2020-04-01, 00:12
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, och de frågar fortfarande efter vilka skidanläggningar som håller öppet! Sanslöst!

Ja det är sinnessjukt, helt ofattbart.
Skönt att SkiStar stänger ner sina anläggningar i alla fall. Men att folk ens överväger det.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Alltså man börjar ju fan undra.
De har skickat hundratusentals defekta ansiktsmasker till flera länder i Europa. Utöver de så har de åter igen öppnat sina djurmarknader.

De hånar ju hela världen.
Ja det är skumt, kanske de sitter där själva med botemedel för den kvarvarande befolkningen, inget skulle förvåna mig om så fallet var.
Citera
Medlem
Skulle vi nu ligga tre veckor efter italien så ser det inte så kul ut, dom hade då ett 30 tal döda per dag. Än så länge följer vi nästan exakt, om vi räknar från första 20 döda. Troligtvis får vi det inte lika illa pga hur dom bor, ålder etc men det kommer fortfarande bli riktigt illa.
Citera
2020-04-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Angående hur man ska räkna dödsfall när man jämför länder så tycker jag denna verkar ge en mer ”rättvis” bild: (om man är ute efter det och inte bara vill vinkla till något som ”passar”)

”Cumulative number of deaths, by number of days since 10th death”:

https://www.ft.com/coronavirus-latest

Från tionde dödsfallet alltså, och sedan dag för dag för olika länder.

Själv har jag även räknat från och med när länderna har haft dödsfall varje dag. Från att det liksom har ”kommit igång”. Så slipper man längre sporadiska luckor.

På mitt sätt att räkna var det nästan kusligt att se när land efter land började öka kraftigt ungefär samtidigt... Jag var ju inte säker innan, men det har stämt med 6-7 länder jag kollat.

Mellan cirka 12-16 dagar skrev jag strax innan jag visste helt säkert om/när Sverige skulle öka där med. Jag valde dock att räkna från första dödsfallet i Sverige för att det var en så pass kort lucka med två dagar utan dödsfall.

Första dödsfallet Sverige var den 11 mars tror jag. Exakt 14 dagar senare gick det från tidigare 1-6 dödsfall till 13 dödsfall den 24 mars. Dagarna efter var det 22, 15 och 28 dödsfall.

Så jag skulle definitivt säga att ”12-16-dagars-teorin” stämde här med. Om man istället hade räknat från att vi hade dödsfall varje dag började det öka mer kraftigt 11e dagen istället för 14e.

Det är en sådan sak man säkert hade kunnat kolla mer på i förebyggande syften, vissa länder följde ju den trenden 2-3 veckor innan Sverige var där.

Folk får tycka vad dom vill om statistiska trender men personligen tycker jag att det prickar mer rätt än både myndigheter och fria spekulationer på nätet ;-)

Den första länken jag nämnde har också prickat väldigt rätt långt i förväg, framför allt utvecklingen när det gäller Spanien (se första diagramet). Första gången jag kollade där så var trenden att Spanien skulle komma upp i tusen dödsfall i ett tidigare skede än Italien, så blev det!

Nästa trend pekade på det skulle bli 2000 dödsfall cirka 4-5 dagar före Italien, helt rätt det med. Därefter var trenden att de skulle komma upp i 5 000 dödsfall efter ytterligare 5 dagar, samt 4-5 dagar innan Italien. Precis så blev det.

Tillägg: Spanien ser även ut att hamna på 10 000 dödsfall 5-6 dagar innan Italien, och dom är ju redan upp i 8 500 och uppåt 800 dödsfall/dag så. Dom har legat före Italien i princip hela vägen dit så jag tror tyvärr att det kan sluta ännu sämre där.

Även Frankrike och England ligger nu där kurvorna pekade på redan för 10 dagar sedan. Att man skulle följa Italien typ... Det ser dock ut som att Frankrike under sista dagarna håller på att avvika lite från Italiens trend nu när dom ligger på 2 000 fall i diagramet.

USAs kurva har nog varit mer krokig och oberäknelig. Nu i slutet pekar det dock på att det går mer rakt uppåt i USA i en snabbare takt, enligt diagrammet kan dom komma ikapp Italien igen vid 10 000 dödsfall. USA ser ut att vara på den nivån efter ungefär lika många dagar eller någon dag innan.

