2020-04-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En äldre man hånade mig för att jag höll avstånd till honom i kön på Ica härom dagen.
Krama honom nästa gång hosta lite.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Så kan det vara. Min erfarenhet är att folk som passerat "livets middagshöjd" inte alls är så rädda för Covid-19 som skitnödiga ynglingar. De som känner sig friska och i god form inser att risken att dö av coronaviruset är mindre än att vinna 25000 i månaden på triss. Tanken på att bli ett sängbundet kolli skrämmer också långt mer än döden.

Håller med! Och som någon påpekade är några månaders hemkarantän en JÄVLA stor del av livet du har kvar om du är 85. Jag kan ha förståelse för gamlingar som hellre tar en promenad med en polare än sitter hemma själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Kan du defiiera vård i det här sammanhanget? Bara nyfiken. Allt gott!

Den vård som har varit möjlig. Dvs ingen har dött för att man inte kunnat erbjuda vård pga för hög belastning.
Det finns säkert personer som dött i hemmet men det beror inte på att alla sjukhussängar är fulla. För det är de inte. Än
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Kommer det någonsin bli lockdown i Sverige?

Vill bara skrika rakt ut av frustration över det faktum att INGENTING görs för att förhindra smittspridningen. Varför i hela helvetet var jag tvungen att födas i detta folkmördarland?

Håll ungarna hemma från skolan!! Vi har inte myndigheterna med oss!

Doktor Tengele kommer bli skjuten när detta väl är över, kanske redan tidigare.

Förhoppningsvis blir det aldrig en lockdown i Sverige, jag vill inte tvingas sitta inne. Jag sitter isolerad inne och går bara ut med hunden och handlar mat, men jag vill inte bli tvingad till det när jag inte är sjuk
Citera
Medlem
Anders har sagt att man inte ska besöka några äldre tex. pappa. Mamma. Mormor mm mm
Gör du det i smyg har Anders givit dig skulden att den personen blev sjuk. Anders är oskyldig.
Citera
2020-04-01, 15:36
Medlem
"Ny biobank: Prøver fra 6000 danskere skal bidrage til vaccine mod coronavirus
Biobanken skal også kaste lys over, hvorfor nogle bliver alvorligt syge af virusset."
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-biobank-prover-fra-6000-danskere-skal-bidrage-til-vaccine-mod-coronavirus?app_mode=true

Interessant!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Ja ett fåtal, men den stora massan och ökningen beror inte på det, det måste ju själv begripa?
Varför tror du man förbjuder besök på äldreboenden? Folk får inte ens besöka sina döende anhöriga i deras sista stund för att de kan dra med sig Corona till boendet. Att vårdbiträdena redan är smittade pga öppna skolor har man "glömt". Sopprot. Hoppas svinhugg går igen när du blir gammal o behöver assistans.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Krama honom nästa gång hosta lite.

Det var han som hostade. Det var därför jag höll avstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Dödshjälp, eller mer korrekt vård vid livets slutskede.

Dödshjälp är fel ord, däremot vård i livets slutskede, vilket kan vara kortare eller längre tid. Min far låg på palliativa i 15 månader.(ej för corona).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Slut i övermorgon alltså med nuvarande tempo.

Lugn nu, ju färre platser man har desto striktare får man vara med selektionen för vilka man ger intensivvård.
Kan säkert finnas några platser tillgängliga länge än.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Förövrigt om man ser löpen på dagstidningar i affärer blir det ett ganska intressant narrativ. Vet inte om ni tänker på det när ni handlar men idag var rubrikerna något i stil med "Harvard rapport _kan_ ge Sverige rätt". Eller "når vi flockimmunitet så har vi fixat corona krisen", lite intressant men även en förklaring till varför det ser ut som det gör.

Det är hemskt att se att när vi väl är i en sån här kris så kör mainstream-media på med maximal propaganda mot svensken. Inget ifrågasättande, endast blint förtroende för myndigheter och ledningen. Jag säger det igen, Tegnell sa att vi inte skulle se någon smittspridning i Sverige: 1,5 månad senare är vi upp i 250 döda (VIF). FHM förtjänar all skit de får.
Citera
2020-04-01, 15:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är klart det är bra om folk åker till sina lantställen och är där. Allt som minskar trängseln är bra. Sprid ut folk.
Dessa landsorts kommuner är oroliga dom ska behöva ta hand om sjuka. Men även sjukvården mår bra av att spridas på.
Och dom är rädda att folk ska kräva service i form av hemtjänst. Men dom kan anställa personal. Regeringen säger ju att dom har så mycket resurser. Så då är det ju bara att omfördela. Införa tillfälliga bidrag till kommuner, allt efter belastning. Borde vara en rätt enkel åtgärd. Har dom där landsorskommunerna tur så stannar folk lite längre. Och det blir ett uppsving.

Mina vänner i Danmark har flyttat från staden till sommarstugan. Och hittills har det gått bättre för Danmark än för Sverige.

Håll avstånd är ju parollen i trafiken.
Sprid ut folk är självklart bättre.

Det är bra för alla oss som bor i städerna då ni som ligger och dör på era landställen inte har någon plats på sjukhusen i närheten. Så gärna för mig, åk ut på landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in