2020-04-01, 09:17
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Du har en poäng där, byteshandel kanske, en rulle papper mot en rulle plast...

Lösningen lär nog bli att skita i patenträtten
När du säger kan vi ju ta hela världen gisslan genom att hålla på toapappret
Citera
2020-04-01, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Lyssna inte på tomten. Det blir så löjligt när någon gör någon meningslös analys om att Sverige gjort något rätt när sverige inte gjort något speciellt alls. De agerar ungefär som alla andra länder gjorde till en början (ignorerade allt) och sen har det eskalerat för fort i dessa länder där sista utvägen varit karantän. Om vi får färre döda och smittade så är det bara ren och skär tur och har inget med skicklighet att göra.
Får vi färre döda och smittade så beror det på svenskens naturliga önskan om självisolering och avstånd till sina medmänniskor. Myndigheterna har inget med det att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ett land har de politiker det förtjänar. Att vår statsminister är ett uppenbart FAS-barn säger en del om de som röstat fram honom. Nu ska man inte lasta den sittande regeringen allt för mycket då förfallet pågått i decennier den ledning vi har blott är kronan på verket.
Jo, så är det. Rekryteringsbasen för politikerna är ju folket, och de politiker vi har speglar på ett sorgligt sätt tillståndet i befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker att det är rimligt att man bekämpar smittspridningen genom t ex nerstängning av skolor och att man testar många för att kunna isolera även de med milda eller inga symptom. Att låta livet fortsätta i stort sett som vanligt när vi har en världsomfattande pandemi som ingen av varit med om under vår livstid tycker jag är orimligt.

Att satsa på flockimmunitet i en sjukdom med 1% dödlighet är de facto en ättestupa. Är det rimligt?

Om 60% ska smittas för att nå flockimmunitet innebär det 6 miljoner svenskar. 1% dödlighet är 60000 dödsfall. Är det rimligt?

Alla som tycker detta är rimligt, kan ni se till att ni och era familjer är de som smittas så att vi når flockimmuniteten?

Lärarna borde få masstestas. De är också väldigt utsatta, de som massexponeras av smitta från asymptomatiska barn. Även om de inte ens är i närheten av risken som vårdpersonal utan skyddsutrustning får utstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hade nog inte hjälpt om vi ens satte upp extrema åtgärder i februari eller mars, det är mängder av folk som skiter i karantänen i Italien och Spanien.

Skulle en zombieapokalyps hända så skulle folks dumhet leda till samhällets kollaps för folket skulle inte tro på det som de inte kan se fören det är försent.
Det ligger mycket i vad du säger och jag tror det bland annat är ett av skälen till att Asien lyckas mycket bättre att stoppa smittan. I Europa är folk för korkade och det finns ingen sammanhållning. Folk tycker att regler är till för att brytas. Man skulle önska att det fanns kontrollsystem så att man visste vilka som hade brutit mot karantänen. Dessa skulle nekas vård om de blev sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Intressant.

The model is an adapted Susceptible-Exposed-Infectious-Recovered (SEIR) model with three tracks (Figure S1) to account for individuals who are asymptomatic or have mild symptoms (95.6%), individuals who are hospitalized but do not require critical care (3.08%), and individuals who are hospitalized and require critical care (1.32%)(7). The mean incubation period was 4.6 days, the infectious period/mean time to hospitalization was 4 days, the mean duration of non-critical hospital stay was 8 days for those not requiring critical care and 6 days for those requiring critical care, and the mean duration of critical care was 10 days(7).
1.3% behöver IVA? Känns mycket lägre än andra skattningar jag hört. Hittar heller ingen referens till var de får siffran ifrån.

Med tanke på hur illa svenska myndigheter skött detta så känns det som att enda vägen framåt är att sätta äldreboenden i bevakad karantän och låta personalen bo där inne. Det är den enda effektiva åtgärd jag kan komma på.
Låt Sverige gå under. Jag fattar fortfarande inte hur folk är så jävla dumma i huvudet. Snälla kan någon förklara för mig hur dem tänker. Är det flockbeteendet? Får skallar?
Ser gamlingar sitta på krogen osvosv.
Jag är körd i botten pga jag jobbar inom sjukvården får ta hand om allt det här. Just nu i detta ögonblick kan fan hela jävla Sverige sprängas i luften.

