2020-04-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Finns det någon här som kan räkna ut det totala antalet smittade utöver dom som idag är sjuka och behöver vård+respirator?
Varje gång någon räknar ut detta blir det massor med påhopp och gliringar, kan vi komma överens om hur vi ska räkna ut detta?
Går det att räkna ut antalet som tillfrisknat från Covid19?

Det beror enkom på hur många av de smittade som behöver vård... Är det 10% så är det 40000 smittade vi har just nu (givet att de som testas i varierande grad har behövt vård). Men det är väldigt svårt att räkna eftersom andelen som behöver IVA varierar baserat på åldersgrupp.

https://www.thelancet.com/action/showFullTableHTML?isHtml=true&tableId=tbl3&pii=S14 73-3099%2820%2930243-7
Senast redigerad av har 2020-04-01 kl. 09:32.
Citera
2020-04-01, 09:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Vi har nu säkra indikationer på att corona finns på äldreboenden i norrland, västmanland och vischan i skåne. På dessa arbetplatser arbetar främst undersköterskor och biträden som sällan åker skidor i chamonix. AV detta förstår man att corona är avsevärt mer spritt än man inser.
Citera
2020-04-01, 09:09
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej. Halva landet sjukskrev sig direkt karensdagen ströks. De flesta är säkert friska nu. En liten del hade säkert Corona. Ingen vet.

Men rent logiskt så kan man ju kolla åldern på de bekräftat smittade som väl var 50-60 nånting? Väldigt många äldre bland de bekräftade fallen då det är främst de som behöver vård. Och då har dessa äldre i vanliga fall betydligt färre sociala kontakter än folk mellan 20-40. Smittan måste vara ofantligt utbredd i Stockholm.
OK min tanke var att räkna efter denna kalkyl, men stämmer den?

Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och 100.000 svenskar väntas söka vård. De allra flesta tros få milda symptom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.

Enligt den så är det 22% som blir allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus ink IVA. Nu är den siffran baserad på 100,000 smittade.
Är det en korrekt siffra att använda?
Vad tycker du?
Senast redigerad av petnomi 2020-04-01 kl. 09:13.
Citera
2020-04-01, 09:10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Självklart hjälper extrema åtgärder. Hur tror du Italiens och Spaniens kurvor sett ut om alla sprungit fritt som i Sverige?
Att ett fåtal inte respekterar karantänen gör ju inte att den stora massan som respekterar den inte märks på kurvan.
Jag såg någon tabell från FoHM, där en ganska hög grad av "civil olydnad" fanns med i beräkningen för åtgärdsstorlek.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Svenskar har hyfsat hög allmänbildning och vid något tillfälle fanns all information tillgänglig en googletryckning bort och i dagens sociala-medier samhälle får vi ju alla information från hela världen.
1999 när jag började på universitet fick man fortfarande gå till skolbiblioteket och låna böckerna men idag räcker det ju med att formulera en fråga så poppar svaret upp på skärmen.

Det sitter säkerligen ett par av yrkena du nämnt ovan, är själv civilingenjör och jobbar internationellt på höga positioner.

Hanif Bali verkar ju få rätt med sina andningsmasker, du vet de som Anders Tegnell, FHM och Agnes Wold fått all mediatid för att säga "dom fungerar inte, använd inte dom". Israel och Tyskland har ju infört krav i panik. Han är inte epidemolog eller expert men kan TILLGODOGÖRA SIG ALLMÄNT TILLGÄNGLIG INFORMATION PÅ INTERNET.

Jag tror dom flesta härinne och samhället i stort har känt ganska länge att "flockimmnunitet" är högrisk och många frågar sig varför Sverige inte sätter in några åtgärder.

Jag köper inte - "lång tradition av frivillighet", "valfrihet", "individens ansvar" för jag får inte köpa sprit hur som helst, inte röka varsomhelst, inte bygga till mitt hus hursomhelst och massa annat där STATEN går in och detaljstyr hur jag lever mitt liv.

Faktum är väl att om Skatteverket får krishantera denna epidemi så hade vi har fjorton fall och fallande
Men det finns bara två alternativ. ”Mitigation”, vilket är flockimmunitet på sikt, och som är det som nästan 100% av världens länder gör nu, eller ”suppression”, dvs. att man håller viruset borta för all framtid.

Corona finns i minst 146 länder. Om man ägnar sig åt ”suppression” så måste åtgärderna fortsätta i all framtid. Det räcker att en enda smittad tar sig in i ditt land, så får du ett utbrott. Viruset kan utbreda sig lång tid innan någon blir såpass sjuk att den uppsöker vård. Vid det laget har du hundratals smittade.

