2020-04-01, 07:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Varför det inte uppdaterats sen igår ?

Stod 197 döda igår fm. Sent igårkväll kollade jag igen och det var fortfarande 197.
Idag 199...

https://c19.se

Det här landet är i paritet med NK när det kommer till att vilseleda sin sovande befolkning så jag skulle gärna motta så korrekt statistik som möjligt om någon kan länka - då endast dödsfall. Tror t.o.m att många äldre tillskrivs andra dödsorsaker. Men men.

Sedan hur svenskarna kan gå med på fri spridning utan att slå ett getöga på kurvan antalet döda tagit bara på 1 vecka är lite... blåögt ?

Tror svensken kommer resa sig mot makten gällande det här, inom 14 dgr kommer vi se saker hända hoppas jag.
Får om 14 dagar ligger vi nog kring 1000 döda.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Politik? Berätta för mig vad alternativet är då

Vård ska inte hänga på om man fyllt 70 eller inte. För ett par veckor sedan undrade murvlarna vilka som ligger på intensiven. 80-90 åringar ljög Tegnell utan att blinka!
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-04-01 kl. 07:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sammanställning av utvecklingen i antalet COVID19-dödsfall: de sista sex dagarna jämfört med föregående sex dagar:

+933% Irland
650 Marocko
600 Ryssland
500 Ukraina
475 Indien
367 Finland
313 UK
288 Österrike
282 Rumänien
257 USA, Norge
245 Tyskland
236 Belgien
200 Portugal
195 Kanada
182 Turkiet
173 Brasilien
155 Schweiz
144 Holland
138 Polen
129 Frankrike
125 Australien
123 Sverige
100 Danmark
91 Japan
71 Spanien
69 Grekland
20 Italien
4 Iran

Igår var det totala antalet fall över nya fall och Bulgarien var i topp och Sverige långt ned på listan.

Idag är Irland högst upp på listan och Sverige långt ned och det är antalet dödsfall sista sex dagarna mot tidigare sexdagrsperiod.

Går jag in på wordlometer och klickar på alla de olika kolumnerna så kommer Irland längre ned på samtliga listor än Sverige men i din list är dom högst upp och sverige i botten.

Hatten av för ditt entägna sökande i sätt att mäta så Sverige inte ser ut att vara sämst i klassen

Irland har,
3231 fall och 71 döda.

Sverige har
4435 fall och 180 döda.
Citera
2020-04-01, 07:39
Medlem
Citat:
Redan på tisdag nästa vecka kommer Stockholms sjukhus att vara överbelagda. Det visar interndokument från Region Stockholm, enligt Aftonbladet.

Läkare ska genomgå snabbutbildning via nätet för att ge palliativ vård åt döende patienter i deras hem när Stockholm nu går in i "nästa fas i pandemin".

https://www.friatider.se/stockholms-sjukhus-overfulla-inom-en-vecka
Citera
2020-04-01, 07:41
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Personerna i fråga: Stephen Kissler, Christine Tedijanto, Marc Lipsitch och Yonatan Grad

Här är rapporten: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988

De hävdar detta: De länder som trycker ner smittan hårt nu riskerar att få en enorm våg av sjukdomsfall i höst och vinter.

Från ingressen till Aftonbladets artikel:

Citat:
Den svenska coronastrategin har väckt förundran och vrede i hela världen. Men en ny rapport från Harvard-universitetet förefaller ge Sverige rätt.

Studien säger ju inte på något sätt att Sverige har rätt, snarare tvärtom. Att låta corona i princip sprida sig som en löpeld som vi gör ser de inte som ett alternativ:

Citat:
A key metric for the success of curve-flattening strategies is whether critical care capacities are exceeded. Modeling studies(7)and experience from the Wuhan outbreak(2)indicate that critical care capacities even in high-income countries can be exceeded many times over if distancing measures are not implemented quickly or strongly enough. To keep critical care capacities from being overwhelmed, prolonged or intermittent social distancing may be necessary(7).

...

Our findings agree with observational and modelling studies(2,7)that find that early implementation of strong social distancing is essential for controlling the spread of SARS-CoV-2 and that, in the absence of the development of new therapies or preventative measures, such as aggressive case finding and quarantining(13), intermittent distancing measures may be the only way to avoid overwhelming critical care capacity while building population immunity.

Journalisterna har ju inte ens läst studien, och har de gjort det så har de gjort det som fan läser bibeln.

Flockimmunitet är önskvärt, men covid-19 är för virulent och belastar sjukvården för hårt för att man ska kunna uppnå det med en mitigationstrategi. Skulle man däremot trycka ner sjukdomen för hårt med en suppressionstrategi så får man ingen flockimmunitet alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
igår meddelade min 70 plussiga mor att alla henne väninnor skiter i corona och går ut precis som vanligt.

