2020-04-01, 07:50
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Från ingressen till Aftonbladets artikel:

Studien säger ju inte på något sätt att Sverige har rätt, snarare tvärtom. Att låta corona i princip sprida sig som en löpeld som vi gör ser de inte som ett alternativ:

Journalisterna har ju inte ens läst studien, och har de gjort det så har de gjort det som fan läser bibeln.

Flockimmunitet är önskvärt, men covid-19 är för virulent och belastar sjukvården för hårt för att man ska kunna uppnå det med en mitigationstrategi. Skulle man däremot trycka ner sjukdomen för hårt med en suppressionstrategi så får man ingen flockimmunitet alls.

Trycker man ner sjudomen totalt, som Kina, så behövs inte flockimmunitet.
Citera
2020-04-01, 07:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Studien säger ju inte på något sätt att Sverige har rätt, snarare tvärtom. Att låta corona i princip sprida sig som en löpeld som vi gör ser de inte som ett alternativ:

Journalisterna har ju inte ens läst studien, och har de gjort det så har de gjort det som fan läser bibeln.

Flockimmunitet är önskvärt, men covid-19 är för virulent och belastar sjukvården för hårt för att man ska kunna uppnå det med en mitigationstrategi. Skulle man däremot trycka ner sjukdomen för hårt med en suppressionstrategi så får man ingen flockimmunitet alls.
Hade du räknat med det? Egentligen skulle vi förklara alla länkningar till Corona-artiklar i svensk MSM som Trams och Off-topic eller Falsk ryktesspridning i den här tråden.
Citera
2020-04-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Trycker man ner sjudomen totalt, som Kina, så behövs inte flockimmunitet.

Men då kommer den tillbaka och det blir ett andra stort utbrott och man kan inte köra samma "nedtryckande" åtgärder igen.

Nu har inte resten av Europa försökt lägga locket på, dom har bara försökt platta till kurvan.

Hus-gurun Anders Tegnell har släppt viruset helt fritt.

Det är en sjuhelsikes skillnad i strategi här
Citera
2020-04-01, 07:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tack då hänger jag med i uträkningen, och jag håller med dig i att antalet smittade globalt förmodligen är överdrivna, inget land har kunnat styrka sina siffror över antalet utan istället gjort en överdriven uppskattning.
Problemet är att folk i allmänhet tror på exakt allt MSM skriver och liknelsen vid en skock får är en perfekt beskrivning haha!

Varför skulle de göra uppskattningar? Sverige testar lite och anger bara dem de hittat. Andra länder testar mer hittar fler.

Lätt att se att U-länder inte heller testar många, har lågt antal fall, men många döda.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-04-01 kl. 07:55.
Citera
2020-04-01, 07:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Men då kommer den tillbaka och det blir ett andra stort utbrott och man kan inte köra samma "nedtryckande" åtgärder igen.

Fast då hade det kanske funnits ett vaccin eller en bot... Det är ju på gång. Och alla de som dött, hade inte behövt dö.
Citera
2020-04-01, 07:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju helt sant!

Vi är ju vattnet i tsunamivågen som sköljer in över vårdpersonalen,

ju färre av oss som blir smittade, ju färre blir sjuka i covid-19, ju färre kommer till sjukhusen.

Eller?

Nej faktiskt inte

Tja, du såg säker mitt nästa inlägg, jag lägger med det här igen nedan, vi är så att säga bränslet i denna eldsvådan, eller vattnet i tsunamin, eller vilken liknelse man vill välja.

Det kommer vi inte ifrån hur gärna man än vill.

En pandemi räknas som en naturkatastrof jordbävning, tsunami, brand https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturkatastrof

Ju snabbare alla inser det -ju snabbare kan vi börja släcka elden -tillsammans.

===

Just den här krisen löser vi inte genom att låta brandmännen släcka branden och bara kolla på,

den här krisen löser vi genom att se till att inte själva börja brinna,

och utöver det -gärna ge brandmännen ett handtag om man kan.

