2020-04-01, 19:11
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag förstår din infallsvinkel. Själv anser jag det mer vara ett moraliskt dilemma: bör man dra ut på det (och möjligen förvärra situationen med andra vågen) eller bör man få det avklarat så snabbt som möjligt under första vågen?

Även jag har en förhoppning om vaccin/läkemedel men vad är det som säger att vi får det i närtid? Innan andra vågen sätter igång? Många tankar...
Ja, kanske har du rätt. Men vad gäller läkemedel och antikroppstestning så känner jag mig rätt säker. Frågan är bara hur jag ska förmedla den känslan till någon annan. Det bygger ju på summan av vad jag läst de senaste tre veckorna.

Många företag håller är på väg att marknadsföra olika konkurrerande test-materiel. Inledningsvis kommer efterfrågan vara mycket större än vad de kan erbjuda, så vi får snällt prioritera vem vi vill testa.

Sak samma vad gäller läkemedel och behandling. Det finns ett (rätt lättbegripligt) motstånd mot att ta till sig kunskap från Kina. Men nu, när läkare i Tyskland och Frankrike prövar olika behandlingar på de svårast sjuka patienterna så kommer deras erfarenheter spridas snabbt.

Men pröva med att läsa detta: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10156941117052765&id=5531 12764
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
DEt ser ok ut. Italiens kurva förutspådde 233 i söndags. Då hade vi väl 110.

Idag 250 i Sverige. Motsvarande dag hade italien 631!

Hehe, nä säg vad ni vill, men taktiken till Tegnell är inte helt fel. Skydda de äldre är receptet.

Är det därför vart tredje äldreboende har fått Coronafall i Stockholmsområdet? Det där snacket med att skydda äldre är bara för att dummstrutar ska följa "Jim Jones" Tegnel... Alla vet ju att viruset inte bryr sig om vad Tengele säger
Citera
Medlem
53 svenskar döda idag sedan kl 14. . På 5h
Citera
Medlem
abo142s avatar
HUR FAN kan man sätta in ett besöksförbud på ålderdomshem nu?! Jag förstår till fullo den epidemiologiska strategin med att sätta in rätt restriktioner vid rätt tillfälle men hur fan kan man bedöma att rätt tillfälle är nu?! Nu finns viruset på flera ålderdomshem redan. Det borde ha gjorts för veckor sedan... kan någon snälla förklara det för mig?
Citera
2020-04-01, 19:12
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Förstår inte hur detta fungerar? Så om 1 person hostar på mig får jag milda syntom..

Men om 10 olika hostar på mig så dör jag?

Mängden spelar väl ingne roll? Dom ökar när dom kommer in i kroppen?

Har säkert fel och du rätt. Men hade gärna haft en förklaring på det

Låt oss säga att du får ETT virus bara. Det kommer lätt kroppens immunförsvar klara av att förgöra. Men får du miljontals hinner inte immunförsvaret med.
Fungerar som vilket annat försvar som helst.
Citera
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagen.se/nyheter/flera-dodsfall-efter-covid-19-i-stockholmsforsamling-1.1691985?paywall=true

"Flera dödsfall efter covid-19 i Stockholmsförsamling
S:t Petrus syrisk-ortodoxa kyrka i Hallonbergen är stängd efter att församlingsmedlemmar har dött till följd av coronaviruset. Enligt uppgift handlar det om åtta personer, men det är inte något som församlingen bekräftar."

Artikel bakom betalvägg så kan inte citera mera.
Citera
Medlem
Finland hade inga nya dödsfall att rapportera idag. Kan det bara vara en tillfällig nyck i statistiken? Dagen tar ju förstås inte slut vid rapporteringstillfället.

https://www.hbl.fi/artikel/1-446-bekraftade-coronasmittade-inga-nya-dodsfall/
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Våra äldre lär dö i rask takt. Kommentaren att våra äldre är så fräscha o klarar sig bättre än i utlandet lämnar jag med en liten anekdot: Var med och ta om hand om ett par personer i en fyllekörning. En som inte var där sa: Lunkan klarar sig säkert, han är vältränad i Taekwondo. Tänkte; ligger man och sover i baksätet på en Saab V4 som kullrar flera varv i ett brant dike och sedan vidare ut i ett stenröse. Ligger sedan utanför i en ställning som man ska göra en baklänges kullerbytta och benen är helt slaka när man läggs på en bår..njaa då spelar inte nån taekwondoträning nån som helst roll. Samma gäller för Corona viruset om man är riktigt gammal Slumpen avgör mer än fysiken.

Man får inte heller glömma att många äldre i Sverige har levt ett bra och långt liv. Jag bor i Stockholm, tillhör definitivt riskgruppen med råge, har ingen rädsla för viruset och har varit med om många saker i mitt liv. Ingen lever i all evighet och någonting måste man få dö av. Jag säger inte att så är fallet för samtliga, men många av mina bekanta känner precis som jag. Därför har vi ingen panik.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu förbättras testkapaciteten i Stockholm: https://www.di.se/nyheter/sas-plan-med-corona-utrustning-pa-vag-fran-kina-landar-ikvall/

Jag vill minnas att en liknande nyhet kom från Norge för två veckor sedan.

Äsch, två veckor senare gör väl inget!!?

"förbättras" ;-) Nä det kommer ju inte räcka för att testa folk med symptom som i Sydkorea, USA, Tyskland mm. Bara för att försöka möta efterfrågan att testa svårt sjuka som ökar exponentiellt.
Citera
2020-04-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Jag hörde en smittläkare förklara, att virus strävar efter att hålla värden (människan) vid liv. Om värden dör så dör viruset.

Vet inte hur mycket detta stämmer, men det låter logiskt?

Håller viruset beräkningen hur många som det har lyckats döda och hur många som finns kvar så att det vet när det ska bromsa lite och ge bara lindriga symptom istället för att döda en?
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Blir corona mindre aggressiv ju mer människor som får den?

Så tex nu är "40.000" smittade och jag får den så får jag jobbiga syntom som hög feber flera dagar andnöd osv

Om 1 månad har 2 miljoner haft det (påhittad siffra) kommer jag få mildare symtom om jag får coronan nu?

Det går nog inte och svara på. Det beror på om viruset muterar till en mindre aggressiv variant. Det kan lika gärna mutera till en mer aggressiv variant. Man kan tydligen också vara infekterad av flera olika varianter av viruset samtidigt.
Det enda man kanske kan säga är att chansen att få avancerad vård(respirator, ECMO) om man blir svårt sjuk kommer att öka när större delen av befolkningen redan har haft covid-19.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De som bor på äldreboende kommer inte hamna på intensiven.

Nej men vårdpersonalen kommer kanske göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in