Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 21:05
  #29797
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Det är ett friskhetstecken från din sida i a f.

Upplever du att det inom Gretakulten finns många av dessa personer som likt fanatiska islamister, nazister och kommunister är villiga att dö eller döda för sin sak? I s f kan det kanske vara så att det hela lockat till sig en drös fel personer som ju så ofta är fallet vad gäller sekter och liknande. Jim Jones var väl t.ex. en vanlig pastor i metodistkyrkan innan det slog om.

Att Greta tycker som du skriver, även om jag tyvärr inte skulle använda ordet "söt" om henne är ju en smula oroväckande. Kan det vara så att hon fått direktiv från högre ort om att det är som ett litet barn hon ska se ut och att det inte bara är hon själv som svälter sig utan att hon även får hjälp med sin självsvält av intresseorganisationerna bakom henne?

Fruktan kan ju mycket väl också spela in för helhetsbilden. Om man lever inuti en kokong av ständig skräck och fasa triggad av allt från Al Gore till fröken Neubauer och andra däremellan och underblåst av en själv kan det ju få psykiska effekter, du ser inget annat än en svart domedag som närmar sig steg för steg, minut för minut. Det blir lite som en intervju jag såg med Stephen King för många år sedan där han berättade att han själv skapat så många skräckscenarion i sin skalle att han inte vågade sova med ljuset släckt, vilket retade hans hustru.

Här kommer föräldrarnas dåliga inflytande återigen på tapeten då dom tydligen hellre slår mynt av denna skräck än att se till att Greta får den vård hon behöver för sina domedagsfobier, vilket enligt mig är förkastligt. Tjejen är omyndig och bör därmed erbjudas vård å det snaraste oavsett att föräldrarna säger att hon är lycklig i det här. Socialtjänsten har omhändertagit barn för betydligt mindre än så här...
Det finns ingen registrering av individer i FFF och därmed ingen kontroll. För grupper som vill ansluta sin klimatdemonstration krävs en enkel anmälan till FFF, men det är allt.

Sedan finns ju den inre cirkeln, men denna är egentligen bara rådgivare till Greta, som hon har utsett. Om övriga i FFF vet inte Greta så mycket om, annat än att de flesta är mycket klimat- och miljöintresserade, vilket räcker för henne!

Vad gäller talet om att klimatet är värt offra livet för, har jag mest hört det från folk som även är med i XR. XR är för radikala i min smak, så jag vet inte så mycket om dem. Har varit på en hel del möten med FFF, men ännu aldrig varit på ett möte med XR.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-31 kl. 21:08.
2020-03-31, 21:26
  #29798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här du rätt i. Då kanske vi har längden utklarad.

Men den mamma som sätter på dottern denna skära grisluva och cerise? hörselskydd är säkert beredd att göra vad som helst med dottern för berömmelse.
https://i.imgur.com/v6FBpl7.jpg

En härlig bild som känns som 100 % teater. Gretas min. Morsan flabbande med bägaren och pinnen nästan lite insinuant mellan benen.

Greta har en "fittmössa" eller Pussyhat på sig 🤣
Kommer från USA som en protest mot Trumps "Grab them by the pussy":
Namnet Pussyhat ™ valdes delvis som en protest mot vulgära kommentarer Donald Trump gjorde om den frihet han kände för att ta tag i kvinnors könsorgan, för att de-stigmatisera ordet "fitta" och förvandla det till en av empowerment och för att lyfta fram designen av hattens "pussycat öron".
En Pussyhat finns nu i Rapid Response-samlingen i Victoria och Albert Museum, den permanenta samlingen av Michigan State Universitys museum och andra samlingar som en viktig del av feministisk historia. Det som började som ett enkelt sätt att protestera, delta och solidaritet har blivit en ikonisk global symbol för politisk aktivism.
__________________
Senast redigerad av RettVis 2020-03-31 kl. 21:33.
2020-03-31, 21:40
  #29799
Avstängd
Sist kan man känna sig mycket olycklig och mycket ensam även om man har rika och berömda föräldrar. Inga föräldrar kan garantera att barnen blir lyckliga, de kan bara göra sitt bästa om de är engagerade. Så även om Greta är född med en silversked i munnen, kan hon ha det svårt ändå! Som liten var Greta väldigt ledsen för att hennes mamma så ofta var borta på kvällarna. Just detta att barnen till rika och berömda föräldrar ofta får se rätt lite sina föräldrar plågar ofta barnen!
2020-03-31, 22:03
  #29800
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Varför lägga massa tid och pengar på att göra just Greta glad? Det finns massor av människor i Sverige som lever under dåliga förhållanden. Greta har tillgång till mycket som bara vissa kan drömma om. Hon behöver egentligen aldrig svälta med dom tillgångar familjen har.
Om det vore så enkelt att pengar gav lycka! Visst kan pengar underlätta ibland, men de är ingen lyckogaranti!
2020-03-31, 22:43
  #29801
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag vet inte heller vad Rövhatt betyder. Är det något ord som är populärt och inne just nu? Tycker det låter som någonting man kan använda om man har blivit inkontinent på det stället.
Kan någon förklara vad det är och betyder? Skulle inte förvåna mig om inte ens Malena vet vad det är och var ordet kommer ifrån.
Kanske finns sådana i sjukvården eller på apoteket. Man får fråga på Apotea. Ha ha🙀🙀🙀👻👻👻???

