Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Båda är lika sjuka. De är varandras sjukdom. Lika ansvariga. Lika sjuka. Sen råkar SD ha lite materiella o känslomässigt bättre förutsättningar än henne, medan hon har en del intellektuella tillgångar (vad de delvis söker hos varandra...). Så det är på ett plan ganska jämlik skuldfördelning även i det avseendet.
Men båda är rätt lost får man säga.
Den som tagit chansen att göra rätt val hade kunnat få båda att gå hela ur det hela. Men SD är alltför korkad och självgod och LW alltför självgod och korkad. Och trasig.
Båda är nerknarkade i varandra men SD upplever (hela tiden) att han har ngt att gå tillbaka till, det gör inte (aldrig) LW. Hon bryts ner.
Han hade behövt hjälpa henne. Via advokater, polis eller soc eller nåt. Om de trott på honom...
Mycket mindre besvär än de han skaffade sig istället.
Vad jag förstod på expertvittnet bli både den kontrollerande och den kontrollerade fast i den destruktiva relationen genom att de blir på ett osunt sätt bundna till varandra.
Jag har inte samma syn på det hela som du har tror jag.
Min tro är att SD har psykopatiska drag; han har ingen insyn i sig själv. Han lider inte av det hela mer än att han blir hatisk och arg och förlägger all skuld utanför sig själv. Han fortsätter med att kontrollera, dölja och hota alltmer på ett sätt som skiljer sig från L*enas krav och hot.
L*ena har en stor insikt och kallar sig själv för sjuk. Hon lider fruktansvärt och ser själv och gillar det inte heller att hon blir elak mot HD. Hon söker hjälp överallt och prata med alla. Hon är sjukt ärlig genom att inte skönmåla sig.
L*enas hot handlar om att avslöja, vägra släpas i skiten, kräva en massa (för oss många helt orealistiska krav), kräva att behandlas på ett värdigt sätt.
Medan SDs hot och krav handlar om att fortsätta att dölja, försätta att ha sex, fortsätta att ha kommunikation men bara under hans "öppna" tider. Bestraffningen om inte L*ena "lyder (SDs eget ord) är hårdare RT, lång tystnad, utfrysning, men också allvarliga dödshot. Hot mot inte bara L*ena utan också mot hennes son.
Det är han som hotar om ond bråd död och svingar klubban som utgör det farliga hotet.
L*enas hot är sådant som man kan avisa, blocka, sluta träffa för sex. Och om det inte skulle gå kan man ju naturligtvis polisanmäla.