning i smittspridningen.

Att länder sedan agerar olika för att nå resultat tycker jag är bara bra. Chanserna för att någon hittar rätt metod ökar på så sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Fel. Virus samlas i masken. Bättre utan, om du inte har en ny.
Man kan sätta masken i karantän. Jag tror inte att viruspartiklarna sätter igen hålen på masken.
Citera
2020-04-01, 20:37
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Stefan Löfven har helt klart vuxit med uppgiften och jag gillade hans senaste uttalande till barnen:

"I år får påskkäringen ställa kvasten på hyllan. Det kommer fler påskar"

Ni får själva tolka det.

Tråkiga med detta är väl att påskkärringarna kommer att få lite mindre godis kommande år då det är färre som kommer att finnas vid liv att öppna dörren tyvärr.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Icke-argument. Utfallet blir ju detsamma när de smittat ned förskollärare och lärare. Tror du förskola och skola kan hålla öppet när lärarna blivit smittade?
Det är märkligt att folk inte begriper detta? Dessutom har ju inte lärarna valt ett yrke som kan liknas vid sjukvårdarnas. Ändå ska de riskera sina liv, och nära anhörigas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Viruset kan gå direkt ner i dina lunger om du andas in det. Då blir du svårare sjuk än om du först får in det via ögonen eller näsan.

Det var en bra logisk förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in