Citat:
Ursprungligen postat av
Abcc1233
E kunde ha varit räddad om politikerna gjort sitt jobb.
Och kammarrätten.
Såhär är det när man ska bedöma om ett barn ska flytta tillbaka till sina biologiska föräldrar.
Har förutsättningarna ändrats såppas mycket att orsaken till varför LVU placerades från första början är borta? Utan tvekan?
Här har dem gjort fel. Tänk själv. Du och din partner är missbrukare. Oftast så tycker dem själva att dem är två vandrande offer som det är synd om. Detta är ganska välkänt rykte även om man inte missbrukar själv har hört att missbrukare till största delen bryr sig om en enda sak och det är dem själva och deras missbruk.
Så du kommer ut från fängelset. Och får för dig att du vill ha tillbaka ditt barn. Mest tror jag att P ville ha tillbaka barnet för att fosterfamiljen får pengar för att ha henne och det går inte för sig! Han säger till R som också vill ha tillbaka sitt barn. Skit i att hon lämnade henne på BB utan ett enda ord i 2 år. Nu ska dem ha tillbaka henne och då börjar processen vi alla har läst om.
Så vi bläddrar fram till kammarrätten.
Har kammarrätten med den informationen dem har presenterade framför sig gjort rätt val angående att häva LVU
Mamman: Har 1 barn hemma och en i magen. Visste kammarrätten om detta?
Ingen kontakt med vård. Fortfarande beroende av benzo (vilket är en av dem absolut svåraste att bli av med) samt är sjukskriven? För vad?
Pappan: Ute ur fängelse men går inte på några möten angående sitt missbruk, har fått sparken för att man misstänker missbruk så är sjukskriven.
Ändå döms dem båda att få tillbaka E.
Så hur har man tänkt här? I mina ögon inte alls. Man har tyckt synd om dem. Det satt folk i Kammarrätten som tyckte synd om dem som gjort brottet, vi ser det dagligen i vårat avlånga land och har blivit ett lite fenomen där man tycker synd om förövarna på olika sätt.
Iallafall. Då ska man döma om man anser att föräldrarna ska få LVU hävd (vad hände med besöksförbud?)
Föräldrarna har endast träffat E under 1.5 - 3h varannan eller var 3e vecka. Kan man döma på det? Nej verkligen inte! Att träffa någon lite ibland och ha ett barn dygnet runt är så helt skilda saker att det finns inte.
Pappan träffar sina andra barn lite ibland så där är det samma sak.
Så hur ska man döma om E skulle flytta hem igen?
Jo på hur stor riskerna är. När det kommer till LVU så ska riskerna att återfall kommer avgöra om E borde flytta hem till bio igen. Och här har man totalt ignonerar varenda varningslampa som lyst så starkt att man blir bländad.
Tänk er själva ett barn man inte har en anknytning till. Man missbrukar och får snetändning eller abstinens och barnet inte gör det man säger till den att göra. Eller skriker hela tiden som barn brukar göra och är ledsen hela tiden, vad händer då i den miljön?
Jo ilska. En med aggressiva problem som knarkar? Det är en dödsdom. Han har ingen som helst anknytning till det här barnet och hon gör inte som han vill. 3 barn i hushållet med missbruk. Det är HELT SJUKT att det här ens få vara lagligt. Hon har nog fått utstå en hel del mörka saker och har blivit nedknarkad för att få tyst på henne.
Att kammarrätten dömer att dem här 2 var såppas bra föräldrar att LVU skulle släppas kan inte vara lagligt. Alla ser det med samma info som dem själva hade framför sig och det borde vara tjänstefel. Ett barn har dött pga att ingen gjorde sitt jobb.
Jag tycker inte socialtjänsten gjorde sitt jobb heller vid orosanmölningarna. Alla skyller på att det fanns en dom senare under året men snälla alltså. Om man får in en orosanmälan att barnet stirrar ur i tomma intet och svår att få kontakt med (eller vad det nu står) och barnet bor hos 2 KÄNDA missbrukare så ska det vara hus i helvete. Det ska räcka med detta.
Flertal anmälningar och man står där passivt och kollar på. Usch jag blir så sjukt arg på att det här har fått hända. Det FINNS inte på min karta att dem här människorna skulle få tillbaka barnet förens dem har bevisat att dem står på två stadiga ben
Knark är dödligt för barn. Förstår man inte det?
Börja med att utbilda varenda naiva tjänsteman i det här avlånga landet med missbruk och vad missbrukare gör så kan man nog börja rädda liv i framtiden.
Martin och kammarrätten och även socialtjänsten. I mina ögon är hon död idag på grund av er. Jag skäms över att ni ens får kalla er tjänstemän