2020-04-01, 18:46
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det där är bara en uppskattning utan substans. Och att smittan finns där betyder inte att alla är smittade eller att någon dör. Ta det lugnt och tänk positivt.

Att gömma sig i en fantasivärld kommer inte att hjälpa någon. Bland det mest enfaldigaste inlägg jag läst idag.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Nej, men du skrev att förutsättningar i Sverige förefaller något lägre?
Då uttryckte jag mig dåligt. Jag menade att man drog gränsen mellan njursjukdomar och cancer, och i Sverige förefaller cancer vara en mindre viktig underliggande sjukdom än i Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Toppen, då har jag som har högt blodtryck större chans att överleva då. Nej, men det är högst oklart vad som egentligen menades. Kanske att det är 6 procentenheter fler med högt blodtryck bland de avlidna än bland befolkningen i stort. Alltså om det är 33% bland hela befolkningen, är det 39% bland de avlidna. Men glasklart är det inte.

OK, har inte läst det länkade materialet, reagerade bara på siffran..
Citera
Bannlyst
Blir corona mindre aggressiv ju mer människor som får den?

Så tex nu är "40.000" smittade och jag får den så får jag jobbiga syntom som hög feber flera dagar andnöd osv

Om 1 månad har 2 miljoner haft det (påhittad siffra) kommer jag få mildare symtom om jag får coronan nu?
Citera
2020-04-01, 18:47
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, Olsen verkar mer trovärdig. Jag tror på det han säger.

Sa Olsen det verkligen det i december? Det var 30 december föra året som Li Wenliang slog larm i Kina.

Jag tror att det spreds via sjukvårdens kanaler, finns väl en del anslutna mot olika nyhets/forskar grupper eller något sådant.

Finns väl internationella organ som delar info om rådande sjukdomar globalt där läkare rapporterar in t.ex.

Faller inte helt orimligt att det går att snappa upp att något håller på att utvecklas om det kommer in något. Sen hur var vem är svårt att veta för oss så.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket i sin tur enbart beror på slappa åtgärder, restriktioner och regler. Det är något som FHM och regeringen får ta på sig.
Absolut, man har pekat med alla fingrar åt alla möjliga håll och kanter samtidigt.
”Råd”, ”Rekommendationer” och ”Riktlinjer” har varit ledorden.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta med att smittan nu finns på var tredje äldreboende i Stockholm är ju inte så konstigt om ca 25% av Stockholmarna idag är smittade, och nästan hälften av alla smittade kan smitta asymptomatiskt.

Det visar ju bara att denna smitta kommer att leta sig in överallt, och taktiken att "skydda våra äldre äldre" troligtvis inte kommer att fungera så bra.

Det kommer att bli väldigt höga dödstal i Stockholm och Sverige, den saken är säker.

Sen när Stockholm går in i "nästa fas" om några dagar och låter de äldre dö i äldreboenden eller hemma utan att komma in på sjukhus, tror ni de kommer att räknas in bland corona-döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Tengelle är inte nöjd förrän vi har förstaplatsen! Så kan han stå mysa och hånle i sina urtvättade chinos.
Haha, verkar så!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tyvärr finns det 57 000 svenskar som är med i Facebook-gruppen "Vi som stöttar Anders Tegnell...

Jag läste en hel del av kommentarerna där, och just "Anders Tegnell - Årets svensk 2020" var en vanlig kommentar.

Skäms ibland för att vara svensk...

Seriöst?!

Mitt inlägg var grovt ironiskt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Stockholm är inte 3 veckor efter Lombardiet men möjligtvis 3 veckor efter Italien som helhet.

Enligt mina beräkningar så peakar Stockholm i antal döda per dag 20/4, och i den interna rapport som läcktes igår så räknade Region Stockholm att sjukvårdsbehovet skulle peaka 29/4. Så där någonstans är vi, och Sverige som helhet ligger ca 2 veckor efter.

Så att prata om något annat än att besöksförbud hos våra äldre ligger kvar åtminstone hela april är vansinnigt. Därför är det vansinnigt att Anders Tegnell idag pratar om "någon vecka till".

Peakar i antal döda 20/4 kan jag köpa, kanske t.om. dessvärre aningen optimistiskt. Men om dödsfallen peakar 20/4, eller 25/4, så innebär ju det att antal nya fall, risken att bli smittad, är som högst i princip nu. Dagarna som flest smittas i Stockholm lär väl vara i princip nu, eller den närmasta veckan. Max två veckor framåt.
Givetvis håller jag med om att förbud mot besök på äldreboende ändå ska vara hela april, och skulle tro att det också blir så.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog han skulle haka på chansen, att få börja på nytt jobb i Finland, Norge eller Danmark. Som detta urartar sig..

Ja precis, men Danmark börjar få samma siffror som Sverige också, enligt superhjälten, Norge har ju olika åldrar på sina smittoffer.Finland ligger lite högre upp säger han också hehe, Sverige stannar kl 14 varje dag när han står där och visar läget på staplarna.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja. Från början trodde man ju att det bara var luftvägarna som blev infekterade. Nu visar det sig att cellerna i hela mag-tarm-kanalen kan bli smittade med bl.a. diarréer som symptom.
Hur går det till? Det sägs ju att viruset förstörs av magsyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in