2020-04-01, 13:08
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Inte vet jag och inte bryr jag mig heller.
Det här har redan diskuterats ingående
i tråden. Jag tänker inte dra allt det en
gång till för dig. Du får gå tillbaka i tråden
och läsa om du är intresserad.

Du bad om källa. Det fick du, trots att du är otrevlig. Varsågod.

Tack ändå att du tog dig tid att diskutera något vettigt.
Citera
2020-04-01, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är en viktig uppgift eftersom SD påstår att han inte gick ut efter det han kom hem 00.50. Han säger också till FL i fupen att "ni kan kolla var min telefon var". Vilket gör att han även denna gång lämnar mobilen hemma som om den skulle bevisa var HAN var. Han har haft fullt schå på nätterna denna man. Undrar när han sov?

Han har ljugit sig igenom hela utredningen och han har svårt att få ihop det. Och det är detta som åklagaren verkar mest försöka belysa. Sen också att hon vill få rätten att förstå vilken sorts person han var. Och det har hon verkligen fått fram. T o m från JG. Det var nog inte lätt för den mannen att, som NA beskrev det, säga upp bekantskapen med SD inför sittande rätt.

SDs riddarverksamhet natrtetid har inte det minsta med att göra att han var en trygg nattvandrare. Hans nätter gick åt att hålla koll på vad folk gör inomhus. Står utanför fönster och tittar in, fotograferar in i fönster - inte bara hos LW. En riktigt creepy person.

Ja, natten 11-12 maj är viktig.

Den har samma mönster som 14 maj, med den avvikelsen att SD ringer till polisen.

Både polis och hundmannen reagerar starkt på det avvikande beteendet. Hundmannen så starkt att han väcker sin sambo. Polisen så starkt att de ber honom ta fram händerna ut fickorna. Och de minns honom.

Under rättegången hävdar han att polisen trodde att han dolde något i jackan och att det var förmodligen ficklampan som han hade innanför jackan. Medan polisen tyckte att hela situationen verkade märklig genom att han ringer för att han känner sig hotad, samtidigt som han själv är ute och typ jagar dom efter att han ringt.

Att han är ute utan mobil samtidigt som de ska träffas är ytterligare ett mycket konstigt sammanträffande. Går han någonsin utan sin mobil?

L*enas hallå, hallå, hallå visar också att antingen träffas de eller så är kommunikaton raderad. Vad döljer han?

Samma mönster annars båda dagarna med fulltecknad dag. Nästintill identiska.

Mobilen hemma vid den kritiska tidpunkten.
Citera
2020-04-01, 13:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vittnet AM, kompis till SD som var med att storstäda 25 maj-18:

(Min fetning)
"Har du vattnat NN:s gräsmatta i anslutning till mordet?
När huset var avspärrat har jag hjälpt till att sköta om trädgården."
//
"Du visste om misstankarna mot NN. Pratade ni något om städningen?
- Det fanns inte i min vildaste fantasi att det skulle vara något konstigt."
//
"– Jag har ju tänkt på det i efterhand. Men jag tycker inte det är konstigt att hjälpa en kompis att få en bättre tillvaro."

https://www.na.se/artikel/basta-vaninnan-lena-kunde-inte-saga-nej-till-45-aringen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hja rstamordet

Det är förstås logiskt att storstäda på ett vis när polisen redan varit i huset och avspärrningen borttagen. Men så sorgligt.

Det har ju städats både ute och inne. "Skräp åkte AM med till tippen. Till och med poolen städades och gräset klipptes (av AM).

Ett under att man kunnat hitta blod på tvättmaskinen.

Ibland är ett under det enda som behövs.
Citera
2020-04-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Han är sjuk.
Ja, frisk är han inte iallafall.
Citera
2020-04-01, 13:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Framgår det av förhöret i Fup hur pass utvecklade dessa mordplaner var...?

Kan inte se det var planerat med mer är att det växt parallelt med Lenas psykningar av Hanna.

Valet av BP är den sämst tänkbara givet dom bilder med LW/SDs våghalsigt klättrande efter catcher på höga höjder som delgetts tråden. SD hade många vattentäta möjligheter att göra sig av med Lena.

Föralldel utesluter inte det ena det andra. Det finns en normalitet att önska livet ur någon som 24/7 i flera års tid lägger all energi på att förstöra ens ltillvaro.

Aktbilaga 147 förhör SD (2) sid 33

Förhörsledare Peter Springare (innan han kickades)2018-05-29 11 :28 14:40

MT: Äh det närmaste vi kan komma (suckar) nått annat det var, knappt, knappt värt och
nämna men nu började jag i alla fall ( ohörbart) äh geocaching är ju att man letar, behållare
gömda på olika platser och, vi hamnade på samma ställe jag och Hanna äh kom till en plats
och sen korn Lena efteråt det var på en liten grusväg äh och då, parkerade Lena in oss så vi
var tvungna och vänta till hon var färdig och då kom hon fram till bilen och, äh, var ganska så
otrevlig i mun jag minns inte exakt vad hon sa, men hon var ganska otrevlig.

