2020-04-01, 20:30
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal döda per capita.

Sverige: 24
Finland: 3

Nu är vi 8 gånger sämre än finnarna. Trots att de har nån tjej som president.

Per miljon capita, kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Eller - de har inte köpt in pga att de inte fått uppdrag från regeringen att testa (masstesta)?

KATEGORI: NYHET

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Hade de inte dessa experter innan? Nu idag verkar allt hända, är det något de sett idag (förutom dödsfall) i deras beräkningar?

Jag tror inte Sverige hade ett skit för denna kris. Det är liksom andra ord som verkställs som att det behövs inte masstestas och det behövs inte skyddsmaterial osv. Istället för att rätt ut säga vi har inte det just nu. Det är väldigt enkelt att lura människor men här skall dom inte komma undan. Inte en enda jävel skall komma undan.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du behöver inte ställa din kvast utan flyg du iväg till Blåkulla.

Jag åker i alla fall som vanligt.
Citera
Bannlyst
Kan man använda en engångsmask flera gånger då det borde vara bättre än ingen mask?
Citera
2020-04-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Kommer inte funka

En del människor har tydligen svårt att förstå hur en smittsam sjukdom sprids. Om en smittad vårdpersonal smittar en lärare kommer den läraren att smitta sina kollegor. De kommer insjukna i relativ närtid. En par lärare kommer också att dö (många 50+ med högt blodtryck).

Haha! Ja en korrekt analys att många lärare har högt blodtryck.
Problemet är att lärare har så pressat schema. Tror inte många vet men så här ser det ofta ut. 24h klocktimmar undervisning. På övriga arbetsplatsförlagd tid ska möten , minst två timmar rymma. Svara på mail, matvakt, rastvakt. Lösa konflikter. Spontana o akuta möten plus planera de 24 undervisningstimmar man har. Helst ska det vara kreativt, individ anpassat, utmanande osv. PLUS i dessa tider vicka för sjuka kollegor. Glöm inte vi ska ha rast ...
Det är inte hållbart som det är i nuläget att täcka upp vecka efter vecka för kollegor. Utan betalt. Utan kompensation i tid. Dubbelpanera för elever som är hemma.
Nä byter yrke tyvärr så förutsättningarna är usla redan innan Corona.
Citera
2020-04-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu är jag inte med, vad är det för specifik kritik som inte framgick?
Den mot nedrustningen av krisberedskapen. Jag missade det.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Helt rätt. Kunskaper om epidemiologi och inte logik.
I kommunen där min dotter jobbar på grundskolan har de fått en jourlista som lyder: Man kan om elevantalet blir lågt omlokaliseras till äldreomsorgen.
Från småbarn direkt in på ålderdomshemmet.
Så tål att upprepas. Ingen logik.

Nu blev det något missförstånd här, månne? Jag har aldrig underminerat logiskt tänkande. Det jag dock menar på är att man måste ha gedigna kunskaper inom epidemiologi för att kunna vända skutan i ett land. Jag har inte den kunskapen och jag betvivlar att gemene person i den här tråden har det heller. Därmed är det fritt fram för spekulation.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, inte per nödvändighet. Menar du att 100% av befolkningen kommer bli smittade?
I slutändan kan jag tänka mig att nära 100% av den yrkesverksamma befolkningen smittas. Däremot troligen färre av pensionärerna.

Exakt vad "nära" betyder, det är alltför tidigt att gissa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Hvor mange IVA plasser har dere i Sverige?

Finnes det en oversikt hvor man kan se hvor mange av disse som er i bruk i de ulike regionene?

"Om många i Sverige samtidigt skulle bli svårt sjuka i coronaviruset kommer ett stort antal intensivvårdplatser med respirator att behövas.

Sverige är ett av de länder i Europa som har lägst antal intensivvårdsplatser per invånare, 5,8 per 100 000 invånare. Det är inte ens hälften av den kapacitet som exempelvis det hårt drabbade Italien har."
https://www.svd.se/tusentals-respiratorer-borta-sedan-90-talet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså var tredje äldreboende har coronasmitta. Ingen uppgift om hur det gått till.
Det gick till så att massor av människor åkte till Alperna på sportlovet, blev smittade, och kunde sedan vid ankomsten till Sverige bara kliva av planet, sätta sig på tåg eller buss och åka hem, utan att någon ens kontrollerade om de hade feber. Sedan sade FHM att detta inte var något bekymmer, för man kunde ju hitta alla genom att "smittspåra" och att läget därför var under kontroll, och att vi minsann inte hade någon samhällssmitta. Och att "kulmen kommer på lördag".

Jag sade ju att de hade fel.
Citera
2020-04-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kan man inte "vaccinera" folk genom att injicera x antal viruspartiklar så immunförsvaret får en chans att lära sig hur viruset ser ut? Där x är tillräckligt stort för att få igång immunförsvaret men ändå en bra bit under någon slags kritisk mängd för att det ska hinna föröka sig ohämmat? Kanske dock svårt att separera enskilda viruspartiklar och räkna dessa?
Jag tror att lite virus ger bara få antikroppar, d v s man skapar ingen bra immunitet som skall funka ute i den riktiga världen. Som du skriver, man skulle kunna ha en "stock" som man spär ut tillräckligt mycket, i flera omgångar, och injicerar.
Citera
Medlem
abo142s avatar
”Virussmitta på vart tredje äldreboende i Stockholm”
På en tredjedel av alla äldreboenden i Stockholms stad har en eller flera boende smittats av coronaviruset. Det handlar om minst 29 äldreboenden, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Det är klart att det börjar öka men vi gör allt för att det inte ska börja öka, säger Raili Karlsson, avdelningschef på äldreförvaltningen i Stockholm stad, till Ekot

Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Majoriteten av Sverige tycker att tegnell och fhm med regering är i topp just nu. Basuneras ut överallt. Hyllningarna tar aldrig slut.

Gick du på den lätta?

Så är det såklart inte. Det är bara gamla hederliga regimmedia som söker skapa opinion kring en lögn som vanligt. Majoriteten av lågbegåvade svenskar har en flockmentalitet som alltid följer strömmen, ser den ut att rinna åt ena hållet så följer de gärna efter. De lågintelligenta kan de därför valla som får på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in