2020-04-01, 16:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Stockholm måste så fort som möjligt isoleras på samma sätt som Lombardiet och Wuhan.

Trevligt att det finns en del kloka användare i tråden. Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis fungerar nedstängning och masstester med smittspårning.
Efterhand klingar smittspridningen av och de få som är kvar kan isoleras.
Samhället rulla igång, dock med strikta inrese och karatänsregler.

Som har skrivits i tråden flera veckor nu. Flashback borde styra landet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Seriös fråga.

Vad skulle bli bättre av att döda Tegnell?

Efterträdaren skulle nog vara mindre arrogant och passa sig.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Till ungdomar som anser att det är en massa "gamlingar" ute och springer från olika vårdhem.

Frågar ni om de är över 65? pch skall vara inne ?

Såg nämligen några tjejer i 17-20års ålder sitta och beklaga sig över " gamlingarna" som var ute.

Jag såg 6st personer förutom mig själv och dessa 54 tjejer

2 av "gamlingarna" var min frisör och hans fru.. ingen av dem är över 55
en annan var ägaren av vår TV butik han är 56 och driver som sagt TV butiken..själv såg jag ingen som såg ut att vara äver 65 utöver det.

Så frågan är om inte många gravt missbedömer vuxnas ålder. är själv 59 och misstas att vara 45 max 50 ofta av yngre så då är det åt andra hållet istället.

Yngre är väldigt dåliga på att bedöma folks ålder rent generellt.

att tro att 55-åringar är 80+ och skall vara på hemmet är onekligen "tonårskorkat"
Senast redigerad av Milldue 2020-04-01 kl. 16:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sverige utgår ju från den falska premissen att symtomfria barn inte kan smitta andra

Vem har påstått det? Källa?
Citera
2020-04-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej. Hoppas du blir nekad vård.

Konstigt sak att hoppas på. Du måste vara väldigt panikslagen just nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med särskilda regler för Stockholm är att många stockholmare kommer att vilja fly. Du kommer att se rena flyktingströmmar ut i övriga landet, vilket övriga landet inte kommer att bli glada över.

Tror att många pensionärer redan lämnat storstaden för att istället isolera sig på sina landställen.

Många äldre bör vara rädda.

Sen ser man ju många envisa gamlingar halta runt med rullatorn här i stan också
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
De som kan fly har redan gjort så.

Majoriteten av folk i Stockholm har ingen annan stans att ta vägen.
De kanske flyr ändå så att man får upprätta flyktingläger på uppsalaslätten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Efterträdaren skulle nog vara mindre arrogant och passa sig. :Whistle:
Nu var det inte till dig jag ställde frågan men varför tror du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Den är inte justerad för dagens ökning.

Nope, den ligger en dag efter så dagens ökning kommer du kunna se på den sidan imorgon. (samma för alla länder dock)
Citera
2020-04-01, 16:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jo det är klart de begriper.
Lyssna själv i början på dagens studio 1 när de intervjuar GD för FMH. De begriper icke! De pratar om den där smittfallskurvan utan att nämna ökad testning.

Det de däremot ej talar om är den mycket mer tillförlitliga kurvan av dödsfall.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur kan ett virus som ingen har motståndskraft emot göra 20% av befolkningen svårt sjuka och lämna de övriga friska?
Varför dör vissa av influensan när andra är lite allmänt sjuka och andra inte blir sjuka alls eller med ytterst få symptom? Inte fan vet jag men det är ju likadant med massor av sjukdomar.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Sidan c19.se visar ju nu samma siffror som tex. FHM gör? De dubbelkollar ju två olika källor för att se att infon skall vara något sånär korrekt.

I snitt dör ca 90 000 personer per år i Sverige. 2018 var det 92 000, 2019 var det ca 93 600 ( kan förmodligen förklaras av ökad befolkning, men det vågar jag inte svära på). Det ger ett snitt på 252/dygn om man räknar på 92 000.

Ponera att majoriteten av de som dör, en jättestor, överväldigande majoritet, är gamla och multisjuka. Då kan vi räkna med att många av dessa som döra varje dag, smittade / som en följd av covid19, faktiskt hade dött i alla fall - Kanske inte den dagen, kanske inte dagen efter, men ja, du förstår hur jag menar. Det har med sannolikhet att göra.

Vi kan aldrig vara helt säkra här, det är ju i praktiken helt omöjligt - Men med ökad smittspridning i samhället och på vårdinrättningar och annat, vilket vi tyvärr visste skulle komma att ske, är det rimligt att personer som ligger på tex. AVA (Pallitativ vård) kommer smittas/kontamineras. De är redan i livets slutskeende, och nu ser vi att de även drabbas av covid19.

Osv.

Det tragiska är ju när tex. en 26åring dör, multisjuk kvittar, tex. grav fettman, rökare och allmänt dålig hälsa. För en sådan person är covid19 jättefarligt. Personen hade förmodligen kunnat leva ganska länge med sitt ohälsosammaliv trill trots, men en sådan person är ju högrisk nu. Det är problematikst och sorgligt.
Vad pratar du om??? och vad är det du vill säga???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in