Citat:
Ursprungligen postat av
Propulsiv
Försöker nå samma nivå? Vi har redan gått om er kära du. Kolla bara vilka som dominerar högskolor och universitet, med bäst resultat. Det ni män måste lära er är istället att konkurrera på lika villkor. Det är allt som krävs. Utan extra hjälp. I annat fall kan ni ta hand om barnen, medans vi kvinnor gör karriär. Ni verkar ju tycka det är så kul, så gör det själva då. Mig gör det ingenting om mannen är hemma och jag jobbar. Det är en situation jag varit i flera gånger, och det var inga problem. Jag är jämställd.
Det där stämmer inte. Kvinnor dominerar inte universitet och högskolar, de är måhända fler till antalet och har fått bättre förutättningar att ta sig dit (på pojkars bekostnad tyvärr). Men de leverarar mindre och av lägre kvalite än sina bröder.
När det kommer till att dominera så måste kvinnor naturligtvis vara villiga att tävla med män, och det är tufft nog för de flesta män att tävla med de mest målinriktade och självutplånande bland män, att kvinnor "en masse" utan samma evulutionära hjälp ska göra det är snudd på otänkbart, att kvinnor ens vill det finns det inget som tyder på, snarare motsatsen. de allra flesta männen är inte villiga att göra det heller) Det är mycket svårt även i de kulturer där bra förutsättningar finns (tex i kina och usa).
Att vara hemma med barn är fantastikt, och det är
extremt viktigt för barn att ha två närvarande föräldrara, mest mamma i början naturligtvis men "barn" är man i 18-19 år i sverige, så där finns gott om tid.
Ska kvinnor som grupp göra karriär så får de i dagsläget verkligen ligga i -5.5h arbetstimmar/v i snitt gentemot män. Så det räcker inte med att konkurerar mot "sämre män" utan de behöver klå både bättre kvinnor och en mycket större grup med män.