2020-03-31, 13:30
Medlem
Smhfs avatar
Undrar hur JG känner sig nu efter förhöret, det var kanske den värsta psykiska påfrestning i hans liv?
Citera
2020-03-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, man får en liten annan uppfattning av honom nu, än från hans ängsliga förhållningssätt mot SD i avlyssningarna och på förhören.

Jag tycker att det är olyckligt att SD får sitta och skratta och flina när JG vittnar. Det kan uppfattas som att de två, SD och JG är tillsammans mot åklagaren. Jag tycker att domaren borde sagt till SD. De kan tolkas som att att SD skickar signaler till JG att det han säger är bra.

Hur som helst är det bra att JG berättar att han upplevt SD som manipulativ och att han

"– Det har visat sig att han har varit så pass manipulativ och jag har tagit del av chatten och sådant med Lena. Det spelar ingen roll vem det är. Så ska man inte behandla en annan människa. Det kan jag inte stå för. Det är tungt att erkänna det."
//
"Jag tror han förstår mycket väl hur jag tänker kring den vänskapen. Jag har varit en vän men en vän gör inte som han gjort mot mig och Lena."
//
"Men är han din vän?
- Han har visat sig vara så manipulativ...
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-nara-van-till-45-aringen-ska-horas-i-domstolen-nu-pa-morgonen-folj-direktrapporten-fran-ratt egangen-om-hjarstamordet

Jag tror ändå att vittnesbörden avslöjar att det är märkligt att JG inte kan förklara varför han är i SDs hus med bara mobilen som lampa. Han är ju där dagen innan storstädningen, och tycker att allt ser ganska normalt ut, trots husrannsakan. Så varför behövs storstädning och varför smyger han omkring i mörkret som en råtta utan att kunna förklara det. Talande...

Och varför de kommunicerar via Telegram (för att konversationen inte skulle dyka upp under en rättegång), att JG trots att det är SD som är gift blockar L*ena och inte SD (vilket kan uppfattas som att JG är styrd, hoppas jag).

Det är viktigt att det kommit fram att han anser att SD behandlat L*ena (och honom) illa när han har läst deras konversationer.

JG säger inte längre att SD är en vän. Han undviker svara på det, men det han säger är talande.

Att SD är manipulativ.

Minns att det fanns en mms-bild på något som såg ut som ett USB-minne eller något som JG var där och norpade. Vad exakt va det för nåt och är det nåt som man kollat upp?
Citera
2020-03-31, 13:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tant Gredelin....dvs HD

Jahaja. I vilket skede...?
Vad tyckte JG om det tro?
Citera
2020-03-31, 13:32
Medlem
Verkar vara He(l)ena Å(s)tröm nu.... Om schemat gäller.
Citera
2020-03-31, 13:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han tog sig in i källaren för att hämta lite grejer, med SDs goda minne. Då visste han om mordet och jag tror det var efter att avspärrningen hävts. Han hade under tiden en konversation md SD om koder till garage-/källardörren. För säkerhets skull gick Jerry på toa och bajsade - och tog dessutom kort på det också: "Sorry, jag var tvungen". Där ser man hans lår på sitsen, samt kallingarna nerhasade till fotknölarna. Apropå pinsamheter och integritet.

Men jag minns inte säkert NÄR detta skedde. Det var efter mordet i alla fall och han visste om att Lena var försvunnen - eller om det var efter hon hittats död. Fan vad allt är knöligt.

24 maj kom upp i Na-flödet nu, på ngn läsares fråga. Säkert det som avses. Tack.
Citera
2020-03-31, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tant Gredelin är HD TG i FUP.

Tack. Framgår det av förhöret i Fup hur pass utvecklade dessa mordplaner var...?
Citera
2020-03-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
24 maj kom upp i Na-flödet nu, på ngn läsares fråga. Säkert det som avses. Tack.
Ja, jag såg det också nyss. Bra att få det förklarat. Nog nån av oss härinne som frågade :-). Det tackar vi för!
Citera
2020-03-31, 13:37
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inte alls omöjligt. Enligt genusexperten Viveka Enanders vittnesmål häromdagen finns det mycket mer, och det som har kommit fram nu är bara toppen av ett isberg. Synd att rapporteringen i media från rättegången är så dålig.