---------------
En kvalificerad gissning är att det brann i mördarens proppskåp för att Lena kvällen 2018-05-14 listat ut någongting elakt för att förstöra parets USA resa..

Lena var en riktigt elak djävul som jobbade hårt på att bli mördad..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-01 kl. 13:27.
Citera
2020-04-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Källa på det?
Varför skulle HD köpa en pool till SD och med vilka pengar då, hon hade ju nyss köpt nytt hus, möbler mm mm

Detta är gammal kylskåpsmat. Sök tidigare postare i tråden. Finns med källor. Står även i FUP på ett par ställen om detta och den är tacksamt sökbar.

Gissar att varför HD gör som hon gör förklaras nog bäst av hennes mål i livet- att få kärnfamiljen med SD att leva vidare till vilket pris som helst.

Har jag inte helt fel för mig var det en liten bubbelpool som hon tyckte barnen kunde ha hos SD.

Inge biggie!
Senast redigerad av viperstyle 2020-04-01 kl. 13:35.
Citera
2020-04-01, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Båda är lika sjuka. De är varandras sjukdom. Lika ansvariga. Lika sjuka. Sen råkar SD ha lite materiella o känslomässigt bättre förutsättningar än henne, medan hon har en del intellektuella tillgångar (vad de delvis söker hos varandra...). Så det är på ett plan ganska jämlik skuldfördelning även i det avseendet.

Men båda är rätt lost får man säga.

Den som tagit chansen att göra rätt val hade kunnat få båda att gå hela ur det hela. Men SD är alltför korkad och självgod och LW alltför självgod och korkad. Och trasig.

Båda är nerknarkade i varandra men SD upplever (hela tiden) att han har ngt att gå tillbaka till, det gör inte (aldrig) LW. Hon bryts ner.

Han hade behövt hjälpa henne. Via advokater, polis eller soc eller nåt. Om de trott på honom...
Mycket mindre besvär än de han skaffade sig istället.

Vad jag förstod på expertvittnet bli både den kontrollerande och den kontrollerade fast i den destruktiva relationen genom att de blir på ett osunt sätt bundna till varandra.

Jag har inte samma syn på det hela som du har tror jag.
Min tro är att SD har psykopatiska drag; han har ingen insyn i sig själv. Han lider inte av det hela mer än att han blir hatisk och arg och förlägger all skuld utanför sig själv. Han fortsätter med att kontrollera, dölja och hota alltmer på ett sätt som skiljer sig från L*enas krav och hot.

L*ena har en stor insikt och kallar sig själv för sjuk. Hon lider fruktansvärt och ser själv och gillar det inte heller att hon blir elak mot HD. Hon söker hjälp överallt och prata med alla. Hon är sjukt ärlig genom att inte skönmåla sig.

L*enas hot handlar om att avslöja, vägra släpas i skiten, kräva en massa (för oss många helt orealistiska krav), kräva att behandlas på ett värdigt sätt.

Medan SDs hot och krav handlar om att fortsätta att dölja, försätta att ha sex, fortsätta att ha kommunikation men bara under hans "öppna" tider. Bestraffningen om inte L*ena "lyder (SDs eget ord) är hårdare RT, lång tystnad, utfrysning, men också allvarliga dödshot. Hot mot inte bara L*ena utan också mot hennes son.

Det är han som hotar om ond bråd död och svingar klubban som utgör det farliga hotet.

L*enas hot är sådant som man kan avisa, blocka, sluta träffa för sex. Och om det inte skulle gå kan man ju naturligtvis polisanmäla.
Citera
2020-04-01, 13:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kan inte se det var planerat med mer är att det växt fram med Lenas psykningar av Hanna.
Valet av BP är den sämst tänkbara givet dom bilder med LW/SDs våghalsigt klättrande efter catcher på höga höjder som delgetts tråden. SD hade många vattentäta möjligheter att göra sig av med Lena.

Föralldel utesluter inte det ena det andra. Det finns en normalitet att önska livet ur någon som 24/7 i flera års tid lägger all energi på att förstöra ens ltillvaro.

Aktbilaga 147 förhör SD (2) sid 33

Förhörsledare Peter Springare (innan han kickades)2018-05-29 11 :28 14:40

MT: Äh det närmaste vi kan komma (suckar) nått annat det var, knappt, knappt värt och
nämna men nu började jag i alla fall ( ohörbart) äh geocaching är ju att man letar, behållare
gömda på olika platser och, vi hamnade på samma ställe jag och Hanna äh kom till en plats
och sen korn Lena efteråt det var på en liten grusväg äh och då, parkerade Lena in oss så vi
var tvungna och vänta till hon var färdig och då kom hon fram till bilen och, äh, var ganska så
otrevlig i mun jag minns inte exakt vad hon sa, men hon var ganska otrevlig.