Alla gamlingar som är ute och går förtjänar inte vård!!!! Inte unga heller som visar respekt,.......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
10-20 ggr fler än nu. Så när vi hade 1-2 döda per dag var det på tok för lågt för att plötsligt vara 20-30? Det har tjatats om exponentiell tillväxt i den här tråden i månader. Om en person smittar 2, som smittar 2, som smittar 2 osv, så blir det inte en jämn ökning!
Sverige hade en exponentiell ökning inledningsvis, men den bröts för ca. en vecka sedan och ligger nu mkt långt under en sådan.
Citera
2020-04-01, 09:19
Medlem
arbetets avatar
Skulle inte kurvan plana ut?:

Så spreds smittan i Sverige
När coronaviruset först kom till Sverige smittspårades cirka 400 personer i Västra Götaland, Stockholm och Östergötland.

I nästan samtliga fall spreds smittan till personer i samma hushåll, rapporterar Sveriges Radio.

Folkhälsomyndigheten uppger att de ser en ”ganska brant ökning” av coronafall på flera håll.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-spreds-smittan-i-sverige/

Frågar åt en kompis.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige hade en exponentiell ökning inledningsvis, men den bröts för ca. en vecka sedan och ligger nu mkt långt under en sådan.

Det inlägget åldrades verkligen inte väl.
Citera
2020-04-01, 09:20
Medlem
Tror ni det kommer några åtgärder idag?
Färre än 50 pers för möten?
Skolor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Låt Sverige gå under. Jag fattar fortfarande inte hur folk är så jävla dumma i huvudet. Snälla kan någon förklara för mig hur dem tänker. Är det flockbeteendet? Får skallar?
Ser gamlingar sitta på krogen osvosv.
Jag är körd i botten pga jag jobbar inom sjukvården får ta hand om allt det här. Just nu i detta ögonblick kan fan hela jävla Sverige sprängas i luften.

Tror att det är Värdegrunden. Anses mindre fint att vara en som är bekymrad och varnar. Man är nazist då, om man inte litade på FHM:s uttalanden i januari.

PS. Vet en 70-åring som går till simhallen, nöjd över att få ha den nästan ifred. Plus en 80-åring med klippkort till sjukan för alla krämpor som ändå drar sig en bira på det lokala haket. De lever helt bekymmersfritt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eskilstuna visar atypiska höga siffror för IVA-vård:

30 st.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona

Varför då? Visst kan det vara utomlänspatienter från Stockholm men då borde vi väl se en ökning på närmare håll.
http://www.regionfakta.com/sodermanlands-lan/befolkning-och-hushall/utrikesfodda-kvinnor-och-man/
Kanske en delförklaring, och närheten till stockholm? Hela landet är ju drabbat men ex. Katrineholm och Eskilstuna har haft en väldigt stor asylinvandring (bl.a. många somalier). Borde ju iofs synas på samma sätt i t.ex. borlänge, kanske inte nått dit än på samma sätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ligger dödligheten inte högre än 1%?
Det är väl inte helt klarlagt, men dödligheten är låg bland yngre så kan man smitta många yngre så kan nog dödligheten vara låg totalt. Bland äldre är den förstås mycket högre.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Förlåt en novis på området, men alla smittade blir väl inte sjuka?
Nej, men man vet inte vilka som blir riktigt sjuka och vilka som dör. Det är en gamble att låta sig smittas även som yngre.
Citera
2020-04-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle inte kurvan plana ut?:

Så spreds smittan i Sverige
När coronaviruset först kom till Sverige smittspårades cirka 400 personer i Västra Götaland, Stockholm och Östergötland.

I nästan samtliga fall spreds smittan till personer i samma hushåll, rapporterar Sveriges Radio.

Folkhälsomyndigheten uppger att de ser en ”ganska brant ökning” av coronafall på flera håll.
https://www.expressen.se/nyheter/sa-spreds-smittan-i-sverige/

Frågar åt en kompis.

Jo men det är väl ingen som har sagt att den ska plana ut innan den gått upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in