2020-04-01, 15:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Tycker vi följer Englands kurva rätt bra då de körde som vi fram till karantän

UK
21 MARS - 233 döda
totalt antal fall 5018 stycken

SWE
1 april - 257 döda
totalt antal fall 5008

På 5 dagar dubblade UK sina fall på både totala antalet och antalet döda. följer vi den utvecklingen så har vi 10000 officiella fall den 6e april och ca 500 döda.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
En annan verklighet är så enkel som att allt för många över 70 har så jävla svårt att hålla sig borta från köpcenter, tunnelbana, stan och annat. Hade dom kunnat ge fan i det så hade 90% av dom döda levt idag.

Så istället för att måla upp en bild av att man måste sätta hela landet i karantän, sätt alla i riskgrupp i karantän. Hade dom inte jönsat runt på stan så hade dom levt. Ett tips på hur man kan lösa det utan att förstöra vår ekonomi mer än den redan är.
Hur hade dom andra 10% smittats och dött om alla varit hemma?
Är du egen företagare? Tänker efter som du tycker det är viktigare med ekonomin än att rädda liv.
Citera
Avslutad
257 avlidna nu på c19.se. FHM ligger redan 18 back i rapporteringen och deras siffror är väl från 11.30.
Citera
2020-04-01, 15:20
Medlem
Ang dödssiffror. Kan någon tipsa den där tyske journalisten? Om att han nog kan hitta ett stort scoop snart, framöver, ifall han börjar granska och jämföra månatliga dödstal från mars och april 2019, jämfört med detta år.

Med detta vill jag ha sagt att alla dessa äldre som nu staten planerar skall dö i sitt hem, jag fruktar att dessa dödsfall inte kommer att registreras utifrån korrekt dödsorsak. "Naturlig död", eller "lunginflammation", riskerar det att etiketteras som, tyvärr.

Tror man har nämnt det tidigare i tråden men i Italien hade de i alla fall tagit upp att de sett att de allmänna dödstalen jämfört med föregående år var enormt mycket större än enbart de rapporterade "corona-dödsfallen". Så att man missar coronadödsfall, helt enkelt. Menar inte att vårdpersonal alltid gör fel, men man hinner kanske inte obducera alla, om folk dör i en väldigt snabb takt etc.

Med tanke också på att mitt intryck av A.T. är att han vill låta förminskande gälla dödssiffrorna, så tror jag att detta är en sån sak som han självmant inte skulle ta upp, dvs. att det kan finnas ett mörkertal av döda.

Så skulle man gärna se att ngn helt utomstående granskar detta framöver. En tysk journalist eller någon annan hugad...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej, dog inte precis 59 personer. Det är eftersläpande raportering, många av dem dog redan i förra veckan.

" Det är stor eftersläpning i rapporteringen här, den kommer inte in lika snabbt som andra delar (regioner). Det handlar om de som dött veckan innan, "

Gällande det andra - Ja, det är tragistk att en del kommer dö fortare än vad som var tänkt, eller hur man skall uttrycka det.

Men majoriteten av de här personerna hade förmodligen dött inom kort i alla fall, och räknats in i de där 259/dag i snitt.

Vi kan ju även då förutsätta att när detta är över, kommer dödstalet ligger betydligt lägre än 259/dygn i snitt, eftersom många av de som skulle räknats med där, redan dött och fått sina sjukdomsförlopp "påskyndande" pga Corona. Förstår du då?

Så vad ligger antalet döda på idag tycker du? 30 som faktiskt rapporterades idag för idag? Eller 60 som det kommer ha sett ut om en vecka med alla eftersläpningar.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kurvan Sverige jämfört med Tyskland
SE-DE
10 9
11 13
16 17
20 26
25 28
36 44
42 68
62 84
77 94
105 123
105 157
110 206
146 267
180 351
239 433

Kurvan jämfört med Italien:

10
11 12
16 17
20 21
25 29
36 41
42 52
62 79
77 107
105 148
105 197
110 233
146 366
180 463
239 631
Denna är lättare att se kurvorna på. Den är postad här tidigare men den tåls att se på. Brukas uppdateras var tredje dag. Sidan visar olika länder i förhållande till Italiens kurva.
https://www.motherjones.com/kevin-dr...rch-30-update/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Men på många har säger man ju alltid att helgen såg bra ut, det ser ut att minska. Inget om att det kan komma efterrapporteringar.Och på tisdagar och onsdagar säger man att de höga siffrorna BARA beror på eftersläpningar siffror.

