2020-04-01, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Vi har minst vårdplatser av alla OECD länder så vad tror du själv, och du ser ju hur det ser ut i Italien, Spanien osv...vården hänger inte med längre...
Jag tror att vi ska vänta med att utvärdera tills krisen är över och varken måla fan på väggen eller ta ut seger i förskott.
Citera
2020-04-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
https://c19.se/

Detta är antalet döda idag. Det är här du ser tillväxten för att avgöra lägets allvar. Alla andra siffror är irrelevanta

Det är synd att man inte visar antal föda i ett egwt diagram med lämpligare skala för nu ser det inte så allvarligt ut förrän om en vecka.
Nu är ju fördubblingen av antal döda värre än Italien och Spanien vid samma tid i förloppet som låg strax under 3 dagar enl. matematikprofessorn som varit på tv några gånger nu. Sverige ligger nu en bra bit under 3 dagar för fördubbling och det kommer synas i en illavarslande lutning på kurvan.
10 till 240 döda på 8 dygn !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det här med underliggande sjukdom och riskgrupper.
I media antyder experterna ofta att det är 70 år som medför att man tillhör en riskgrupp. Rimligt så. Men tex Svenska Intensivvårdregistret har 65 år som "riskfaktor" (gråa rutan under procentsatserna) https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
För övrigt är det väldigt luddigt vad underliggande sjukdom eller riskgrupp innebär. Kan det även omfatta en tappad mjölktand? Vem vet? Finns sjukdomarna och riskerna listade någonstans?

Som allt annat- extremt luddigt ja. Naturligtvis skulle pollenastma och lite högt blodtryck rubriceras som "underliggande sjukdom"- allt för att lugna ner oss.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
SVERIGE. Två unga killar i ska medvetet ha hostat på förbipasserande. Nu har polisen inlett en förundersökning gällande misshandel, rapportera P4 Jönköping.
"Det är inte bara ett osmakligt och olämpligt skämt, det kan alltså också vara ett brott" skriver polisen i Jönköping på sin Facebook-sida.

Ja, vilka jävla puckon de finns i Sverige och då tror myndigheter att rekommendationer kommer hjälpa...finns ju tyvärr inte bara dessa två puckon ute i samhället idag!

Detta är konstigt. Tyvärr kan sånt inträffa, men antar det är max en handfull såna fall i hela landet om ens det. Vi har varit tydliga att var och en ska ta ANSVAR. Så det är nog försumbart det som hänt då alla följer våra råd och rekommendationer. Vi är dessutom stolta att vara svenskar.
A.T.
Citera
2020-04-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej, det kommer jag inte. Däremot kommer jag göra det när REGION STOCKHOLM själva säger att dagens siffra innehåller även fall som avled redan förra veckan.

Förstår du nu?

Ärligt talat- Nej, jag fattar ingenting.
Så vi lämnar det därhän tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har hela tiden varit för att man ska isolera Stockholm genom att stoppa in och utresor därifrån, utan att införa någon karantän, det stämmer. Sedan sa jag att OM SITUATIONEN BLIR VÄRRE I STOCKHOLM SÅ KAN MAN EVENTUELLT PRATA OM ATT INFÖRA EN KARANTÄN.

Solklara besked, utan tvekan.

Undrar vad synonym till karantän är, vet du?

Nej, landet mellanmjölk skulle följt våra grannländers exempel, och när karantän är faktum, så börjar man släppa på densamma, förutsatt att man har kontroll på smittan.

Tror det hade varit det mest effektiva, men som vanligt, tåget har gått och inga fler anländer.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
För att han inte agerar som flashback mobben vill förtjänar han att dö? Jag tackar högre makter det första jag gör varje morgon så länge han går emot den vidriga skaran som huserar i tråden.

Tegnell har dragit in Sverige i fördärv och onödigt lidande, det är därför dom flesta av oss här vill se han död.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Personligen förstår jag inte det där med brantare kurva alla talar om,

för det första vilken kurva är det de talar om? Smittade, Friskförklarade eller Avlidna?

Om det är Avlidna som är den enda jag personligen vågar lita på,

så är den inte brantare -det är samma kurva hela tiden,

en fördubbling var 3e dag,

-vad är det som har blivit brantare?
Nya fall kanske?

Citat:
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell börjar kurvan nu bli brant.

– Tittar man på senaste månaden i Sverige har vi en relativ flack kurva men nu har vi en ganska brant uppgång, säger Tegnell.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
6. Det äe inte luftburet. Det är en droppsmitta. Men nyser du flyger ju det slem o droppar genom luften, MEN, viruspartinlarna är så tunga att de snabbt faller till marken, max någon meter. Men sedan finns de ju där de landat o lever ett tag.
Jag kanske tolkar detta fel. Betyder det att alla som smittats, blivit sjuka och/eller dött har varit kassa på att tvätta händerna eller blivit "direkt-på-hostade"? Hur kan man annars bli smittad?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Region Stockholms siffror för idag 2020-04-01

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/1-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Det ger en dödlighet om ca 70-75 per 1 miljon invånare. I nivå med New York (sist jag kollade).
Citera
2020-04-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror inte det hjälper så mycket just nu. Han behöver avgå när vi har lämpliga kandidater att ersätta honom med och bäst är nog att han får ett straff enligt brottsbalken så vi sätter ett bra exempel för framtiden och inte några jävla medborgargarden.

Joacim Rockköv, Olle Kämpe, Björn Olsen, Fredrik Elgh, Björn Eriksson...
Citera
2020-04-01, 16:49
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Alla talar om Stockholm

Dock ligger Östergötland och Sörmland på samma nivå om räknar fall per invånare. Vet de boende i de två länen om läget, eller tror att de att det bara är i Stockholm som "det händer"?
Jag vet inte om vi har mer vårdplatser per person men jag har iaf inte hört talas om något kritiskt tillstånd i vården här. Var inne på akuten i förrgår och frågade då läkaren och det var under kontroll sa hon då iaf. Syrran som är sjuksköterska sa samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in