Rövhattar är troligen det ordet som Gretafamiljen använder för sina motståndare
Inspiratoeren kanske får fråga Greta nästa gång? Jag tror inte jag har hört Greta använda ett fullt ord nånsin.

Kanske Malena hade Rövhål först, men Greta sa emot, och de fick göra det bästa av situationen


Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja nu har ju börsen gått ner också.

Rentzhog kanske gör en come-back? Eller satsar han vidare på att kämpa för miljön?
En smart man, kommer nog att klara sig.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-31 kl. 22:45.
2020-04-01, 01:33
  #29802
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det finns ingen registrering av individer i FFF och därmed ingen kontroll. För grupper som vill ansluta sin klimatdemonstration krävs en enkel anmälan till FFF, men det är allt.

Sedan finns ju den inre cirkeln, men denna är egentligen bara rådgivare till Greta, som hon har utsett. Om övriga i FFF vet inte Greta så mycket om, annat än att de flesta är mycket klimat- och miljöintresserade, vilket räcker för henne!

Vad gäller talet om att klimatet är värt offra livet för, har jag mest hört det från folk som även är med i XR. XR är för radikala i min smak, så jag vet inte så mycket om dem. Har varit på en hel del möten med FFF, men ännu aldrig varit på ett möte med XR.

Jag förstår.

Med den "inre cirkeln" misstänker jag dock att det finns individer som, tvärtom, utsett Greta. Kopplingarna till Neubauer/Soros tyder ju onekligen på detta och Neubauer som ju tidigare påvisats är ju ingen direkt fan av att ta båten till USA utan flyger för glatta livet till alla kontinenter. Att hennes nuna syns i så gott som alla sammanhang där Greta figurerar gör ju knappast saken bättre annat än för oss skeptiker då...

Om nu XR anses för radikala av dig och (misstänker jag) flera andra inom FFF, är det inte då lite konstigt att Greta ger dessa extremister stöd? Hon har ju talat på deras sammankomster som här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=hKMX8WRw3fc

Det är ju lite som om låt oss säga Jimmie Åkesson som ses som en mer moderat nationalist skulle gå upp i talarstolen på ett nazistevenemang och ge dem sitt fulla stöd och uppmuntra till våldshandlingar och dylikt. SD skulle gå i graven på en pisskvart. Här har ju dock Gretas PR-liga jobbat starkt, men motståndet mot detta förfarande har givetvis tystats med sedvanliga floskler om hennes unga ålder, entusiasm etc.
2020-04-01, 01:37
  #29803
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Greta har en "fittmössa" eller Pussyhat på sig 🤣
Kommer från USA som en protest mot Trumps "Grab them by the pussy":
Namnet Pussyhat ™ valdes delvis som en protest mot vulgära kommentarer Donald Trump gjorde om den frihet han kände för att ta tag i kvinnors könsorgan, för att de-stigmatisera ordet "fitta" och förvandla det till en av empowerment och för att lyfta fram designen av hattens "pussycat öron".
En Pussyhat finns nu i Rapid Response-samlingen i Victoria och Albert Museum, den permanenta samlingen av Michigan State Universitys museum och andra samlingar som en viktig del av feministisk historia. Det som började som ett enkelt sätt att protestera, delta och solidaritet har blivit en ikonisk global symbol för politisk aktivism.
Ja. Det var kul. Men hela min bekantskapskrets klarar inte det ordet så jag håller mig till "grisluva". Skära katter är väl inte det vanligaste heller.

