Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Svenskar har hyfsat hög allmänbildning och vid något tillfälle fanns all information tillgänglig en googletryckning bort och i dagens sociala-medier samhälle får vi ju alla information från hela världen.
1999 när jag började på universitet fick man fortfarande gå till skolbiblioteket och låna böckerna men idag räcker det ju med att formulera en fråga så poppar svaret upp på skärmen.
Det sitter säkerligen ett par av yrkena du nämnt ovan, är själv civilingenjör och jobbar internationellt på höga positioner.
Hanif Bali verkar ju få rätt med sina andningsmasker, du vet de som Anders Tegnell, FHM och Agnes Wold fått all mediatid för att säga "dom fungerar inte, använd inte dom". Israel och Tyskland har ju infört krav i panik. Han är inte epidemolog eller expert men kan TILLGODOGÖRA SIG ALLMÄNT TILLGÄNGLIG INFORMATION PÅ INTERNET.
Jag tror dom flesta härinne och samhället i stort har känt ganska länge att "flockimmnunitet" är högrisk och många frågar sig varför Sverige inte sätter in några åtgärder.
Jag köper inte - "lång tradition av frivillighet", "valfrihet", "individens ansvar" för jag får inte köpa sprit hur som helst, inte röka varsomhelst, inte bygga till mitt hus hursomhelst och massa annat där STATEN går in och detaljstyr hur jag lever mitt liv.
Faktum är väl att om Skatteverket får krishantera denna epidemi så hade vi har fjorton fall och fallande

Men det finns bara två alternativ. ”Mitigation”, vilket är flockimmunitet på sikt, och som är det som nästan 100% av världens länder gör nu, eller ”suppression”, dvs. att man håller viruset borta för all framtid.
Corona finns i minst 146 länder. Om man ägnar sig åt ”suppression” så måste åtgärderna fortsätta i all framtid. Det räcker att en enda smittad tar sig in i ditt land, så får du ett utbrott. Viruset kan utbreda sig lång tid innan någon blir såpass sjuk att den uppsöker vård. Vid det laget har du hundratals smittade.
Det här som människor inbillar sig, att det är en knivskarp linje mellan att stänga skolor och arbetsplatser, eller inte, är fel. Det är fortfarande bara ”mitigation”. Alla länder i väst har i grunden samma strategi. Sen är man inte helt överens om vilka åtgärder som behövs för att dämpa smittan tillräckligt mycket, men svaret på den frågan skiljer sig också mellan länder.