2020-04-01, 09:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Man kan införa åtgärder mot hamstring av läkemedel men inte hårda åtgärder mot smittspridningen

Frågan är om folk verkligen hamstrar mediciner eller om man säger så från statligt håll för att man vill skylla på folket om medicinerna från Kina tar slut?
Vilka mediciner kan folk hamstra utan recept? bafucin och treo?

Jag har faktiskt hamstrat en 7 dagars kur losec mupps. Jag har inga magproblem men jag tänkte att jag säkert kan få magkatarr av det som komma skall. Plus två paket panodil brus.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Lärarna borde få masstestas. De är också väldigt utsatta, de som massexponeras av smitta från asymptomatiska barn. Även om de inte ens är i närheten av risken som vårdpersonal utan skyddsutrustning får utstå.
Så är det. Det är också svårt för lärare och förskollärare att hålla ett avstånd på två meter till de små smittspridarna. På förskolorna ska blöjor bytas och barn tröstas, det gör man inte på avstånd.

Även lite äldre barn glömmer förstås att tvätta sina händer och att hålla avstånd. Lärarna får bokstavligt talat hela kvarterets smittor på sig.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Glöm inte att getinge producerar för fullt till andra länder. Jag tvivlar dock på att så svaga ledare som vi har i Sverige vågar agera.
Ja, så mycket var EU samarbetet värt...

Vi får hoppas att Sverige har en deal under bordet med England och Tyskland, som säkerställer att handeln går åt båda håll. Vi har ju annars väldigt goda relationer med dessa länder.
Citera
2020-04-01, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kan konstatera att Anders Tegnell-linjen nu nog defintivt är över:

https://sverigesradio.se/artikel/7442863

Det är just nu man ska kärleksbomba honom som mest:

A*: "Åhh älskling, den där stackars Tegnell, jag hör en massa folk som fortsätter med påhopp mot honon"
B: "Ähhh liksom...jo, folk är liksom arga eftersom han har tagit fel på ganska så avgörande saker och hans beslut påverkar ju folkhälsa något enormt..Även nu efter att det gått så lång tid fortsätter han att påstå felaktiga saker och klantar sig hela tiden..."
A: "Jo, men liksom, vi ska ju stötta folk som blir hatade ju. Så som vi gjorde när alla flyktingar kom till Sverige och alla rasister attackerade dem"
B: "Ähhh liksom...har du insett att Tegnell som expert har hela tiden uttalat sig om saker han borde vara expert på men har tagit tabbar hela tiden....?"
A: "Jo men vad spelar det för roll"
B: "ähhhhhhh??????"
A: "Jag vet vad jag ska göra, jag ska prata med tjejerna och vi ska kärleksbomba honom tycker jag!"
B: "ähhhhhhh ok..........."

* random hbtq/feminist/bimbo
Citera
2020-04-01, 09:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
860827 smittade och 42202 döda globalt idag kl 09.21
Det betyder att antalet dödsfall inte är 1% utan närmare 5%.

Men snälla börja inte du med. Hur många smittade finns det i Sverige? I Världen? Det vet man inte, för nu testar man BARA dom som har blivit inlagd på sjukhus så dom siffrorna kan du inte läsa nånting av. Dödligheten ligger på 0,6% enligt Norge och WHO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men du, om jag var sjuk i corona för 4 veckor sedan och sedan blivit frisk, är jag då med på deras statistik på tillfrisknande?

Svar nej, så du kan inte läsa dom siffrorna som du gör eftersom alla som blivit friska från corona inte är rapporterad dit.
Jag ploppar ur mig siffror som alla andra gör.. Utan källa sa en att dödligheten var 0.7 procent.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Immunitet är inte allt eller inte. Får man inte total immunitet så blir nästa sjukfall lättare. Se det som en vaccination. Du bör förmodligen stöta på viruset några gånger för att få upp en hygglig långvarigt skydd. Sedan med mutation kan du få en lättare attack igen. Att vi utvecklar en hygglig immunitet indikeras att de allra flesta blir friska. Det är ju immuniteter som botar oss. I detta sammanhang skiljer jag inte på immunitet på cellulär och immunglobuliner. Bägge finns och samarbetar.
Indikerar hit och dit... Studier borde väl kunna påvisa det här vid detta laget?

Sedan gällde ju det vi diskuterade hur länge vi behöver ägna oss åt social distansering. Ska vi undvika att smitta riskgrupper spelar det ingen roll hur lätta symtom den infekterade själv får, smitta kan hen ju ändå.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Enligt en professor i matematisk statistik kommer hälften av Sveriges befolkning vara smittade i April. Detta bygger på att det nuvarande är 500k - 1miljon smittade.

Jag satte kaffet i halsen. Är det ett rimligt antagande att så många är smittade just nu? Isf ter sig antalet dödsfall extremt lättsamt.

En mer rimlig uppskattning är att 1% av befolkningen är smittad nu och att de som dör idag blev smittade när 0.001 - 0.01 % av befolkningen var smittade. När smittan har nått 1% går det fort, då är det ungefär en månad kvar tills mer än hälften av befolkningen har blivit smittad. Det betyder att dödstoppen borde nås i slutet av maj och att antalet döda kommer att öka exponentiellt fram tills dess i takt med smittspridningen tre veckor tidigare. Sedan kommer antalet döda per dag att börja avta för att sedan lägga sig på en stadig nivå i takt med att folk blir reinfekterade. Uppskattat totalt antal döda är 300-500K på två-tre månader. Det är inte mycket - bara cirka 5% CFR trots totalt kollapsad sjukvård.

Den nya given idag från Myndigheterna verkar vara att hävda att dödligheten är jättelåg så att folk håller sig lugna. Det enda underbudet efter det andra kommer, 0.7, 0.6, 0.5 %! Det är bara som en svår influensa goyim, ingenting att oroa sig för.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Förstår verkligen din frustration. Tack för att du sliter i vården. Ni förtjänar allt det bästa och högre löner. Beklagar att både regeringen och en stor del av svenska folket sviker er. Ett ljus är om de kommer igång med testerna så fort som möjligt.

Hen jobbar inte inom vården, läs hans tidigare inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jaså, men så kul då. För bara nått år sedan höll du på med droger och låg hemma och gjorde ingenting (enligt dina inlägg här på flashback), men det är ju kul att du har tagit tag i ditt liv då.

Eller så är det så att du ljuger och du är ännu en av alla dessa arbetslösa hypokontriker här inne som vill piska upp en domedagsstämning så alla vi andra som jobbar (Och som har jobb än så länge) och betalar skatt ska få det lika jäkligt som ni har.
Vet du hur många fullt funktionella missbrukare det finns? Tror du det var deras barndomsdröm?
Hade du varit i mina skor hade du inte uttalat dig. Har varit med om flera trauman som ung och arbetat i krigzoner så håll käften på dig.
Citera
2020-04-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det inlägget åldrades verkligen inte väl.
Förklara vad du menar.
Citera
2020-04-01, 09:27
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Finns det nån mer info om Boris? Tycker det blev skrämmande tyst, har googlat lite men hittar inga nya nyheter..
Han skriver på sin egen Twitter så det verkar rätt lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in