Bilden visar hur hon och mamman agerar. Den mössan är teaterrekvisita. Mamman skulle inte skicka Greta till skolan i den.

Greta har teaterträning. Hon agerar i media enligt ett manuskript hon får sig tilldelat. Man undrar hur det kommer att fortsätta när man såg hennes märkliga uppträdande i EU. Hon ser ut att vägra ta i hand med parlamentspresidenten, hon himlar med ögonen när hon sitter i en panel. Hon agerar helt oproffsigt. Men när media inte ifrågasätter henne får det fortsätta.
2020-04-01, 01:56
  #29804
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Jag förstår.

Med den "inre cirkeln" misstänker jag dock att det finns individer som, tvärtom, utsett Greta. Kopplingarna till Neubauer/Soros tyder ju onekligen på detta och Neubauer som ju tidigare påvisats är ju ingen direkt fan av att ta båten till USA utan flyger för glatta livet till alla kontinenter. Att hennes nuna syns i så gott som alla sammanhang där Greta figurerar gör ju knappast saken bättre annat än för oss skeptiker då...

Om nu XR anses för radikala av dig och (misstänker jag) flera andra inom FFF, är det inte då lite konstigt att Greta ger dessa extremister stöd? Hon har ju talat på deras sammankomster som här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=hKMX8WRw3fc

Det är ju lite som om låt oss säga Jimmie Åkesson som ses som en mer moderat nationalist skulle gå upp i talarstolen på ett nazistevenemang och ge dem sitt fulla stöd och uppmuntra till våldshandlingar och dylikt. SD skulle gå i graven på en pisskvart. Här har ju dock Gretas PR-liga jobbat starkt, men motståndet mot detta förfarande har givetvis tystats med sedvanliga floskler om hennes unga ålder, entusiasm etc.
Den så kallade inre cirkeln, är inte mitt namn, utan den kallas som så i FFF. Uppgiften att Greta utser vissa rådgivare till den inre cikeln, har just cirkulerat i FFF. Intressant nog har Greta varken bekräftat eller dementerat denna uppgift. Så en möjlighet är att Greta utsett många i den inre cirkeln, men inte alla. Jag har dock träffat vissa som sa i Gretas närvaro, att de tillhörde den inre cirkeln och det var tonåringar.

Detta hindrar förstås inte att cirkeln kan vara en hybrid mellan unga aktivister som Greta särskilt litar på, vissa internationella forskare och särskilt inflytelserika. Greta har inte kallat den inre cirkeln för detta namn, utan bara sagt att hon har vissa rådgivare, ofta kvalificerade internationella forskare enligt vad hon sagt. Så vi vet inte mer förrän Greta eventuellt väljer att avslöja mera! Tyska Louisa och internationella ledare kan vara med, men vi vet inte idag. Greta förnekar dock att hon är en ledare utan säger att hon bara är en aktivist. Samtidigt är hon intresserad av ledarskapsfrågor. Som ofta visar Greta upp olika sidor i olika sammanhang! När Greta säger att hon inte är en ledare, verkar hon mena att hon inte formellt är vald till ledare. Greta vill hålla en del hemligt, verkar det som!

Måste säga att i Storbrittanien är många både unga och äldre i FFF kristna kväkare och de är utpräglade pacifister, som avskyr våld. Greta verkar må bättre, när hon reser!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-01 kl. 02:35.
2020-04-01, 07:52
  #29805
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Den så kallade inre cirkeln, är inte mitt namn, utan den kallas som så i FFF. Uppgiften att Greta utser vissa rådgivare till den inre cikeln, har just cirkulerat i FFF. Intressant nog har Greta varken bekräftat eller dementerat denna uppgift. Så en möjlighet är att Greta utsett många i den inre cirkeln, men inte alla. Jag har dock träffat vissa som sa i Gretas närvaro, att de tillhörde den inre cirkeln och det var tonåringar.

