Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Förstår inte hur detta fungerar? Så om 1 person hostar på mig får jag milda syntom..
Men om 10 olika hostar på mig så dör jag?
Mängden spelar väl ingne roll? Dom ökar när dom kommer in i kroppen?
Har säkert fel och du rätt. Men hade gärna haft en förklaring på det
Ponera att du är immunförsvaret och viruspartikeln en fluga.
Du är pigg och alert, knallar runt i din sommarstuga med en flugsmällare i handen.
Du ser en svart fluga med gula ben smita in genom det öppna fönstret och är genast framme och smäller ihjäl den, två flugor till av samma sort smiter strax in genom fönstret, efter en stund hittar du båda två och smäller ihjäl dem innan de hinner para sig och lägga ägg.
En stund senare ser du tio flugor av tidigare skådad sort smita in genom fönstret samtidigt som en humla också följer med in, du ber din fru att också grabba tag i en flugsmällare och passar på att berätta hur de ser ut, svarta med gula ben.
Du och din fru söker i huset efter svarta flugor med gula ben, humlan ser ni, den får leva, ni är ute efter svarta flugor med gula ben, efter en liten stund har ni hittat alla tio flugor och smällt ihjäl dem.
Nu flyger 100 svarta flugor med gula ben in genom fönstret, och eftersom att du och din fru efter en stunds jakt börjar bli trötta och smått hängiga behöver ni förstärkning, barnen aktiveras i sökandet, de instrueras om hur flugorna ser ut, flugorna måste dödas innan de börjar lägga ägg i stugan, 100 flugor blir snabbt 1000000 flugor och kampen kan vara förlorad, nu är hela familjen engagerad i jakten på 100 svarta flugor med gula ben, efter ett par timmar har familjen lyckats hitta samtliga 100 svarta flugor med gula ben och smällt ihjäl dem, familjen pustar ut och börjar återhämta sig, stugan är fri från flugor.
Här slutar sagan om flugorna i din stuga.
Dock har den åldrige grannen med sin sjukliga fru i stugan bredvid just upplevt samma sak, de är ordentligt trötta och hängiga efter dagens flugjakt, de måste återhämta sig och orkar inte vakta fönstret.
Under natten när grannarna ligger och sover flyger 1000 svarta flugor med gula ben in genom fönstret, många av dem hinner para sig och också lägga ägg.
När de rejält trötta grannarna vaknar är stugan full med 1000 gula flugor med svarta ben, den åldriga mannen med sin sjukliga fru sätter igång och börjar smälla flugor för allt vad tygen håller, de orkar inte leta upp och döda flugor snabbare än nya kläcks, snart har de 200000 flugor i huset och mår inte bra, ständigt kläcks nya flugor. Den åldriga mannen och hans sjuka fru håller på att att gå under, de ligger utslagna på sängen, ringer dig och ber om hjälp.
Du kör raka vägen till lanthandlarn och köper ett insektsgift och sedan hem till grannparet, sprayar dras hus med giftet och alla flugor dör, efter ett par dagar är paret åter på benen ...
Sagan är ett försök att illustrera skillnaden mellan att få i sig få viruspartiklar vs många.
Klarar immunförsvaret av att ta hand om viruspartiklarna så kan kroppen förhindra en ökning/förinta viruset, men överrumplas kroppen av för många viruspartiklar blir man sjuk/sjukare.
Jag tänker mig att mängden spelar roll då jag har sett stöd för det i forskningsstudier, som för övrigt är länkade mycket tidigt i tråden.