2020-03-31, 23:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha jag? Nej är inte i någon riskgrupp, 2 i familjen har redan haft Covid-19 så jag vet hur de mådde och hur det utvecklades.

Jag kan citera:

"Det är oklart hur länge man kommer att vara immun. Utifrån tidigare erfarenheter så är bedömningen att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong.

Uppdaterad: 2020-03-13 15:24"

En gissning med andra ord. Precis som de gissar att barn inte smittar vuxna eller att FHM säger att det inte finns Asymptomatiska fall, fast Syd-Korea bevisat att 20% i deras masstestning var det.

Här mera från ikväll, Norge :

Nakstad: Det vil ta mange år å oppnå flokkimmunitet

Det vil ta mange år å bygge opp en såkalt flokkimmunitet mot coronaviruset i Norges befolkning, ifølge fungerende assisterende helsedirektør Espen Nakstad.

– Problemet med dette viruset er at ingen i verden har immunitet. Det andre problemet er at mange som får sykdommen, blir alvorlig syke, sa Nakstad.

– Skal vi hele tiden ha et stort antall mennesker i Norge som er syke for å oppnå flokkimmunitet, vil det ta veldig mange år hvis vi skal holde det på et nivå der helsetjenestene skal klare å behandle de som blir alvorlig syke, sa han videre.

Den assisterende helsedirektøren understreket at mye fremdeles er ukjent, og at håpet er å finne en vaksine eller at viruset muterer til å bli «snillere».

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/31/195665249/nakstad-det-vil-ta-mange-ar-a-oppna-flokkimmunitet
Citera
2020-03-31, 23:28
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt en nyligen publicerad artikel så var dödligheten i Kina omkring 0,66 procent. Jag tror inte den är 10 procent i Sverige.

Förhoppningsvis har isolering och hemarbete i förlängningen bidragit till minskad dödlighet. Skulle tro på något mellan 0,1 och 1 procent döda i Sverige. 1 procent är osannolikt, mer sannolikt med 0,1-0,3 eller så.

Det är inte dödligheten i coronavirus som är 10%.

Det är behovet av intensivvård som är 10-12%.

Och när vården är i full kollaps, och människor inte kan få vård, så är det också likställt med döden, inte sant?

Om dessa 10-12% allvarliga och kritiska fall inte får vård, så dör de helt enkelt. Inget att diskutera där. Hade de inte dött av att inte få vård, så hade de ju inte behövt intensivvård med ventilatorer etc. Men nu är det så tyvärr.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är bekräftade smittade, alltså inte alla som är smittade. Smittade är många, många fler i båda länderna.

Sverige tar bara prover på misstänkt smittade, dvs de som sökt vård.

Hur Norge gör vet jag inte. De kanske också testar allmänsmitta och har fler unga smittade.

P.S Jag förvarar inte Sveriges hållning.

Vad anser du om förhållandet i antal döda? Dubbelt så många döda i Sverige hade varit "normalt", men inte 5 ggr så många... Om man då enkom tänker på folkmängden och inget annat...
Citera
Avslutad
Citat:
Enligt en nyligen publicerad artikel så var dödligheten i Kina omkring 0,66 procent. Jag tror inte den är 10 procent i Sverige.

Förhoppningsvis har isolering och hemarbete i förlängningen bidragit till minskad dödlighet. Skulle tro på något mellan 0,1 och 1 procent döda i Sverige. 1 procent är osannolikt, mer sannolikt med 0,1-0,3 eller så.
Tack. Äntligen en lugn kommentar i den här tråden. Börjar tröttna på all hysteri.
Borde finnas en annan tråd för att kritisera Tegnell och regering för att man inte kör en lockdown, så denna tråd kan hålla en mer sansad ton.
Citera
2020-03-31, 23:29
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ingen vet ens hur många som smittats, och följaktligen heller inte hur många som tillfrisknat. De tillfrisknade testas inte heller.

Men beroende på hur man räknar verkar dödligheten ligga på en knapp procent.