Detta hindrar förstås inte att cirkeln kan vara en hybrid mellan unga aktivister som Greta särskilt litar på, vissa internationella forskare och särskilt inflytelserika. Greta har inte kallat den inre cirkeln för detta namn, utan bara sagt att hon har vissa rådgivare, ofta kvalificerade internationella forskare enligt vad hon sagt. Så vi vet inte mer förrän Greta eventuellt väljer att avslöja mera! Tyska Louisa och internationella ledare kan vara med, men vi vet inte idag. Greta förnekar dock att hon är en ledare utan säger att hon bara är en aktivist. Samtidigt är hon intresserad av ledarskapsfrågor. Som ofta visar Greta upp olika sidor i olika sammanhang! När Greta säger att hon inte är en ledare, verkar hon mena att hon inte formellt är vald till ledare. Greta vill hålla en del hemligt, verkar det som!

Måste säga att i Storbrittanien är många både unga och äldre i FFF kristna kväkare och de är utpräglade pacifister, som avskyr våld. Greta verkar må bättre, när hon reser!

Menar du att det finns kväkare i brittiska FFF, eftersom Greta mår bättre av att resa eller mår Greta bättre av att resa, eftersom det finns kväkare i brittiska FFF? ...eller är det så att Greta svskyr våld, eftersom hon verkar må bättre av att resa?

Försöker bara översätta det du skriver till vanlig svenska och förstår inte riktigt hur Gretas resande och mående hänger ihop med brittiska FFF och dess pacifister.
2020-04-01, 08:36
  #29806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det jag vet är att Greta har sagt, att hon har ätit antidepressiv medicin. Nåot som hennes mamma har bekräftat i boken om familjen. När Greta argt for iväg, insåg jag att jag hade varit oförsiktig, men för mig är det så naturligt att om man äter tillsammans, att man frågar varandra om det smakar bra, att jag tänkte mig inte för.

Jag insåg snabbt, att jag med min fråga hade ställt ett för högt krav på Greta, så jag blev inte arg på Greta, däremot arg på mig själv, för att jag trots med min omfattande erfarenhet av anorexipatienter, ändå inte hade tänkt mig för bättre.

Jag har alltså arbetat en hel del med anorexipatienter, även länge med med en brukare, som hade just Gretas kombination med asperger och anorexi. En sak måste jag förklara, det som hände var EJ Gretas fel. Blir man rejält arg har man oftast först blivit ordentligt rädd. Min enkla men olämpliga fråga om Gretas veganska sallad smakade gott, utlösta tydligen värre ångest hos henne.

Jag gick i fällan för innan vi åt tillsammans, hade Greta både hållit ett starkt klimattal och svarat framgångsrikt på många frågor på flera olika språk, inte bara på svenska och engelska, och inte bara från journalister utan även från närvarande klimatforskare.

Så jag blev oavsiktligt lurad, att tro att Greta mådde betydligt bättre än vad hon egentligen gjorde, särskilt som hon var glad över att jag var där och valde att äta tillsammans med mig, vilket jag visste innebar att hon hade förtroende för mig. Gretas mycket höga intelligens gör att hennes symptom ibland delvis döljs. Greta var glad av att ha klarat provet, men var trött och hungrig, och då blir lätt ångesttankarna värre, när de kommer. Så det hela var EJ Gretas fel, det är inte märkligare att ha ont i själen, än att ha brutit benet, bruka jag säga!

Det som är säkert är att Greta har väldigt starka känslor och svänger snabbt i sina känslor, men det är säkert ofta jobbigt även för Greta själv. Många tonåringar är på detta vis, men Greta är det ovanligt uttalat. Nästa gång Greta och jag äter tillsammans, får vi ta det extra lugnt!

Förstår jag rätt? Greta fick ett vredesutbrott efter en vänlig fråga om hennes mat smakade bra? Låter väldigt labilt och obalanserat.

Vem vet, hon kanske har ställt till med scener i FN-skrapan eller på toppmöten som tystats ner.

Det är sant att tonåringar kan svänga snabbt i humöret. Men just därför är det kanske olämpligt att utse dem till ledare för världsomspännande rörelser. Gammal är äldst, om man säger så.


Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Hon ser inte längre barnslig och söt ut. The change is coming, vare sig hon vill eller inte. Ansiktet börjar få vuxnare former, även om kroppen förblir åldersoadekvat.

Sedan undrar jag: vad säger vetenskapen om självsvält? Är det någon som ska lyssna på "dä sajäns" så är det nog Greta. Kanske dags för Greta att bry sig om Greta? Ingen annan lär göra det utan några baktankar.

Håller med till 100 %. En tonåringstjej med ljus röst och outvecklad kropp är rörande och väcker beskyddarinstinkter. En person med vuxet ansikte och barnkropp uppfattas troligen som mer skrämmande än näpen.