Jag visste inte ens vad jag skulle säga, min familj är i karantän sedan första veckan i mars pga. vår höggravida dotter, hur i hela helskotta kan högsta riskgruppen köra på som om inget hänt?
För att de snart ändå ska dö?
Citera
Medlem
Skistar domineras i dag av familjerna Mats och Fredrik Paulsson med familj och bolag respektive familjen Erik Paulsson med bolag – motsvarade ca 63 procent av rösterna och ca 47 procent av aktiekapitalet.

Bröderna tillhör Sveriges rikaste elit. Erik har en förmögenhet på 17 miljarder och Fredrik på 8 miljarder, enligt Veckans affärer sammanställning i fjol.

Bolaget redovisade en omsättning på 2,7 miljarder vid senaste brutna räkenskapsåret. Resultatet efter finansiella kostnader uppgick till drygt 553 miljoner kronor. Det egna kapitalet var drygt 2,5 miljarder kronor., säger

Statsminister Stefan Löfven var mycket tydlig under fredagens presskonferens: ”Stanna hemma om du inte behöver resa – det är allvar nu”.

Kritiken mot Skistars beslut har varit hård på sociala medier.

– Skistar låter girigheten gå före skyddet mot corona, skrev prästen och tidigare ledarskribenten Helle Klein på Twitter:
Citera
2020-04-01, 07:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag har sett dina inlägg om San Marino flimra förbi, kan du utveckla det resonemanget lite så vi svagbegåvade förstår?

San Marino är intressant då de har flest antal döda per capita. De närmar sig 1 promille och enligt olika siffror på flockimmunitet så borde det dö ca 3-10 promille av befolkningen när flockimmunitet uppnås. Tex 50-60% smittade * CFR ( 0.6-1.6 ) Så hör man väldigt låga tal på CFR i MSM så kan man översätta till San Marino för en sanity check.

Översätta San Marinos siffror till Sverige skulle innebära 8000 döda.

Dvs för att diskutera flockimmunitet så är platser med högst antal smittade/döda väldigt intressant. Även Bergamo, Wuhan mm kan ge ledtrådar.
Citera
2020-04-01, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Skistar domineras i dag av familjerna Mats och Fredrik Paulsson med familj och bolag respektive familjen Erik Paulsson med bolag – motsvarade ca 63 procent av rösterna och ca 47 procent av aktiekapitalet.

Bröderna tillhör Sveriges rikaste elit. Erik har en förmögenhet på 17 miljarder och Fredrik på 8 miljarder, enligt Veckans affärer sammanställning i fjol.

Bolaget redovisade en omsättning på 2,7 miljarder vid senaste brutna räkenskapsåret. Resultatet efter finansiella kostnader uppgick till drygt 553 miljoner kronor. Det egna kapitalet var drygt 2,5 miljarder kronor., säger

Statsminister Stefan Löfven var mycket tydlig under fredagens presskonferens: ”Stanna hemma om du inte behöver resa – det är allvar nu”.

Kritiken mot Skistars beslut har varit hård på sociala medier.

– Skistar låter girigheten gå före skyddet mot corona, skrev prästen och tidigare ledarskribenten Helle Klein på Twitter:
men nu har de stängt
Citera
2020-04-01, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Enkelt, en stannade hemma istället för att sätta sig på flygplanet pga allt va inställt , en annan åkte ej på konferens för den Skype’de istället, en gick inte ut för den visste om världsläget och dödligheten i detta virus, en elev fick sin skola nedslängd.
Ja anledningarna är många och orsakerna till smittspridningen har stannat av rejält !!

Dvs vi kan inte applicera R0 2,6 här i Sverige utan här går det segare.

Det är bara i Stockholm vi har siffror på mer påbörjad allmän spridning men inte tillräckligt.... 850.000 bekräftade fall i hela världen ... så KNAPPAST att Sverige skulle matcha halva den sifffran i det dolda, nej

Idioten Tom kan inte räkna alls, likväl troligt som om jag skulle påstå att Sverige är en stormakt så är det ett påstående från mig och inte allmänt känt.

Så mina belägg och grunder för ca 15.000 smittade ligger till grund i studier som gjorts i bla Kina:
http://www.cidrap.umn.edu/news-persp...-23-death-rate

Där är 14% i behov av läkarhjälp
5% i akut behov av intensivvård.

Så har vi 350 på intensivvård idag innebär det att totala summan bör ligga på 20 x 350 = 7000 totalt smittade

Eller 14% som behöver andningshjälp innebär de totalt smittade dvs inte alla smittspårade... det smittspårades som fasen i början så räkna inte med dessa!!
Vad är rimlig siffra då... ja hur många ligger på sjukhus idag? Inte 4000 iaf utan snarare 1000 st eller kanske 1500 st
1000 x 7 = 7000 st är ca 14%

Så mina siffror på 15.000 är redan högt räknade. Jag vet att Sverige stoppat och bromsat in smittan då alla tvättar händerna sjuttioelva gg om dagen!