Aftonbladet gjorde ju en rätt bra rapport men det var bara under dom dagarna SD förhördes.
Citera
2020-03-31, 13:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Reagerade på detta om det som skrevs av NA:s reporter återgavs rätt.
Telegram skaffades väl långt tidigare än mordet 14 maj och mgm som föreslog det enligt vittnet. Tål att tänka på!
Kanske fler som reagerade på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Mkt intressant eftersom TG var installerat långt före mordet, SD har säkert planerat mordet länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Detta med att de använde Telegram för att dölja vad de pratat om inför en (eventuell?) rättegång är högst intressant.

Nej det är enligt mig inget nytt. Telegram används mycket inom geocaching, de brukar köra sina gruppchatter där.

Därmot gick både SD och LW och SD och JG över mer och mer till att sköta sin ”känsligare ”kommunukation där.
Citera
2020-03-31, 13:41
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han tog sig in i källaren för att hämta lite grejer, med SDs goda minne. Då visste han om mordet och jag tror det var efter att avspärrningen hävts. Han hade under tiden en konversation md SD om koder till garage-/källardörren. För säkerhets skull gick Jerry på toa och bajsade - och tog dessutom kort på det också: "Sorry, jag var tvungen". Där ser man hans lår på sitsen, samt kallingarna nerhasade till fotknölarna. Apropå pinsamheter och integritet.

Men jag minns inte säkert NÄR detta skedde. Det var efter mordet i alla fall och han visste om att Lena var försvunnen - eller om det var efter hon hittats död. Fan vad allt är knöligt.
NA: Det var den 24 maj 2018.
Vilket datum var vittnet inne i den åtalades hus?
Vet ngn var SD befann sig då för han kan väl inte ringt från häktet?
Citera
2020-03-31, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Mkt intressant eftersom TG var installerat långt före mordet, SD har säkert planerat mordet länge.

SD hade det, med LW och HD. Men inte JG:

Aktbil 150/266,265
"Jerry och Stefans kontakt/kommunikation
Jerry och Stefan har tidigare haft kontakt främst via Messenger samt ibland via sms eller
WhatsApp. Sedan en tid tillbaka använder de Telegram. Jerrys uppfattning är att det var på
hans initiativ att de skulle ha kontakt via Telegram. Stefan startade upp kontakten med honom
där och Jerry hade sedan valt att de ska fortsätta kommunicera där utifrån att han tror att
polisen lyssnar på Stefans samtal. Jerry anser att polisen inte har att göra med det han säger
eller skriver till Stefan vilket är anledningen till att de bytt kommunikationsforum.
Jerry tittar i Telegramapplikationen i telefonen och uppger att den första kontakten med
Stefan via Telegram var den 26 juni -18.
"
//
" Hanna har berättat att hon upplevt sig kontrollerad av Lena. I samband med det samtalet fick Jerry
kännedom om applikationen Telegram. Det framgick att Hanna, Lena och Stefan kommunicerade via Telegram och att Lena var oförskämd mot Hanna. Jerry känner inte till anledningen till varför de kommunicerade via Telegram
"

Tillägg:
Alltså vad jag menar är att jag tror att Telegram var installerat för otrohetsaffären.
Däremot är det mycket graverande att SD ber JG att installera Telegram efter mordet.
Senast redigerad av notknapparen 2020-03-31 kl. 13:55.
Citera
2020-03-31, 13:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG måste ha misstänkt från början att SD/HD hade något med LW försvinnande att göra. Varför skulle han ringa till polisen och tipsa annars?

I förhöret idag fick han uppspelat delar av SD:s "förhör" med dottern och svarade "tycker inte det inspelade samtalet var så farligt"! Usch jag har inte ens orkat lyssnat på detta samtal, det räcker för min del att läsa det.

Att inte SD hört av sig till honom på morgonen när han får vetskap om LW:s försvinnande är mer än konstigt!

På en fråga om hur mycket han har haft kontakt med SD efter LW:s död... "Inte lika frekvent. Men kunde vara varje dag".

Det är så mycket frågor/svar som saknas... kanske bara inte kommer med i NA:s rapportering?!

Jag skulle ju vara rätt nervös... Lätt att hamna i buskarna själv om man säger fel sak vid fel tillfälle... eller nedanför ett stup eller i en grop i skogen. Eller pajade bromsar på bilen.

Det gäller ju HD också...

Det är ju svårt att dölja vad man känner och misstänker också liksom. Av nån som står så nära... Fy f-n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in