Så strategin med den lilla flickan kommer ändå inte att hålla i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ett krux är att anorexi ofta ger en viss eufori, kroppens egna endorfiner frigörs inte bara vid träning utan ofta även vid självsvält.

Ett krux är även att många av Gretas mardrömmar infriats med Covid-19. Många forskare betonar att uppvärmning kan innebära att tropiska sjukdomar sprids allt mer. Det har varnats för att Sverige kan få malariamyggor till exempel!

Bara Greta kan ta hand om Greta, har jag redan sagt åt henne! Då tog hon i alla fall inte illa upp!

Ja, men vad har malaria med Covid-19 att göra? Däremot påstås det ofta att virusepidemier generellt är vanligare under kalla förhållanden. Därför trodde många forskare initialt att smittspridningen skulle lugna ner sig till sommaren. Tyvärr verkar de ha ändrat sig

Sägs också att det än i dag dör fler människor globalt av köld än av värme.

Dessutom har mänskligheten historiskt sett blomstrat mer under varmare tider. Trots allt har klimatet fluktuerat även före år 1850. Fast sådana små ”detaljer” tycks Greta blunda för.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det finns ingen registrering av individer i FFF och därmed ingen kontroll. För grupper som vill ansluta sin klimatdemonstration krävs en enkel anmälan till FFF, men det är allt.

Sedan finns ju den inre cirkeln, men denna är egentligen bara rådgivare till Greta, som hon har utsett. Om övriga i FFF vet inte Greta så mycket om, annat än att de flesta är mycket klimat- och miljöintresserade, vilket räcker för henne!

Vad gäller talet om att klimatet är värt offra livet för, har jag mest hört det från folk som även är med i XR. XR är för radikala i min smak, så jag vet inte så mycket om dem. Har varit på en hel del möten med FFF, men ännu aldrig varit på ett möte med XR.

Personligen tror jag inte på versionen av att Greta själv har ”handplockat” sina närmaste rådgivare, forskare osv. Hur i hela friden skulle en liten tonårstjej, som väl då fortfarande gick i skolan, inom loppet av några månader hitta och knyta samarbetskontakter över stora delar av världen? Och dessutom samtidigt bygga upp ett jättestort kapital...

Som Hollywood-manus hade det varit perfekt.

Någon som f.ö vet hur Neubauer hamnade i händelsernas centrum?

Inspiratoeren, du nämnde för flera veckor sedan att det var bristande informationsvägar internt inom FFF och även annat som inte fungerade optimalt. Jag fick intrycket att den tyska organisationen försöker ta över. Redan vid Madridmötet fick jag känslan av att Luisa Neubauer ville ta mer plats i rampljuset.

Det är nog inte så bra för organisationen att så stort fokus hamnat på Gretas person, asbergerdiagnos, tics, ätstörningar osv.

Å andra sidan saknar de andra ledarna Gretas näpenhet och barnsliga gullighet. Och om det dessutom bara är Greta som bojkottar flyg och ”offrar” sin skolgång ..?
2020-04-01, 08:45
  #29807
Medlem
Sculleys avatar
Dagens teckning i Jyllands Posten, Vågeblus

https://jyllands-posten.dk/debat/teg...ing-vaageblus/
2020-04-01, 08:48
  #29808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Menar du att det finns kväkare i brittiska FFF, eftersom Greta mår bättre av att resa eller mår Greta bättre av att resa, eftersom det finns kväkare i brittiska FFF? ...eller är det så att Greta svskyr våld, eftersom hon verkar må bättre av att resa?

Försöker bara översätta det du skriver till vanlig svenska och förstår inte riktigt hur Gretas resande och mående hänger ihop med brittiska FFF och dess pacifister.

Bra frågor Har själv lite svårt att hänga med i alla turerna.

Kan det vara ett försök till damage control? Visa att alla inom FFF inte stöder våld? Åtminstone inte ett gäng brittiska kväkare. Ja ja, man får väl vara glad för det lilla.

Hoppas att den brittiska kväkargruppen är stor och tongivande. Om Greta lyfter fram dessa fridsamma varelser i sina inlägg, webbinarier och klimatdemonstrationerna ökar kanske chanserna ... Och om hon dessutom tar aktivt avstånd från XR blir det kanske ännu bättre.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback