2020-04-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Huvudet på spiken här... Vårdpersonalen ÄR våra frontsoldater. Och att vi, i Sverige, inte lyckas ens erbjuda dem något ordentligt skydd, inger en känsla av skam. Å våra politikers vägnar. Det är fullkomligt självklart att de i vårdpersonalen skall ha ALLT skydd som är möjligt. Och att man inte haft förmågan att förutse det, är 2000-talets hittills största skandal i Sverige, i mitt tycke.

Hur ska vårdpersonalen kunna hjälpa befolkningen om de inte ens får skydd för sig själva?

Det är ju som att ställa soldater i frontlinjen och säga att de själva skall skapa vapen av det de hittar i skogen.... Ovärdigt och inhumant. Jag hoppas folk vaknar upp och inser hur våra politiker behandlar oss....

Och förutom att de riskerar sina egna liv riskerar de patienters med om de är symptomfria och ovetande bär på virus och smittar.
Citera
2020-04-01, 01:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
När viruset tar sig in i kroppen fäster det sig vid specifika receptorer på cellen för att kunna ta sig in i cellen och replikera sig.

Alla virus måste onekligen in i kroppen, det betyder inte att alla virus sprids bättre i värme.

Det var du som kom med det outsägliga korkade påståendet att viruset inte gillar varmt klimat.
I helvete heller att jag har sagt något sådant. Skulle aldrig falla mig in.
Hur viruset tar sig in i cellen har öht inget med detta att göra ens.
Men det lade du väl bara till för att verka smart. Men jag visste redan det, så det var bortkastad info.
Citera
2020-04-01, 01:52
Avslutad
I början såg inte jag det heller som mycket värre än influensa, men hur kan man inte förstå att det är ett HELT annat läge nu? Brukar ni vanliga vintrar höra om att man är tvungen att bygga tillfälliga fältsjukhus med 600 extra slutenvårdsplatser!?

”Fältsjukhuset som byggs upp inne på Stockholmsmässan i Älvsjö får 600 slutenvårdplatser – lika många som Karolinska universitetssjukhuset har.” https://mitti.se/nyheter/faltsjukhuset-alvsjo-karolinska/?omrade=liljeholmenalvsjo

När det gäller årets influensor så var det på väg nedåt vecka 12 och då var det inte ens 400 bekräftade fall på en vecka... Just nu är det cirka 400 nya bekräftade Corona-fall... Per DAG! Och då har vi ingen som helst aning om hur stora mörkertalen är.

Som allra mest i år har det varit cirka 800 rapporterade influensafall på en vecka. Senaste 7 dagarna har det varit drygt 2 000 bekräftade Corona-fall. Det är ju den stora mängden smittade i kombination med högre dödlighet som blir allvarligt, och som allra värst om sjukvården inte hinner med alla.

Om vi bara hade några hundra Corona-fall hade läget sett helt annorlunda ut... Men nu är det inte så!

3-4 veckor i rad har det ökat och absolut ingenting tyder på en vändning just nu, idag var det snarare flest fall hittills och det har varit rekord efter rekord i antalet smittade varje vecka.

Likaså när det gäller antalen vid intensivvård och dödsfall. Det är enstaka mindre nedgångar ibland men i det stora hela pekar varendaste kurva mer och mer uppåt varje vecka.

Nångång vänder det såklart, kanske det mot alla odds vänder nästa vecka, kanske det vänder om en månad. Men läget är allt annat än stabilt. Gå själv och kolla trenderna! https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Lägg där till att det enligt Folkhälsomyndigheten tar i snitt 8 dagar innan man ens kan veta hur många smittade som behöver intensivvård. Den tiden det alltså i snitt tar innan folk blir så sjuka. Vi har ju därmed inte ens sett resultaten än av att rekordmånga har smittats den senaste veckan!

Det kanske blir skitbra ändå på något sätt, men att man ens vågar chansa på det i ett så osäkert läge. .. Vi kan börja prata om vändningarna när kurvorna (verklighetens siffror) faktiskt börjar peka åt det hållet, och då menar jag mer än en dag åt rätt håll!

Jag påstår inte att vi får lika många dödsfall som Italien för det. Är det vad vi har att välja på idag? ”Frid och fröjd” eller flest dödsfall i världen och ett totalt helvete med 10 000 döda på bara några veckor?

Saknar ibland ”landet lagom”, särskilt när man ska lösa större kriser. Men istället ska man först behöva höra om massa folk som får tokpanik och hamstrar slut på mat, mediciner och toapapper. Men när det väl har blivit mycket mer på allvar ska man istället behöva höra om massa folk som totalt nonchalerar och bagataliserar allvaret.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-04-01 kl. 01:55.
Citera
2020-04-01, 01:52
Medlem
Haloumis avatar
Harvard University har släppt en rapport!

