Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Berätta för mig hur exakt du hamnar på 50 talet om du drar bort 35 år från 2009 då denna studie tydligen presenterades.
Sen förklara gärna hur USA plötsligt representerar alla kvinnor?
Vidare hur en ev. sämre lycka hos kvinnor skulle orsakat av just jämställdhet?
Och inte ex. osäkrare tider, sociala medier eller ex ökad stress?
Det framgår om du läser den länkade studien. Den är intressant, (det finns dessutom fler studier som drar liknande eller samma slutsatser, fast då med andra popluationers grunddata, UK, Australien mfl , så den är mer represntativ än något du har läst, eller kommer att läsa inom genusvetenskapen....)
Utgångspunkten är att efterkrigstiden dvs 50talet hadde en nära nog jämn "egenskattad" lycka mellan könen. det studien lyfter är att mycket har varit positivt för kvinnor i synnerhet sedan 70talet ,trots mer pengar, mer frihet, mer fritid, mer "jämlikhet",mer möjligheter mm (de hänger ju ihop),har dock inte den egenskattade lyckan hos kvinnor ökat eller ens bibehållit sin nivå relativt männens, den har försämrats (medans männens inte har det)
Grund datan är insamlad av amerikanska myndigheter över en mycket lång period och har samma utforming över tid, indivdpolen är stor (mer än en halv million människor )
Studien påängterar även avvikelser där de förekommer (tex i delar av europa)
USA är represntativt för oerhört mycket i hela västvärlden, från kultur till utveckling, men det spelar ingen större roll. Studien är representativ (dvs samma trend i många väst-länder)
Jag tror det är svårt att dra slutsattsen av att endast "jämstäldhet" är förklaringen, vi bör rimligtvis då sätt en liknande utveckling hos män som deltagit i studien.
Det finns naturligtvis många intressanta teorier och studier som gjort nedslag i orsaken till den relativa nedgången i självskattad lycka hos kvinnor. Några av de starkaste "casen" jag läst pekar på den stora diskrepensen mellan kvinnor utan partner & barn i vissa åldersegment (från 30+).
De är ju dessutom enkelt att hitta solid grunddata för att studera den utvecklingen
Det förefaller mig mycket märkligt (men inte förvånande) att du inte kan haspla ur dig mer än, sociala medier, oroliga tider, ökad stress. när du samtidigt envisas med att feminism och för den delen genusvetenskap är "på riktigt"...
Eller är SCUM manifestet feminismens "greatest achivment" och sen dess är det bara utför (det finns ju gott om feminister som tycker så.....)