2020-03-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett vådaskott under vapenvård skjuts oftast iväg av folk som är oerfarna.CA var allt annat än detta när det gällde sina vapen.
Det är naturligtvis omöjligt att i efterhand fastslå om det var ett vådaskott eller inte.
Skulle det ha varit ett vådaskott så måste det nog dock betecknas som en aning uppseendeväckande att sådant sker i samband med handhavande av erfaren innehavare.

Knappast ett vådaskott om han pricka rätt t o m på TVn..
Citera
2020-03-31, 18:08
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Va?
Deklarerade CA inte den famösa vapenförsäljningen?..:-)

Hehe, nä, det verkar inte så...Skattesmitaren CA...

Citat:
Själv finner jag det inte rimligt,men det är väl i alla fall teoretiskt möjligt i skrivande stund med DNA fynd på Palmes rock?

Jag är helt oteknisk och vet inte mycket om vapen och dna-tester. Kan verkligen en hand utan handske lämna kvar något att hitta 30+ år efter?
Citera
2020-03-31, 18:14
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Frågan är då varför KP var så positiv redan feb 2018 och att utredarna sa redan sommaren 2018 "att det här är snart löst ska du veta" när man förhörde stugägaren som SE hyrde stugan i Idre av? Detta är visserligen en uppgift från Filter som ju har eget intresse av att lyfta fram SE. Men det lirar ju ganska bra med Peterssons uttalande i år måste man ändå säga.

Ja, det är frustrerande. Det är bara att vänta ut Coronaskiten och hoppas KP levererar något trovärdigt, helst innan sommaren, men det kanske också blir framflyttat som allting annat. Sen om det är CA, SE eller något helt annat spelar ingen roll. Jag är bara fascinerad av alla konstiga karaktärer i PU, både misstänkta (VG, CP, SE, CA mfl) och poliserna som utreder.
Citera
2020-03-31, 20:24
Medlem
Citat:
Frågan är då varför KP var så positiv redan feb 2018 och att utredarna sa redan sommaren 2018 "att det här är snart löst ska du veta" när man förhörde stugägaren som SE hyrde stugan i Idre av? Detta är visserligen en uppgift från Filter som ju har eget intresse av att lyfta fram SE. Men det lirar ju ganska bra med Peterssons uttalande i år måste man ändå säga.

KP har väl egentligen varit positiv hela tiden från det han tillträdde.Det är nog en sinnesstämning som man måste ha om man åtar sig jobbet kantänka.
Hursomhelst..visar det sig att KP kommer att saluföra SE som GM så hoppas jag sannerligen att han sitter på the smoking gun med SEs fingeravtryck prydligt på.
Det är den enda möjligheten som allmänheten kommer att acceptera SE som GM.

Som ren hypotes så kommer SE som GM att fullständigt plockas isär.
Nej,det håller inte.Det är som jag ser det omöjligt att det är SE som detta kommer att handla om.
Han är inte GM.
Citera
2020-03-31, 20:43
Medlem
Citat:
Om vi utgår ifrån Krister Peterssons uttalande kanske man kan få en ledtråd av vad som är mest rimligt att det kommer presenteras innan midsommar?

Det som jag tycker talar emot CA tycker jag är att Krister varit så positiv i flera år. Det känns som att vapnet är det som krävs i CAs fall. Och det är ju mer ett definitivt genombrott. Hade man hittat vapnet med CAs serienummer på för 1,5 år sen hade man då åkt och intervjuat Stig Es stuguthyrare och sagt att det här är snart löst och väntat 2 år med att redovisa resultatet? Och har man hittat vapnet senaste halvåret är frågan varför man var positiv redan för ett par år sen? I så fall låter det inte som så mycket framsteg de senaste 20 åren innan man helt plötsligt hittade vapnet.

Det som talar för CA är att om man hittat CAs vapen och lite patroner med rätt blyisotop nedgrävt i skogen eller dumpat i en sjö i söderförort och att det går att knyta med ganska stor sannolikhet till mordet känns som bevis på "lagom hög nivå". Dvs att man ska kunna hävda att nu har vi en trolig lösning och nu är det inte lönt att lägga ner 10-20 års jobb till (ungefär så som Krister uttalat sig). Även om man inte med 100% vet vem som höll i vapnet vid mordtillfället så bör det varit ensamvargen CA.

Jämfört med om vapensamlarens vapen skulle ge en träff så känns det fortfarande oklart exakt vilken roll Stig hade.

Uppgifterna om att uppslag kring SE fortfarande utreds är i mina ögon naturliga, inte minst då detta fått stor medial uppmärksamhet.
Jag tänker att det borde vara viktigt för KP att kunna avfärda andra teorier genom att visa att de utretts ordentligt, inte minst för att minimera framtida konspirationsteorier, där han i så fall skulle påstås ingå.