FHM:s rapportering av dödsfall har svajat en hel del. Riskerar att urholka förtroende för myndigheten.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Kurvan fortfarande flack?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Så sant som det är sagt. Det är dokumenterat många som hänger i barer, allmänt struntar i "råden", ff yngre eftersom de inte känner sig träffade. Och alla som inte hänger på Aftonhorans Expressens nätsidor. Ganska många skulle jag säga.

Det vore ju ganska konstigt om ökningen inte är exponentiell. Corona Bobs önsketänkande eller vad han håller på med har inte slagit in.

Jag var på en pub nu i helgen och kan säga att medelåldern var säkert uppåt 60. När jag handlat käk de senaste gångerna har det varit flera riktigt gamla lirare som handlat varje gång.

Tror inte det stämmer att det mest är ”yngre” som går ut.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Nej, dog inte precis 59 personer. Det är eftersläpande raportering, många av dem dog redan i förra veckan.
" Det är stor eftersläpning i rapporteringen här, den kommer inte in lika snabbt som andra delar (regioner). Det handlar om de som dött veckan innan, "
Hur kommer det sig då att c19.se har kontinuerlig rapportering från alla landets regioner? Dom släpar inte med uppgifter om antalet döda, hur kommer det sig?

Citat:
Gällande det andra - Ja, det är tragistk att en del kommer dö fortare än vad som var tänkt, eller hur man skall uttrycka det.
Men majoriteten av de här personerna hade förmodligen dött inom kort i alla fall, och räknats in i de där 259/dag i snitt.
Var har du fått detta ifrån att "de här personerna förmodligen dött inom kort i alla fall"? Länka till källan.
Vilket snitt på 259/dag är det du syftar på?

Citat:
Vi kan ju även då förutsätta att när detta är över, kommer dödstalet ligger betydligt lägre än 259/dygn i snitt, eftersom många av de som skulle räknats med där, redan dött och fått sina sjukdomsförlopp "påskyndande" pga Corona. Förstår du då?
Nej jag förstår inte vad du menar, frågan är om du förstår vad du skriver?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag tycker det är en jävla hets på Tegnell här.

Visa med era röstkort nästa gång i stället för att uttala hot och insinuera saker, det är många involverade och ansvariga i den här härvan och gå på enskilda personer medför inget positivt för någon.

Jag tycker inte heller att man ska hetsa mot Tegnell.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, de är bara frontfigurer. Vi bör klandra deras herrar mest. "Våra" styrande.

Citat:
Och ännu har vi inget facit på OM det kommer gå så illa som mycket pekar på, vi vet heller inte hur mycket värre det hade kunnat gå även om jag håller med och inte tror att FHMs insatser gjort en markant skillnad på utvecklingen hittills.

Det fetade är det som kommer att rädda dem. De kommer att ses som hjältar av medelsvensson. Även om det värsta tänkbara scenario drabbar Sverige så kan de alltid hävda det fetade.

Citat:
Men det största problemet är den totala avsaknad av utrustning och beredskap i landet och den är ingen annan än politikernas fel.

Helt riktigt.
Fast de kommer som vanligt att lyckas prata bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Kommer det någonsin bli lockdown i Sverige?

Vill bara skrika rakt ut av frustration över det faktum att INGENTING görs för att förhindra smittspridningen. Varför i hela helvetet var jag tvungen att födas i detta folkmördarland?

Håll ungarna hemma från skolan!! Vi har inte myndigheterna med oss!

Doktor Tengele kommer bli skjuten när detta väl är över, kanske redan tidigare.

Jag lever i självvald isolering. Har sedan åratal massor med mat hemma.
Människor bör hålla sina ungar hemma, ja. Om myndigheterna inte skyddar oss så får man göra det själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är inte S som gör det. S sitter där med C och L och i slutändan är det ingen partipolitisk fråga eftersom praktiskt taget alla partier är liberaler.

83% kan väl inte ha fel...eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in