---------------
En kvalificerad gissning är att Lena kvällen 2018-05-14 gjorde någonting utstuderat elakt för att förstöra parets USA resa..

Inte otänkbart.

Nu gällde nog min undran hur pass konkreta SD:s mordplaner på HD var, de som han delgivit JG och tydligen behövde hans hjälp med.

Det kanske rörde sig om idén att mörda hela övriga familjen på HD:s eget önskemål.

Det där tror jag iofs kan handla om att HD kanske gärna talar i symboler. Hon kan ha menat att hon ville att SD skulle ägna sig mer åt henne och barnen, inte mörda dem på riktigt. Hos vissa går inte heller mer ordinära resonemang alltid ända fram till själva mottagaren. Sen vet man då inte om SD dryftade detta för JG för att se om han också genomskådade symboliken, eller om SD tog saken helt bokstavligt och försökte dra igång projektet som vilket projekt som helst.

Folk är lite underliga.
Citera
2020-04-01, 13:36
Medlem
Äntligen hittade jag det här uttalandet igen om var LW och SD brukade träffas...

Vittnet MÖS.

Mannen hade då kommit hem till henne vid elva, halv tolv på kvällen och ett av barnen hade
varit hemma och varit sjukt och Lena hade inte haft tid för honom. MÖS vet inte när det var
i tid, hon tror att det var någon gång mellan polisanmälan och november -17. Hon vet inte
vad som var anledningen till det specifika besöket. Vid det tillfället hade de gått från
bostaden, så att barnen inte skulle höra. Tidigare hade bilen varit ett alternativ att sitta i, men
efter händelsen då Lena nästan blivit strypt kände hon sig trängd i bilen. MÖS tyckte att det
var bra att de tog en plats där barnen inte kunde höra. Marika frågade om de inte riskerade att
väcka grannarna och Lena sa då "det är lugnt" och att "man kan gå en bit bort, bakom
knuten
".
Citera
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ser inget om poolen.
Revers på 550000, driver dom med oss.
En Normal skilsmässa skulle aldrig gå till på det viset, hur i all världens namn skulle SD kunna ta över alla lån samt hosta upp 550000!?
Enligt uppgifter löste han aldrig ut hanna utan hennes föräldrar fick köpa nya huset.

Sedan en pool för 50000, bjöd hanna på den eller vadå?

Detta är skumt, alltihopa.

Ja, lite som att skilsmässan inte är på riktigt. De verkar ju inte ha bodelat alls - bara skaffat HD ett hem till.

Om jag inte minns fel så nämns det i FUP att de fortsatte dela på bilen för att de kanske skulle bli ihop igen.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag har löst det!
Det står, typ, i huvudprotokollet. Barnen sov i vindskydd.
Det var meningen att SD skulle sova med dem i vindskydd nästa natt, men det blev inte så.
Han skriver att de ska vinka när de åker förbi, dagen efter frågar han om de ska äta lunch hemma.

Aha!

Jag minns att SD sa något om en sådan sak i ett förhör, men det lät så svävande...
Och just det där vinka till honom när de cyklade förbi låter också väldigt bekant.

Så han borde ha sett till att de var för sig själva så han slapp dom när han hade sina egna planer.

Om du hittar källan så är det intressant.
Citera
2020-04-01, 13:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Källa på det?
Varför skulle HD köpa en pool till SD och med vilka pengar då, hon hade ju nyss köpt nytt hus, möbler mm mm

Citat:
Ser inget om poolen.
Revers på 550000, driver dom med oss.
En Normal skilsmässa skulle aldrig gå till på det viset, hur i all världens namn skulle SD kunna ta över alla lån samt hosta upp 550000!?
Enligt uppgifter löste han aldrig ut hanna utan hennes föräldrar fick köpa nya huset.

Sedan en pool för 50000, bjöd hanna på den eller vadå?

Detta är skumt, alltihopa.

Det blir kanske inte lika skumt med poolen och bodelningen om man spånar att hela skilsmässan bara är en fasad utåt för paret D ifall mordet är planerat. Påminner om att det nämndes i förhör med HDs mamma att paret D ev bara testade att leva ifrån varandra. Tolkar jag det rätt så (och minns rätt), så sa hon att de hade för avsikt att gifta sig igen efter att ha avslutat det äktenskap som LW vigde dem till. Om någon minns exakt var HDs mamma säger detta i FUP så länka gärna då jag är dålig på detta med länkning!

Min spekulation är att båda varit lika delaktiga i detta mord. Följaktligen att Sillen, skilsmässan och HDs flytt intill LW bara var en del av deras lek och planerande. Mycket troligt har de övertygat HDs föräldrar om att de haft moraliskt rätt att ta livet av LW, därav dessas stöd till SD efteråt, storstädning efter mordet osv.

Edit: Tvåa på bollen. Ser att Zissela redan spekulerat samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in