2020-04-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
SVERIGE. Två unga killar i ska medvetet ha hostat på förbipasserande. Nu har polisen inlett en förundersökning gällande misshandel, rapportera P4 Jönköping.
"Det är inte bara ett osmakligt och olämpligt skämt, det kan alltså också vara ett brott" skriver polisen i Jönköping på sin Facebook-sida.

Ja, vilka jävla puckon de finns i Sverige och då tror myndigheter att rekommendationer kommer hjälpa...finns ju tyvärr inte bara dessa två puckon ute i samhället idag!
Det var inte oväntat, precis..
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Folk tror fortfarande att det är fler som dör i cornoa i sverige varje dag, än som dör av annat

I snitt dör 252 personer om dagen i Sverige. Vi har hittils haft 239 totalt i Sverige som dött av Corona.

Hur mång av dessa, sjuka, gamla etc. som ändå hade ingått i Statistiken får vi aldrig veta, men det är nog OERHÖRT många.

Eller väldigt få.

Vi kan egentligen inte veta utan att ha total statistik, men helt klart är att sjukdomar som det här skapar överdödlighet.

Och man kan ju vara gammal och skröplig men ändå ha många år kvar att leva. Min moder är 82 och väl i en riskgrupp, men hon är inte alls döende. Jag tror säkert att hon kan leva tio år till eller mer, och det är många år även för en gammal människa.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
De gamla systemet byggde på att privata bolag kunde pressas av opinionen. Nu flyttar de bara om de inte gillar kraven.
Jo. Globalismen är något som jag hoppas begravs med viruset sen, helst ihop med rå-kapitalismen, slit-och-släng-mentaliteten samt EU
Citera
2020-04-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är för många frågetecken för att det ska kännas bra.
1. Varför drabbas män mer?
2. Varför har högt blodtryck med saken att göra?
3. Varför drabbas bara vissa och andra är utan symptom?
4. Hur kan det ta 2-14 dar innan det bryter ut?
5. Varför klarar sig barn bättre?
6. Hur smittar det, är det luftburet eller inte?
Osv, osv.

1. Män har andra typer av receptorer i lungorna, samt generellt har män mer problem med fetma och kärlsjukdomar.

2. Det är ju en påfrestande del för kroppen, men också ett symtom som kommer med flera andra sjukdomar och mediciner.

3. Varför får vissa cancer, föds med dolda hjärtfel osv? Jo, genetik och biologi.

4. Samma sak med massor av virus. Olika lång tid beroende på mängd, exponering osv.

5. De har ju dels i regel inte slitit på kroppen på samma sätt som en vuxen, varit exponerade för dåligaste osv osv. Samt så har de inte utvecklat ett enzym som virus gillar, barn i regel blir mindre sjuka i alla virussjukdomar, influensa osv.

6. Det äe inte luftburet. Det är en droppsmitta. Men nyser du flyger ju det slem o droppar genom luften, MEN, viruspartinlarna är så tunga att de snabbt faller till marken, max någon meter. Men sedan finns de ju där de landat o lever ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Att svenskarna har sån skräckslagen hybris är inte så konstigt. De enda 3 omvälvande saker som alla svenskar varit med om på de sista årtiondena är: 1967 högertrafikomläggningen, Palmemordet 1986 och 2020 Coronaviruset.

Endast ett av dessa påverkade vår privatekonomi. Så inte undra på att vi sitter som söndercurlade fån på en Robinsonö och undrar vem som ska rädda oss Vi har liksom ingen överlevnadsinstinkt, survival of the fittest mentalitet kvar.

Det är väl anledning de utsett Tegnell till påve med. Så slipper man ta eget ansvar.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu när kurvan blev brantare helt plötsligt, vad är nästa strategi?

Personligen förstår jag inte det där med brantare kurva alla talar om,

för det första vilken kurva är det de talar om? Smittade, Friskförklarade eller Avlidna?

Om det är Avlidna som är den enda jag personligen vågar lita på,

så är den inte brantare -det är samma kurva hela tiden,

en fördubbling var 3e dag,

-vad är det som har blivit brantare?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tänker mig att det är försent nu.
Eller också kommer det att bli en panikhandling när det redan är försent.
Vet inte hur man ska se på det här längre.
Känns ibland som man offrar riskgrupper med hopp om flockimmunitet. Dvs räknar med en större siffra döda( riskgrupper). Samtidigt låter de folk i stort sett smitta riskgrupper som de påstår sig vilja skydda. Något jävligt underligt i det här.
Eller också tänker de med arslet hela högen.

Stor sannolikhet att man gör det så småningom i panik men för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha det roliga är att du kommer fortsätta säga så i all evighet hur mycket dödsiffrorna än stiger

Nej, det kommer jag inte. Däremot kommer jag göra det när REGION STOCKHOLM själva säger att dagens siffra innehåller även fall som avled redan förra veckan.

Förstår du nu?
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Det här med underliggande sjukdom och riskgrupper.
I media antyder experterna ofta att det är 70 år som medför att man tillhör en riskgrupp. Rimligt så. Men tex Svenska Intensivvårdregistret har 65 år som "riskfaktor" (gråa rutan under procentsatserna) https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
För övrigt är det väldigt luddigt vad underliggande sjukdom eller riskgrupp innebär. Kan det även omfatta en tappad mjölktand? Vem vet? Finns sjukdomarna och riskerna listade någonstans?
Citera
Medlem
Citat:
Känns ibland som man offrar riskgrupper med hopp om flockimmunitet. Dvs räknar med en större siffra döda( riskgrupper). Samtidigt låter de folk i stort sett smitta riskgrupper som de påstår sig vilja skydda. Något jävligt underligt i det här.
Exakt, har inte märkt på något sätt att riskgrupper skyddas.
Citera
2020-04-01, 16:44
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Dom har redan funderat ut olika scenarion och med riskgrupperna som offer, dom räknar nog kallt med siffror som till och med skulle få FB att framstå som barntillåtet.
Citera
2020-04-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo. Globalismen är något som jag hoppas begravs med viruset sen, helst ihop med rå-kapitalismen, slit-och-släng-mentaliteten samt EU

Jag tror dessa saker omvärderas av denna kris i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in