Citat:
The paper compares the CFR of different countries – showing a very broad range from 0.2% in Germany to 7.7% in Italy. But it states clearly that this does not necessarily give an accurate comparison of the probability of dying from COVID-19 if someone is infected. We do not know how many cases are asymptomatic versus symptomatic; and whether the same criteria for testing are being applied. Without better and more homogenous criteria for testing and recording of deaths, the real mortality rate is unknown.
https://ourworldindata.org/covid-mortality-risk
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du vill ha ett land där svenska medborgare inte får resa utanför landets gränser?

- Jag fått avsmak för migration. Men jag ser gärna att vi kan resa över gränser för att besöka varandras länder.

Däremot så behöver det finnas en beredskap att snabbt stänga gränserna vid en kris-situation, såsom en hotande epidemi. När gränserna stängs på grund av epidemi, så finns risken att svenska medborgare fastnar utanför Sverige. Dessa kan komma att behöva stanna i utlandet en period. Även svenska medborgare kan ju föra med sig smitta över gränsen. Då är det bättre att dessa svenska medborgare får hjälp med uppehället i utlandet. När den akuta krisen är över, så kan man arangera med hemresa.

Nu har diverse gränser inom Europeiska Unionen stängts, på grund av Covid-19. Ifall Covid-19 hade hållits borta från Europa, så hade vi kunnat fortsätta att resa över gränserna utan hinder inom Europa.
Citera
Medlem
Alltså vad fan kommer ett "supersnabbt vaccin" om 18 mån göra för nytta? 1 miljon drabbade och det har gått nån månad...

Sen ser jag att sjukhusen REDAN är packade. Illa illa illa läge i Sverige.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Nu börjar Trumps presskonferens.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
I USA kanske detta gäller men i vårt land så har vi inte ännu privatiserat all sjukvård och har även skyddsnät. Som sagt, pengar kan alltid omfördelas till vården om vi blir så fattiga vilket jag inte tror. Då kan man ju fundera på varför USA satsar mer än regeringen och FHM här och verkligen riskerar sin ekonomi. Sen var USA också sena så det kommer att kosta än mer precis som här om vi nu väljer att stänga ner för att få någon kontroll. Jag tror att USA insåg att det blir värre med miljoner döda och en sönderslagen sjukvård, all sorg, lidande och utbränning och tog då beslutet att kämpa hårt istället för att glo på som vi nu gör. Vad det skulle inbära för folket och samhället att bara vara passiva och låta sjuka och gamla dö i massor blir troligen inte nyttigt och leder nog till en annan social ordning. En ordning miljardärer knappast skulle gilla. Personligen gillar jag att kämpa och då riskera att förlora än att bara vara passiv och garanterat göra det. Vårt grannland Findland visar hur det ska gå till, kämparglöden.

USA har inte gjort tillräckligt, de kommer få ett stålbad som inte något land har upplevt. Deras smitta går inte att stoppa innan det blir vad smittforskare kallar för flockimunitet och det kostar många liv.

Stackars USA.
Citera
2020-03-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Dessutom har Sverige en yngre befolkning. Vi får väl tacka massinvandringspolitiken för det Vem har sagt att massinvandringen inte kan ha fördelar?
Men för att citera John Bovin i Ny demorakti
"och då blir det inga dödsfall, och då blir det katastrof"

Du tar död? på fientliga argumentet om att Sverige har en åldrad befolkning som måste ersättas alltså, det är en devalvering åtminstone
Citera
2020-03-31, 23:30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Tror du alltså att viruset kommer mutera och bli dödligare för unga? Varför tror du det?

Äsch bara samma gamla önsketänkande från "professorns" sida. Kombinerat med krokodiltårar.

Såg att VC läkare ska ta över terminalvård. Kanske enda sättet att få kontakt med sin VC. Dom vill ju inte ha patienter. Får inte möta patienter.
Citera
2020-03-31, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Men hur ska spirometri detektera lindrig/övergående astma?. Jag kommer inte registrera astma när jag är ur skoven, vilket är sannolikhetsmässigt det mest troliga tillståndet jag har vid mötet.

Önskar att det var corona men den båten har seglat.
Om astman är av lindrigare form och övergående, samt att du inte får attacker eller så så ser jag ingen anledning till oro för dig. Astman blir inte värre för att du inte behandlar den. Man bör undvika kortison (som är standard vid astma) om det går. Kortison är inget vidare för kroppen om det går att undvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in