Äntligen en juste animering som visar på smittspridning och vilken skillnad var och en kan göra genom social distansiering,

https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simulering/

kolla den!

och spread the word.
https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simulering/
Citera
Medlem
frantiks avatar
Citat:
igår meddelade min 70 plussiga mor att alla henne väninnor skiter i corona och går ut precis som vanligt.

Jag visste inte ens vad jag skulle säga, min familj är i karantän sedan första veckan i mars pga. vår höggravida dotter, hur i hela helskotta kan högsta riskgruppen köra på som om inget hänt?
Du kanske måste visa henne den där informationen du gav mig det plus Hanif Bali. Så kommer dina åsikter säkert rädda henne och svenska befolkningen.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Äntligen någon som verkar behärska engelska, och svenska.
Citera
Medlem
Citat:
Nu pratar vi lite extremare än så, i Italien lägger man alla över 65 åt sidan och söver ned dom så dom får dö, alltså dödshjälp.

Det vi är oroliga för är ju att man genom att göra ABSOLUT INGENTING kommer landa i en italien situation där i övrigt friska människor åker på Corona och dör 20-25 år för tidigt för att sjukvården varit UNDERFINANSIERAD i 10 år.

Fast sortering av folk inom vårdkedjan beroende på ålder och hälsostatus sker hela tiden dygnet runt i hela landet.

Vi söver inte ned folk i syfte att underlätta lidande i slutfasen. Det gör kanske Italien men det kommer inte ske i Sverige.

Jag blir fruktansvärt leds när folk förväntar sig att gamla/ sköra människor ska ha och bör få respiratorvård. Orimligt, ovärdigt och rubbat
Citera
Medlem
Citat:
Igår var det totala antalet fall över nya fall och Bulgarien var i topp och Sverige långt ned på listan.

Idag är Irland högst upp på listan och Sverige långt ned och det är antalet dödsfall sista sex dagarna mot tidigare sexdagrsperiod.

Går jag in på wordlometer och klickar på alla de olika kolumnerna så kommer Irland längre ned på samtliga listor än Sverige men i din list är dom högst upp och sverige i botten.

Hatten av för ditt entägna sökande i sätt att mäta så Sverige inte ser ut att vara sämst i klassen

Irland har,
3231 fall och 71 döda.

Sverige har
4435 fall och 180 döda.
Är du alltid sur, människa? Helt otroligt.

Du kan naturligtvis mäta på tusen olika sätt: när det gäller ökningen/minskningen av antal dödsfall kan du studera en kort, medellång eller lång tidsperiod och ju fler dagar som går desto mer reduceras "bruset" i statistiken.

Om du inte pallar detta, scrolla vidare.

PS) Att Bulgarien inte finns med beror på att de hade summa noll döds de första åtta dagarna: därefter fem. Du kan inte räkna procentuella ökningar med noll som utgångspunkt.
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-01 kl. 07:57.
Citera
2020-04-01, 07:55
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
men nu har de stängt

Vart hittar du det ?

Skistar är många företag. Ex skistar fastigheter, Skistar Mark och många flera vilka har stängt menar du ?
Vemdalen Logi AB
Vintertorget i Sälen Kommanditbolag
SkiStar Snöproduktion AB
SkiStar Invest AB
SkiStar Lodge Hundfjället AB

Det är bara några av bolagen "skistar" folket använder sig av.
Citera
2020-04-01, 07:55
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Wallensten på FHM gissade på 40.000 i förra veckan, någon matematiker (Britton?) på 100.000.
Så det har väl tillkommit några stycken sedan dess.
I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton.

Citat:
Beräkningarna bygger på att mellan en halv miljon och en miljon svenskar är smittade i dagsläget.

– Det är en rimlighetsbedömning som jag inte skulle pantsätta mitt hus för. Men om jag fick säga mellan 250 000 och en och en halv miljon, i stället. Då skulle jag nog våga sätta huset i pant, säger Tom Britton.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april-1.26217178

Det verkar som att Tom har uppdaterat sina gissningar denna vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in