Att säga flera hundra tusen smittade är lögn!
Varför bevisar inget land att de redan har 100 gånger så många fler smittade än vad de hittat genom prover ?!!
För det finns inte så många smittade.

Återigen jäkla skock får ni är bää bäää 🐑

Allt är matematisk modeller och bara så bra som de antaganden som görs och det data som dom matas med.

Det finns misstankar om att Kina underraporterat 40ggr när det gäller antalet döda och antalet fall.
Italien verkar underraportera 4ggr.

Fetat ovan, 14% behov av läkarhjälp baseras väl på antalet uppskattade fall eller är det antalet testade fall?

Finns ju nu de som hävdar att bara 0.7% av alla fall upptäckt och i Spanien hittade dom ju tusentals döda i hemmen när militären gick från dörr till dörr.

Det är mycket okänt din modell och en annan användare hade i sin modell kommit fram till 40 000 döda innan detta är över.

Om du vill veta vad jag tror så kommer det gå rätt in i kaklet under April och Maj och sen helt plötsligt i Juni kommer det börja avta men pressen på vården består sommaren ut.

I höst kommer en andra våg och sen är det över.

Vad baserar jag det på, jo hur det sett ut i Kina och Italien.

Antal döda kommer bli så pass högt att det börjar kännas obehagligt men exakt hur många är ju svårt att veta, Italien ger en ganska bra bild och har dom nu 11500 X 4 och ökande så kanske vi får 20 000 fall i Sverige innan detta är över?
Citera
2020-04-01, 07:49
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Enkelt, en stannade hemma istället för att sätta sig på flygplanet pga allt va inställt , en annan åkte ej på konferens för den Skype’de istället, en gick inte ut för den visste om världsläget och dödligheten i detta virus, en elev fick sin skola nedslängd.
Ja anledningarna är många och orsakerna till smittspridningen har stannat av rejält !!

Dvs vi kan inte applicera R0 2,6 här i Sverige utan här går det segare.

Det är bara i Stockholm vi har siffror på mer påbörjad allmän spridning men inte tillräckligt.... 850.000 bekräftade fall i hela världen ... så KNAPPAST att Sverige skulle matcha halva den sifffran i det dolda, nej

Idioten Tom kan inte räkna alls, likväl troligt som om jag skulle påstå att Sverige är en stormakt så är det ett påstående från mig och inte allmänt känt.

Så mina belägg och grunder för ca 15.000 smittade ligger till grund i studier som gjorts i bla Kina:
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Där är 14% i behov av läkarhjälp
5% i akut behov av intensivvård.

Så har vi 350 på intensivvård idag innebär det att totala summan bör ligga på 20 x 350 = 7000 totalt smittade

Eller 14% som behöver andningshjälp innebär de totalt smittade dvs inte alla smittspårade... det smittspårades som fasen i början så räkna inte med dessa!!
Vad är rimlig siffra då... ja hur många ligger på sjukhus idag? Inte 4000 iaf utan snarare 1000 st eller kanske 1500 st
1000 x 7 = 7000 st är ca 14%

Så mina siffror på 15.000 är redan högt räknade. Jag vet att Sverige stoppat och bromsat in smittan då alla tvättar händerna sjuttioelva gg om dagen!

Att säga flera hundra tusen smittade är lögn!
Varför bevisar inget land att de redan har 100 gånger så många fler smittade än vad de hittat genom prover ?!!
För det finns inte så många smittade.

Återigen jäkla skock får ni är bää bäää 🐑

Kanske har du rätt, då står vi inför ett utdraget läge.

Men ser man på USA, så verkar ju det inte vara de siffrorna som stämmer. Eller?
Citera
2020-04-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Från ingressen till Aftonbladets artikel:

Studien säger ju inte på något sätt att Sverige har rätt, snarare tvärtom. Att låta corona i princip sprida sig som en löpeld som vi gör ser de inte som ett alternativ:

Journalisterna har ju inte ens läst studien, och har de gjort det så har de gjort det som fan läser bibeln.

Flockimmunitet är önskvärt, men covid-19 är för virulent och belastar sjukvården för hårt för att man ska kunna uppnå det med en mitigationstrategi. Skulle man däremot trycka ner sjukdomen för hårt med en suppressionstrategi så får man ingen flockimmunitet alls.

Tack DinKamrat för att du snabbt kunde motverka disinformationen.

Förlåt men vad i hela helvete håller Sveriges journalister på med, nu slås det upp stort i våra dagstidningar bakom betalvägg att Sverige agerat helt rätt när studien egentligen helt sågar Sveriges agerande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in