Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Förstår jag rätt? Greta fick ett vredesutbrott efter en vänlig fråga om hennes mat smakade bra? Låter väldigt labilt och obalanserat.
Vem vet, hon kanske har ställt till med scener i FN-skrapan eller på toppmöten som tystats ner.
Det är sant att tonåringar kan svänga snabbt i humöret. Men just därför är det kanske olämpligt att utse dem till ledare för världsomspännande rörelser. Gammal är äldst, om man säger så.
Tillåt mig förklara min tolkning av inspiratoerens ord om Gretas reaktion. Han har tyvärr inte förmågan att uttrycka sig klart i alla sammanhang, utan tar och ger med slumpmässiga tankar och ord.
Om man ska summera lite småbitar av vad som skrivits om Greta så kan man uppfatta att ätande är en ångestladdad aktivitet hos henne. Det kan hända att inspiratoerens ord om maten bara väckte den här djupa ångesten till liv - och då kan en person som drabbas av ångest reagera olika, beroende på person, situation, tidpunkt etc. Vissa av reaktionerna kan uppfattas som utbrott av ilska, när personen i själva verket inte uppvisar någon medveten aggressivitet och innerst inne själv är förundrad över hur ångesten manifesteras.
Nåväl, nu leker jag djävulens advokat, men vi kan väl ge Greta "benefit of doubt" som det så trevligt heter på engelska. Alltså att hon inte reagerade med ilskeutbrott, utan med ångest som hon var maktlös inför.