Det här som människor inbillar sig, att det är en knivskarp linje mellan att stänga skolor och arbetsplatser, eller inte, är fel. Det är fortfarande bara ”mitigation”. Alla länder i väst har i grunden samma strategi. Sen är man inte helt överens om vilka åtgärder som behövs för att dämpa smittan tillräckligt mycket, men svaret på den frågan skiljer sig också mellan länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi verkar ju ha haft 20.000 smittade för 17 dagar sedan, så det är knappast orimligt med 330.000 eller fler, ej heller med 50% av befolkningen smittad innan utgången av April.

Siffran 200 döda säger dock inte att endast 200 av 300.000 dör. Det tar i genomsnitt 17 dagar att dö. (4 veckor enligt AT, men det verkar vara en överdrift).

Har vi 300.000 smittade nu kan vi räkna med 3000 döda om 17 dagar, vilket är långt ifrån orimligt. Om 50% av befolkningen är smittad innan April är slut, så kan vi räkna med 50.000 döda innan Juni.

Rimlig estimering.
Minns när Finland spådde att landet skulle få 10 000 döda och SVT-uppläsaren harklade sig som om finnarna inte är riktigt kloka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eskilstuna visar atypiska höga siffror för IVA-vård:

30 st.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona

Varför då? Visst kan det vara utomlänspatienter från Stockholm men då borde vi väl se en ökning på närmare håll.

Vet att Eskilstuna även skickat någon/några iva patienter till Västerås, så tror absolut inte att Stockholm har skickat patienter till Eskilstuna.
Citera
Medlem
Aurora 20, den stora militärövningen med andra länder ska genomföras i Sverige som planerat...enligt en talesman på Tv nyss, så "Skickar det signaler om att vi kan trots detta krisläge"..typ..
Citera
2020-04-01, 09:11
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fast då krävs att man blir immun en längre tid. Säg att immuniteten varar 3 månader, då kommer väl eländet bara att fortsätta cirkulera?

Har någon fått tag i någon studie som påvisar längre immunitet än några veckor? Det borde väl gå attbevisa vid det här laget?

Immunitet är inte allt eller inte. Får man inte total immunitet så blir nästa sjukfall lättare. Se det som en vaccination. Du bör förmodligen stöta på viruset några gånger för att få upp en hygglig långvarigt skydd. Sedan med mutation kan du få en lättare attack igen. Att vi utvecklar en hygglig immunitet indikeras att de allra flesta blir friska. Det är ju immuniteter som botar oss. I detta sammanhang skiljer jag inte på immunitet på cellulär och immunglobuliner. Bägge finns och samarbetar.
Citera
2020-04-01, 09:11
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Kod:
"Alla patienter som är inlagda på intensivvårdsavdelningen på Akademiska sjukhuset är mycket svårt sjuka. Men hälften av dem har inte fyllt 50 år, och många saknar underliggande sjukdomar.

– De är inte alls alltid äldre och multisjuka. Tvärtom, de är betydligt yngre och friskare än vad som sägs i rapporteringen, säger hon

– Vem som helst, i vilken ålder som helst, förutom barn och ungdomar tack och lov, verkar kunna bli så svårt sjuka som våra patienter är."

SvD idag. Fyfan, Corona verkar vara värre än jag trodde. Hälften under 50

Jag har påpekat detta hela tiden. Det var givet att det skulle bli så. Har man ett starkt immunförsvar (ung och frisk) och blir utsatt för ett nytt virus kan man bli väldigt sjuk (cytokinstorm).
Citera
2020-04-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
OK min tanke var att räkna efter denna kalkyl, men stämmer den?

Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och 100.000 svenskar väntas söka vård. De allra flesta tros få milda symptom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.

Enligt den så är det 22% som allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus ink IVA. Nu är den siffran baserad på 100,000 smittade.
Är det en korrekt siffra att använda?
Vad tycker du?

Ingen aning om vilka siffror man kan använda. Jag går på sina simpla faktorer som att en jävla massa fotbollsspelare i Italien varit sjuka och därmed måste extremt många italienare vara smittade alltså deras bekräftade fall är helt ointressant
Citera
2020-04-01, 09:13
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat -Det är ju jättelätt för Sverige att hantera,
en avsevärd andel av trä/pappersmassa/pappret till europeiska masker lär komma från Sverige/Norden,
Det är ju bara att stänga av exporten av trä och pappersmassa isåfall, visa mig en skog i England, Irland, Tyskland och Spanien ...

Du har en poäng där, byteshandel kanske, en rulle papper mot en rulle plast...

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Försöker hitta officiell nyhet om det. Fick det från min leverantör igår eftersom det var panikläge där igår med att få in så många beställningar som möjligt.

Lösningen lär nog bli att skita i patenträtten och försöka tillverka egen plast, allt pekar på att själv är bästa dräng gäller. Då är det väl bara en tidsfråga innan vissa livsmedel m.m slutar komma.
Stora frågan blir hur mycket kunnande och kapacitet som finns inom landet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in