2020-04-01, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är överhuvudtaget ingen skillnad på Tegnell och dr Mengele. I slutändan kommer snarare Dr Tengele har ännu fler döda för sina händer.
Han får nog dock svårt att bräcka t ex sina italienska, spanska, franska och amerikanska motsvarigheter.

(Samt inte heller att förglömma sin kinesiska motsvarighet som drog igång allt från början.)
Senast redigerad av Ipsi 2020-04-01 kl. 19:11.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Jag hörde en smittläkare förklara, att virus strävar efter att hålla värden (människan) vid liv. Om värden dör så dör viruset.

Vet inte hur mycket detta stämmer, men det låter logiskt?

Ja, det är så ett virus evolution ser ut, oftast. Däremot kan det ha korta mutationer till allvarligare varianter, som inte överlever länge av uppenbara skäl.
Citera
Avslutad
Verkar vara rätt kört för alla dessa Äldre-Hens.

Varför snackade Löfven och Tegnell om att det var så oerhört viktigt att vi skyddar just dom äldre?

När man i själva verket inte gjort ett jävla dugg för att skydda dem??

Det ända man gjort är att införa ett rätt sent besöksförbud som inte kommer ha nån effekt öht då personalen som vårdar dom äldre själva drar in smittan på äldreboenden.

Personalen testas ju inte ens.

Om man nu var så mån om gamlingarna så skulle man ju såklart testa personalen som jobbar med dessa
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLQm6/elias-83-dog--da-fick-familjen-besked-att-halla-sig-borta

Alltså vad är det för fel på folk, går ut i tidningen och gråter?
Tragisk händelse så klart, må han vila i frid.

Men varför ska dessa riskera smitta andra för dom ska sörja? Har dom inte koll på vad som sker i samhället och världen, det finns tid att sörja när detta är över..

Detta är ett exempel på varför det sprids höger och vänster, folk är åsnor och har inte respekt för mänskligheten
Citera
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Men hur fungerar det när man ska göra ett vaccin?
Som jag förstår det använder man väl lite av viruset som grund?
Hur gör man om det är flera variationer då? Tar man lite av varje variation? Kommer ett vaccin fungera på alla variationer?

En mutation behöver inte innebära att ett vaccin blir obsolet. Om ett virus utvecklar resistens eller kommer i ny upplaga så uppdaterar man influensa stammen i vaccinet. Det behöver inte vara ett jättestort hopp.
Senast redigerad av svampdamp 2020-04-01 kl. 19:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Finner det ganska coolt att Sverige har is i magen faktiskt, när resten av världen har total panik. Vi jagar inte upp oss i onödan i det här landet. Sverige har alltid varit en spjutspets, inom vitt skilda områden. Det kan faktiskt vara så att Tegnell kommer lotsa oss igenom detta på bästa sätt, facit kommer senare.

Kan upplysa dig om att människor i de länder som stängde tidigt har inte panik.
Sjukvården har panik i alla länder, även här i Stockholm.

Sverige kommer snart ha, när ni fattat bättre, både panik och söndertrasad sjukvård.
Citera
2020-04-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte läst om någon studie. Däremot har dessa experter (virologer, epidemiologer etc.) sagt i tv att mängden exponering spelar roll. Som exempel har det tagits upp fall där man rör vid en yta som någon har haft sin "smittade mobil" på. I jämförelse med att någon nyser en mitt i nyllet.

Antalet insjuknade och döda doktorer får ju också en att tänka åt det hållet att en daglig exponering av stor mängd av smitta kan vara ödesdigert även för en annars friska människan.

Däremot inte sagt att alla doktorer är kärnfriska, men ändå..

Nej precis, det verkar så.

Någon som vet hur det går med testerna för antikroppar? Det har snackats om dem i veckor nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Om det gikk så fort at de ikke engang skjønte det var Covid-19 så burde mannen ha vært i rimelig dårlig kondisjon siden tidligare...
Kanskje det var slik som du skriver. Han tilhørte en risikogruppe. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO1ROo/mann-i-50-aarene-doed-av-coronasmitte

Det er veldig skremmende at mennesker blir så raskt livstruende syk og at de dør.

"Akershus Universitetssykehus om corona-pasienter: – Noen av dem burde kommet til sykehuset tidligere
Mange av pasientene som blir behandlet ved intensivavdelingen på Ahus, gikk med alvorlige symptomer i en til to uker før de tok kontakt med helsevesenet. Flere måtte kobles rett til respirator."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnGW/akershus-universitetssykehus-om-corona-pasienter-noen-av-dem-burde-kommet-til-sykehuset-tidligere

Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Ursäkta min dåliga norska, men vad betyder ”ifölge”?

Ifølge VG = VG hevder/VG skrev.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men är det inte möjligt att det släpat efter med dödsfall hela tiden. Så att hur de än vrider och vänder så är det en kraftig ökning

det släpar en vecka
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Var det inte många länder som återkallade skyddsmaterial just från Kina för att de inte ens skyddade vårdpersonalen?

Ja och deras tester visade 80% fel i Tjeckien eller vart det var. Sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Förstår inte hur detta fungerar? Så om 1 person hostar på mig får jag milda syntom..

Men om 10 olika hostar på mig så dör jag?

Mängden spelar väl ingne roll? Dom ökar när dom kommer in i kroppen?

Har säkert fel och du rätt. Men hade gärna haft en förklaring på det
Vad är det för svammel, bara det kommer in i kroppen är du smittat.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Nu förbättras testkapaciteten i Stockholm: https://www.di.se/nyheter/sas-plan-med-corona-utrustning-pa-vag-fran-kina-landar-ikvall/

Bra! Men jag vill minnas att en liknande nyhet kom från Norge för två veckor sedan.

Äsch, två veckor senare gör väl inget!!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in