2020-03-31, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Låter ju märkligt då Tegnell sade att många av våra är unga. De som reste till Italien under sportlovet syftade Tegnell på.

Okej, jag vet inte.

För övrigt ska vi kanske inte vara förvånade att vi har några unga människor i respirator.

Om jag går in på ett apotek och en coronasmittad kvinna nyser på mig så blir jag smittad. Men om jag hade varit 1-2 veckor i Alperna och befunnit mig bland massa folk ovetandes om detta virus så hade jag fått en betydligt större dos virus i mig, jämfört med apoteket.

Jag tror att dosen covid-19 man får i sig är rent avgörande i hur bra (eller dåligt) man klarar sig. Tydligaste tecknet på det är att läkare dör.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har reagerat på att Afrika har väldigt få smittade och få dödsfall. Elfenbenskusten en död på en vecka enligt wordometer. Fler utav länderna har en eller ingen. Kan ju hända att det inte kört igång riktigt ännu. Förhoppningsvis klarar de sig bättre undan.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
En hypotes är att viruset nådde Afrika sist.

Viruset kom sist till Afrika. Många där har ju inte råd att åka hit och dit. Men det håller på att ta fart.

(FB) Coronans utbredning i Afrika
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det kanske gynnar nästa val?
Jag kommer definitivt gå och rösta.

Det här är en våg Bakpotatisen kommer att surfa på tills han måste sätta en utombordare på sin surf-board. Jag tror inte det blir ett nästa val alls. Det som hänt kommer att omöjliggöra ett val, då vi ojs är så sköra just nu så då kn vi inte utsätta människor för denna smittorisk. Dessutom är han ju nu Landsfader, och alla kärringar går på niten och tycker att då ska han ju ha deras röst. Dessutom är gränserna öppna för alla tacksamma immigranter som självfallet kommer att fångas upp med snabbt medborgarskap och rätt röstsedel i näven. BÖRK!
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Många länder har testat mycket men Sverige har inte det för fanns så dålig beredskap av Folkhälsomyndigheten.

Vi gör stresstester av kärnkraft och banker men inte av viktiga samhällsfunktioner. Men det är klart beredskapslagren avvecklades på 90 talet. Vi klarar oss inte i en vecka vid en total avstängning. Sjukvården har inte kommit ikapp problemen som fanns för 6 månader sen med inköpen. Tyvärr så var det viktigare att lägga pengar på ekonomiska flyktingar än oss själva.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
På topp 40 listan över länder med flest antal insjuknade kontra dödstalen så ligger Sverige på niondeplats. Att räkna med pyttesmå länder där en dör känns väll rätt meningslöst.

Det är långt upp till en åttondeplats, vi kommer förmodligen stanna kvar en stund på niondeplatsen. UK har 381 döda idag och det är dom som har åttondeplatsen.

Sverige har också väldigt många som är kritiskt sjuka jämfört med de nordiska länderna så dödsfallen kommer ju bara att öka.

Serious/ critical
Sverige 358
Norge 97
Finland 56
Danmark 145
Citera
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nämn gärna några virus som är minst lika smittsamma men farligare som det inte finns vaccin och läkemedel för?

Möjligen Ebola fast faller på smittsamheten som måste vara låg.
Citera
Medlem
Tänkte bjuda på lite info jag fått från min partner som är högt uppsatt på en grundskola i Malmö med strax över 450 elever, ej högstadie. Följande information delar jag som jag fått den berättad, opartisk information. Don´t shoot the messenger.

Om det är intressant information för någon, så har denna skola i Malmö ungefär 30 barn per klass med ett blygsamt snitt på 2-3 barn per klass som har svenskfödda föräldrar. Av de barn som ej är på skolan denna vecka är det under 5 som tillhör de med svenskfödda föräldrar.

En vanlig vecka brukar i 5-7 lärare vara sjukanmälda per dag. I måndags förra veckan, 23/3, hade denna skola över 35 personal hemma. Nu i måndags, 30/3, var 17 hemma. Två av de som är hemma rapporterade sjukdomssymptom denna vecka, övriga vill bara inte jobba just nu. Det är med väldigt stor marginal främst yngre utlandsfödd personal som är hemma med motiveringen "jag vill inte jobba nu", majoriteten av de äldre som jobbar på denna skola jobbar fortfarande förutom de som är i högriskgrupper.

Skolan har strax över 450 elever. I måndags förra veckan, 23/3, var det över 275 barn hemma från skolan. Nu i måndags, 30/3, var ungefär 150 barn hemma. Anledningarna föräldrarna sagt för att ha barn hemma är till 99% "Jag vill inte ha mitt barn på skolan på grund av corona". Flertalet föräldrar hade sagt att de har stora familjer och inte vill att barnen skall dra hem någon sjukdom och några av den minoritet som har 8 till 16-jobb tar med sina barn på jobbet istället. Andra låter barn vara hemma själva och vissa säger att övriga familjemedlemmar tar hand om barnen så länge. Flertalet orosanmälningar till socialtjänsten har gjorts på föräldrar. Krav i form av "Jag tänker inte ha mitt barn i skolan förens du kan garantera att mitt barn aldrig blir sjuk" har förekommit mer än en gång. Även hänt att föräldrar har ringt till skolan och vill att deras barn skall specialbehandlas på olika sätt. De har bland annat fått "krav" av föräldrar att deras barn skall få sitta själv i ett rum på skolan med en lärare helt utan andra barn. Tråkigt nog är det även många föräldrar som hotat personal på skolan i liknelse med "om mitt barn blir sjukt så skall jag se till att alla ni som jobbar på skolan dör av corona" och även "Om ni inte gör det jag vill så skall min bror/kusin/kompis/kollegas systers flickväns hamster komma dit och smitta er alla".

Samtidigt är det många av de som ej är i skolan som fortfarande hänger ute på stan hela dagarna och fortsätter träna fotboll osv. Har förekommit att barn som är "hemma från skolan" har tagit sig till skolan under dagarna för att bl.a träffa kompisar under och sedan lämna skolan igen. Det har varit komplicerat för personalen då det är svårt för alla som arbetar att veta exakt vilka barn som "är i skolan" och vilka som "egentligen inte skall vara där" och hanteringen av detta.

Det har förekommit att barn som är "hemma från skolan" har tagit sig till skolan, gått in på lektioner, stökat och bråkat och sedan skrattat åt lärarna när de blivit utskickade från klassen. Det är unga barn, och många av dem tänker att de som är hemma från skolan är sjuka och har blivit väldigt rädda när barn som egentligen skall vara hemma leker sjuka inför kompisarna och sedan går runt och hostar/spottar på andra elever för att skrämma upp dem. Även lärare har blivit hostade i ansiktet av elever när de ej fått som de vill. