2020-03-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt en nyligen publicerad artikel så var dödligheten i Kina omkring 0,66 procent. Jag tror inte den är 10 procent i Sverige.

Förhoppningsvis har isolering och hemarbete i förlängningen bidragit till minskad dödlighet. Skulle tro på något mellan 0,1 och 1 procent döda i Sverige. 1 procent är osannolikt, mer sannolikt med 0,1-0,3 eller så.

Det är mycket märkligt att man kan komma fram till sådana siffror när det finns statistik på nätet som är tillgänglig för alla. I Kina har ungefär 80.000 smittats. Av dem har 3300 dött. Det är långt mycket mer än dina siffror. Det finns dessutom de som menar att Kina har mörkat rejält och att den verkliga andelen skulle vara runt 20%. Det finns i alla fall en hel del som tyder på att det var betydligt fler som dog än den kinesiska statistiken visar.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Någon matematikprofessor uttalade sig idag om att Sverige redan haft en halv miljon till en och en halv miljon smittade.

I Storbritannien pratade man om 10-20 ggr det som angavs som konstaterat smittade. Men det där beror ju helt på hur mycket man testar.

Sverige testar så jävla lite att det är knappt värt att nämna. Endast absoluta akutfall. Så här kan ju mörkertalet vara stort så klart.

Men samtidigt tror jag att man skall vara väldigt försiktig med att avfärda dödssiffror på ca. 3,4% som väl är WHO's senaste.

Vi får ju bara facit när allt detta är över. Man skall också komma ihåg att många experter också talar om siffror på däromkring. Så ja, vi får se.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU&t=1880s

Kolla från 5:00. Känns som en trovärdig professor/läkare som varit med i 30 år.
Ser inte att han motsäger något av det jag skrev?
Asymtomatiska smittar inte så bra, säger han något annat?
Citera
2020-03-31, 23:32
Medlem
Haloumis avatar
"30 days to flatten the curve", stora bilder på det i Trumps presskonferens.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi kan inte lita på Kina men kollar man istället på närbeliggande platser som Japan, Taiwan, Hongkong eller Sydkorea så ser statistiken så här långt väldigt fin ut, man har tryckt hårt på bromsen, men kommer naturligtvis behöva kämpa stenhårt ett bra tag för att upprätthålla detta.

Sen ska du också veta att Kina rapporterar sin statistik annorlunda än alla andra länder, positivt testad +milda symptom klickar man inte i som Coronasjuk, därav stor skillnad.

Du behöver inte informaera mig om vad som har hänt därborta.
Jag vet mycket väl varför kina ändrade sätt att räkna, jag vet också varför kurvan helt plötsligt planade ut.
Jag vet också att varför Japans siffror plötsligt stannade. All info finns i utländsk press, bara att läsa på. Statistiken från Sydkorea och Hongkong ger jag inte ett öre för.
Citera
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr ligger övriga landet ca 2 veckor efter Stockholm i fasen. Så det är svårt att se att de skulle ha kapacitet att ta emot stora mängder stockholmare om 1 vecka.

Dessutom handlar det ju om tiotusentals sjuka personer, har svårt att se hur de ska kunna transporteras till exempelvis Göteborg eller Malmö.
Dessutom har många sjukhus på landet både lägre kapacitet att öka IVA platser eftersom vi inte har t.ex. planerade.hjärtoperati om ner etc att stänga ned, färre IVA platser från start och dessutom äldre befolkning. En hel del sjukhus på landet har en åldersfördelning som mer påminner om Italien. Tjena vad vi inte lär vara nöjda att få massa patienter från Stockholm som tar upp våra platser. Skulle Stockholm öka till den mängd vi hoppas öka till snackar vi kanske 200 platser i Stockholm plus att de kan få så där 7 procentenheter till över 65 års ålder.
Citera
2020-03-31, 23:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är inte dödligheten i coronavirus som är 10%.

Det är behovet av intensivvård som är 10-12%.

Och när vården är i full kollaps, och människor inte kan få vård, så är det också likställt med döden, inte sant?

Om dessa 10-12% allvarliga och kritiska fall inte får vård, så dör de helt enkelt. Inget att diskutera där. Hade de inte dött av att inte få vård, så hade de ju inte behövt intensivvård med ventilatorer etc. Men nu är det så tyvärr.

Ok. Du pratade om en miljon döda i Sverige. Men behovet av intensivvård är förmodligen inte 10-12 procent av de sjuka, och hela befolkningen måste inte bli sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Dödligheten för corona i ett land som Sverige ligger på ca. 10 %. Så den är ganska hög.

Det innebär ca. 1 miljon människor döda i Sverige.

Jag vill kalla det ganska hög dödlighet ändå.
Citera
2020-03-31, 23:34
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Tror du alltså att viruset kommer mutera och bli dödligare för unga? Varför tror du det?

Historian brukar upprepa sig.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Donald Trump talar live nu

https://youtu.be/bsJTR51OtwQ
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är mycket märkligt att man kan komma fram till sådana siffror när det finns statistik på nätet som är tillgänglig för alla. I Kina har ungefär 80.000 smittats. Av dem har 3300 dött. Det är långt mycket mer än dina siffror. Det finns dessutom de som menar att Kina har mörkat rejält och att den verkliga andelen skulle vara runt 20%. Det finns i alla fall en hel del som tyder på att det var betydligt fler som dog än den kinesiska statistiken visar.
Fel!
Långt långt fler än 80k smittade i Wuhan och mest troligt långt fler än 3000 döda också, troligen runt 50k.

Men fäst inte för mycket avseende på vad Kina rapporterar och säger då man endast agerar efter Kinas intresse, inget annat.
Citera
2020-03-31, 23:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att jämföra Sverige med Spanien och Italien vad gäller antal döda är som att jämföra äpple med päron. Sverige kommer inte ha lika många döda varken i antal eller procent än Spanien/Italien.

Sverige är ett mer tätbefolkat land där man inte kramar/kysser/pussar varandra lika ofta jämfört med Italien och Spanien.

Dessutom har Sverige en yngre befolkning. Vi får väl tacka massinvandringspolitiken för det Vem har sagt att massinvandringen inte kan ha fördelar?

De invandrare som du talar om lever väl tätt om någon. Det är ju klankulturer i de länderna så de umgås nog rätt friskt skall du se. Det kan bo 8-10 pers i en lägenhet utan problem.

Är inte det tätt så vet jag inte vad.

Även om vi inte bor lika tätt inpå varandra som i Italien och Spanien, så har Sverige flera andra nackdelar, som att vi har minst antal sjukhusplatser per capita i EU, för att inte prata om en vård som redan före coronakrisen, var i total kris till den milda grad att folk dog i väntan på vård.

Så vi har inte direkt något bra utgångsläge.
Citera
2020-03-31, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Historian brukar upprepa sig.
Fortfarande!!!

Coronavirus och H1N1 (svininfluensan och spanska sjukan) är helt olika virus. Den förstnämnda muterar inte på det viset (vad vi vet) men H1N1 gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in