Enligt den gör Sverige rätt i sina åtgärder.

Källa, rapporten
https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988
Citera
2020-04-01, 01:53
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var du som kom med det outsägliga korkade påståendet att viruset inte gillar varmt klimat.
I helvete heller att jag har sagt något sådant. Skulle aldrig falla mig in.
Hur viruset tar sig in i cellen har öht inget med detta att göra ens.
Men det lade du väl bara till för att verka smart. Men jag visste redan det, så det var bortkastad info.

Droppsmitta är mindre effektivt i varma länder med hög luftfuktighet. Hur förklarar du att varmare länder verkar ha en segare smittspridning?
Citera
2020-04-01, 01:53
Medlem
kansascityshuffles avatar
Sydkorea har utfört över 350k tester.
Där har de redan gått igenom epidemier och kommit fram till: tvätta händerna och ansiktsskydd förebygger virus.

Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Källa på att ingen på hela planeten blir immun?

Inte om man är en människa.
Jag kommer gå igenom din länk.
Citera
2020-04-01, 01:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det händer att väktare vid akuten i Malmö får avvisa arga besökare som absolut kräver ett coronatest.
– Oro kan lätt eskalera till ilska, konstaterar Carina Wahlgren, områdeschef för akutmottagningarna i Malmö och Lund.​
Citat:
Väktare motar bort vårdsökande

Två väktare finns nu nära tältet i Malmö. ​

– De har fått mota bort en del arga besökare som alltför påstridigt vill ha ett coronatest, säger Martina Eklöf-Roupe, sjuksköterska som står utanför tältet vid akuten i Malmö.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/arga-vardsokande-kraver-coronatest-avvisas-av-vaktare-vid-akuten
Citera
2020-04-01, 01:56
Bannlyst
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca?fbclid=IwAR0pKNf8ZAlckiVKOl7SbtObHSnh pmz8eDGho SJjC7T6rmhLGiVvbfxwpDo

Utgår man ifrån denna artikel där antalet döda är det mest jämförbara talet, kan man bakvägen räkna ut hur många smittade det är utifrån R-talet och inkubationstid. Då blir antalet smittade i grov gissning 700 x antalet döda. Så vi är runt 110 000 smittade i Sverige just nu
Citera
2020-04-01, 01:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Herregud, är det på riktigt ett resonemang som du tror på?
Eller driver du med mig nu?
Hur stort är viruset? Vet du det?
Nej det kan du rimligtvis inte veta.

Du verkar aggressiv. Jag bara förklarade. Varmt = Hög luftfuktighet = viruset faller till backen snabbare. Resultat, långsammare spridning.

Det är sen gammalt. Hur stort viruset är skiter jag i.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Droppsmitta är mindre effektivt i varma länder med hög luftfuktighet. Hur förklarar du att varmare länder verkar ha en segare smittspridning?

Varmare länder?
Ja dit räknar jag väl spanien... går inte så bra för dem...
I övrigt vet vi ingenting om smittoläget, eller hur många döda det finns.
Men för att förstå det så krävs det lite info om hur saker fungerar i sydamerika och afrika.
Det ser inte likadant ut där som i sverige vad gäller kontroll på folkmängd, sjukvård, testmöjligheter och så vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien hade skrikit ut för hela världen att patienter som redan varit sjuka återvänder till vården, smittade på nytt. Just saying.

Det har inte hörts ett knyst om detta därifrån. Vi har nåt fall i Kina där någon släpptes ut från sjukhus för tidigt och återkom sjuk, det var i januari/februari.
Ja, exakt! Som jag skrev så visar studier att man blir immun pga att man har sett antikroppar etc. därför jag efterfrågade någon vetenskaplig artikel som motbevisar det jag skrev.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Jag tillhör absolut inte den gruppen. Jag inser allvaret och tror också på att det här är någonting som kommer att öka samt pågå en längre tid. Jag tycker däremot att om man ska sticka ut hakan sådär pass mycket så får man nog redovisa tydligare varför de uppgifter man presenterar väger tungt och om det finns något som backar upp det. Är kollegan i en bransch där man rimligtvis har bra koll på detta t.ex?

Kollegan har insyn i den katastrofplanering som nu sker bakom lyckta dörrar i Sverige för att bygga upp COVID-19 beredskap. Vi har ju helt tagit bort matförråden som vi hade förr i beredskapslager och tanken nu är att försöka köpa in visa baslivsmedel. Detta har dock visat sig väldigt svårt eftersom vissa länder nu har fryst export av vissa matprodukter som de producerar. Det handlar tydligen om stapelvaror och många av dessa har vi ingen produktion av.
Likaså är det svårt att få det transporterat till Sverige under april/maj.

Vi märker väl när det börjar bli tomt i butikerna i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in