2020-04-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Och om samtlig personal, för barn, äldre och sjukvård skyddas, så sprids ingen smitta.

Ja det var ju Tegnells strategi, men den har misslyckats. Nu finns smittan på 29 äldreboenden i Stockholm. Det hjälper inte bara att snacka. Det måste finnas något bakom orden. Till exempel skulle all personal på äldreboenden använda skydd.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sitt kvar du, båten håller på att sjunka.

Drunkna du, slår på länspumpen ja!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Precis, som sagt den har kryphål, tydligen så går det också fint om de äldre går ut och träffar personen som vill besöka dem. Det finns inte ord för hur dåligt skött det är. Jag tycker som sagt strategin på pappret är bra, problemet är som sagt att de inte följer den öht.

Det värsta är ändå tycker jag att de uppmanar de i riskgruppen att gå ut och aktivera sig. Det visar om något att de inte tar sin egen strategi på allvar.
De säger att gamla skall våga vara ute och gå men skall undvika folkmassor.
Ja det är förbannat dåligt skött men jag tror att de inte vet hur det skall lösa det här eftersom de från början var inställda på flockimmunitet.
Och i viss mån har de även räknat med att riskgrupper de påstår sig vilja skydda också är de som tyvär måste stryka med, många utav dem i allafall, för att kunna få en flockimmunitet. Dessutom tror de att det blir så eftersom andra " normala" influensor beter sig så. Nu är ju inte covid-19 en influensa så de chansar. Ungefär så ser de ut att resonera.
Har de tur att det blir så. Blir det inte så går det åt helvetet. Där är vi nu i ett slags vibrerande vakum. Vi sitter fast i kan gå bra, kan gå åt helvetet.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-01 kl. 20:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså var tredje äldreboende har coronasmitta. Ingen uppgift om hur det gått till.

Det handlar om minst 29 vård- och omsorgsboenden i Stockholms stad där en eller flera boende har smittats av coronaviruset. Siffran förväntas stiga då rapporteringen släpar något efter.

Uppenbarligen är vi ett u-land. Tarvar inte sådana här brister inspektion?

Elisabeth Antfolk är ordförande för fackförbundet Kommunals sektion för privat vård och omsorg i Stockholms stad och hon menar att situationen är kaotisk.

– Det saknas skyddsutrustning. Det finns inte handsprit. Det finns inte förkläden. Det är oklart från den ena stunden till den andra om man ska ha munskydd eller inte när man går in till de gamla. Och det finns inte tvål att tvätta sig med på alla boenden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7443706

Vad gör moderaternas ansvarige för regionen Svenonius åt detta? Har man någon klar plan eller vad sker?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Masslakt i italienska Bergamo. 5400 döda i mars 2020 jämfört med 900 i mars 2019. Alltså 4500 extra döda. Måste vara c19. Omöjligt att det finns en epidemi av hjärtinfarkter etc samtidigt som virus härjar.

5400 inhttps://www.ecodibergamo.it/stories/bergamo-citta/coronavirus-the-real-death-tool-4500-victims-in-one-month-in-the-province-of_1347414_11/

Det är denna typ av siffror jag själv är intresserad av. Tack.
Citera
2020-04-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Hvor mange IVA plasser har dere i Sverige?

Finnes det en oversikt hvor man kan se hvor mange av disse som er i bruk i de ulike regionene?
Jeg har ikke svar på det du spurte om, men her kan du se hvor mange som vårdes på de forskjellige avdelingene: "antal rapporterade intensivvårdstillfällen". Gå til "SE FULLSTÄNDIG RAPPORT PÅ UTDATAPORTALEN" for å se en detaljert oversikt.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal döda per capita.

Sverige: 24
Finland: 3

Nu är vi 8 gånger sämre än finnarna. Trots att de har nån tjej som president.
Japp, inte ens om alla statsepidemiologer i hela Norden slår ihop sig har de nån chans att vinna när dödssiffrorna räknas ihop! Även om ni har svårt att tugga i er det.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Du har sjävklart rätt till din åsikt. Jag är dock säker på att det har mycket mer med kunskaper om epidemiologi att göra, än med logik.
Helt rätt. Kunskaper om epidemiologi och inte logik.
I kommunen där min dotter jobbar på grundskolan har de fått en jourlista som lyder: Man kan om elevantalet blir lågt omlokaliseras till äldreomsorgen.
Från småbarn direkt in på ålderdomshemmet.
Så tål att upprepas. Ingen logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Shit. Måste vi dö 24 ggr var nu alltså?
För varje finne som dör, dör 24 svenskar.

(Ja, det skulle stå "per miljon", tack för pepåkandet.)
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-01 kl. 20:27.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Kolla på den här kinesiska horungen. Må hela hans släktträd ruttna bort i ett hav av coronavirus. Det ska bli så jävla skönt att börja bojkotta kinesiskt skit, jag betalar gärna extra för allt som inte är Made In China. Jag ska aldrig mer äta något som är tillagat av den gula pesten, död åt dessa sneögda jävla undermänniskokräk. 😡

Who is buying masks from #CCP ruled #China?
https://twitter.com/jenniferatntd/status/1244452871720091650
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Och om samtlig personal, för barn, äldre och sjukvård skyddas, så sprids ingen smitta.

Är du dum eller? Även med adekvat skyddsutrustning är du inte 100% skyddad.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Exakt. Helt överens.
Men grundfrågan kvarstår: Vad baserar Sverige sin strategi på när de inte inför hårda begränsningar?
Med tanke på att de själva säger att de inte vet hur stor spridningen är?
Borde man då inte begränsa maximalt tills man vet mer?
Ja det vet jag ju lika lite om som alla andra. Skulle jag gissa så tror jag man tänker sig att svenskar överlag har stort förtroende för myndigheter och att man tänker sig att tillräckligt många hörsammar uppmaningarna till social distansiering osv att det ska räcka för att sjukvården ska klara av antalet sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in