Han vill nog helt enkelt inte lämna några lösa trådar.
Citera
2020-04-01, 05:02
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Jag läste att CA jagat mkt på marker runt Västerhaninge. Är det nån av er som vet mer om det? Ägde karln mark därute? Jagade han där fram till sin död?
Att arrendera jaktmarker i närheten av Stockholm är långtifrån gratis och man brukar få vara ett gäng som delar på arrendet för att ha råd. Ska man tro det man läst om honom så var han både asocial och luspank och borde således varken kunna arrendera mark själv eller ingå i ett jaktlag då man ofta jagar tillsammans.
Har han haft eventuella jaktkamrater så borde ju dom kunna berätta lite mer om honom.
Citera
2020-04-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jag läste att CA jagat mkt på marker runt Västerhaninge. Är det nån av er som vet mer om det? Ägde karln mark därute? Jagade han där fram till sin död?
Att arrendera jaktmarker i närheten av Stockholm är långtifrån gratis och man brukar få vara ett gäng som delar på arrendet för att ha råd. Ska man tro det man läst om honom så var han både asocial och luspank och borde således varken kunna arrendera mark själv eller ingå i ett jaktlag då man ofta jagar tillsammans.
Har han haft eventuella jaktkamrater så borde ju dom kunna berätta lite mer om honom.

Det är intressanta frågeställningar.
Man måste utgå ifrån att nuvarande PU har kollat upp sånt här och försökt göra en omfattande utredning runt allt som skaver när det gäller CA.
Utredningen gällande honom fram till 1998 var ju av en sådan klass att fjärdingsman i Knohult skrattade åt kvaliten.
Citera
2020-04-01, 12:50
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan

Bra frågor. Det står inget om detta i Paul Smiths bok. Undrar om det var samma regler för 20-30 år sedan? Har som sagt inte någon som helst kunskap om vapen och licenser mm. CA verkar ju vara lite av en rättshaverist, minst en skjutning i sin lägenhet, vapnet omhändertaget, falsk folkbokföring mm....Mycket möjligt att han gick ut och sköt lite i skogen utan tillstånd. Bara en spekulation såklart.
Citera
2020-04-01, 16:19
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Nu har jag läst Paul Smiths nya utgåva (2020) av "Palmes morder?". Där finns en hel del intressant läsning. Bl a mycket från GK om CAs "profil". Hade vi haft tillgång till PUs uppgifter hade nog bilden varit en helt annat, avskriven eller inte. CAs ex-svägerska ska ha tipsat PU redan en vecka efter mordet men detta har inte utretts utan ansetts som ett "familjedrama". Ex-svägerskan, kallas "S", är inte svenska, kunde språket dåligt, och har sagt en del om CA. Dessutom har intervjuer med modern gjorts. CAs fejkade folkbokföring är ju mycket märklig. Även hans nolltaxering från 1991-1996 (tidigare uppgifter är inte offentliga). Han har en liten taxerad förvärvsinkomst från 1997 & 1998. Undrar var de pengarna kommer ifrån? Någon som är bra på skatteregler? Kan någon form av aktiehandel/utdelning/vinst, ingå i förvärvsinkomst?

Sedan har Paul Smith haft en mejlkonversation med chefsåklagare Tora Holst som var med i GK (rätta mig om det är fel). Hon skriver till Paul Smith i ett mejl (min översättning från danska):
"Hej Paul! Jag följer ditt arbete med intresse. Vi vet ju att det arbetas med CA-spåret, att det finns mycket, men att det är det sista avgörande beviset som saknas (vapnet? Min egen tolkning). Har du någon konkret idé om vad som kan göras?"

Denna mejlväxling gjordes den 5 juni 2019....För mig är CA fortfarande en mycket stark kandidat utifrån vad vi vet, men han måste till Sveavägen. Vittnesuppgifter kan ju stämma in från både Grand och Tunnelgatan, men det som är släppt av vittnesförhören är ju bara kaotiska, kan passa in på många GM. GMP är ju också en mycket start indikator.

Oj, har den äntligen kommit i en andra upplaga. Vet du om det stora skillnader från första upplagan?
Citera
2020-04-02, 01:49
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Oj, har den äntligen kommit i en andra upplaga. Vet du om det stora skillnader från första upplagan?

Jag har inte den första så det är svårt att jämföra. Men det finns ju en del uppgifter, några som jag skrev om, och några andra, bla den holländsk-svenske journalisten Marc Pennartz som verkar samarbeta lite med Paul Smith. Det är han som grävt fram uppgifterna om CAs taxering och fejkade folkbokföring om jag förstod det rätt. Det finns ju saker kvar att gräva i, bla svägerskan och "kompisarna" i skytteklubben. Men det kan ju finnas anledningar till att det är stopp där...
Citera
2020-04-02, 20:19
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Jag är helt oteknisk och vet inte mycket om vapen och dna-tester. Kan verkligen en hand utan handske lämna kvar något att hitta 30+ år efter?

På senare har kommit teknik där det räcker med enstaka celler på föremål. Det finns flera "cold cases" som kan ha stor nytta av det.
Citera
2020-04-02, 23:36
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
På senare har kommit teknik där det räcker med enstaka celler på föremål. Det finns flera "cold cases" som kan ha stor nytta av det.

Det låter otroligt intressant. Ska försöka googla fram lite läsning om detta. Kan ju vara något sådant PU sitter på, oavsett GM....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in