Just nu ligger USA på ”bara” 2 500 dödsfall (tror det är fler nu, det har nog inte uppdaterats än), men om dom följer linjen uppåt just nu så ser det ut att kunna vara 10 000 dödsfall om redan cirka 5 dagar...

Trenden där har som sagt varit lite oberäknelig men jag tror allt mer tyder på det, så jag slår ändå till på att det är 10 000 dödsfall i USA den 6 april! MINST 10 000 säger jag också, tror det kan bli än mer efter siffrorna jag sett tidigare idag. Jag har inga problem med att ha fel, så jag rättar mig om det slår fel, no problemo. Vi ser 6 april.
De hade ju fattat hur man använder statistiken. Inte som Melonen och de andra amatörerna som blandar in folkmängd och tror att det säger nåt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
USA har snart en maskin som visar resultat för covid19 på några minuter. Och det ska vara väldigt tillförlitliga tester.

Källa deras presskonferens.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så har jag också kännt för flera v. sedan..nu mest snuva
Det är typ andra kvällen på typ 10 dagar och puls och blodtryck är lågt. Jag undrar om det verkligen är covid-19 men om det är det tror jag att jag har något annat också. Vi har eds o hjärtsjukdom i släkten. Men det skulle i kombination ge allvarligare symptom. Mår prima för det mesta. Ikväll ska jag sova bort. Skönt att avreagera sig på Flashback om allt och inget. Covid-19 är måhända en stor sak nu men förhoppningsvis vänder smittspridning så inte äldre etc behöver få det.

Rinner din näsa? Min gjorde det bara enstaka gånger men har halsont och hosta dagligen. Blev du sämre om du inte ätit ordentligt en dag eller ätit lättare?
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
250.000-500.000, så får han göra Shame of walk upp till galgen med övrig myndighet.

Det var ganska milt straff för att ha dödat 250000+ människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
No comments. Det är märkligt att man inte kan svara på kommentarer?

Ok, kollade igenom kommentaren igen, förstår fortfarande inte hur HANS flera meningar långa skämt inte passar in i mitt skämt, snälla förklara för mig fattar ingenting.
Citera
2020-04-01, 00:14
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Om den inte vill bli bofast.
Varför är spridningsförmågan det viktiga?

Lite spännande (men ovetenskapligt) att tillskriva ett virus intresse.

För att den bara är intresserad av att föröka sig. Inte att värdorganismen ska dö. Det är ur evolutionärt perspektiv negativt för viruset att bli dödligare.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
250.000-500.000, så får han göra Shame of walk upp till galgen med övrig myndighet.
Det lär vi aldrig komma upp i. Sedan skulle jag vilja kalla det samhällsföräderi när man inte tar ansvar för smittspridning och det gäller oss alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Skulle vi nu ligga tre veckor efter italien så ser det inte så kul ut, dom hade då ett 30 tal döda per dag. Än så länge följer vi nästan exakt, om vi räknar från första 20 döda. Troligtvis får vi det inte lika illa pga hur dom bor, ålder etc men det kommer fortfarande bli riktigt illa.
Sveriges befolkning är sex gånger mindre. Du måste anpassa siffrorna per capita.
Citera
2020-04-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
USA har snart en maskin som visar resultat för covid19 på några minuter. Och det ska vara väldigt tillförlitliga tester.

Källa deras presskonferens.
dom har ju rabblat nya grejer varje presskonferens. Än så länge har inte mycket hänt.
Citera
2020-04-01, 00:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Det är typ andra kvällen på typ 10 dagar och puls och blodtryck är lågt. Jag undrar om det verkligen är covid-19 men om det är det tror jag att jag har något annat också. Vi har eds o hjärtsjukdom i släkten. Men det skulle i kombination ge allvarligare symptom. Mår prima för det mesta. Ikväll ska jag sova bort. Skönt att avreagera sig på Flashback om allt och inget. Covid-19 är måhända en stor sak nu men förhoppningsvis vänder smittspridning så inte äldre etc behöver få det.

Rinner din näsa? Min gjorde det bara enstaka gånger men har halsont och hosta dagligen. Blev du sämre om du inte ätit ordentligt en dag eller ätit lättare?

Sov gott min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in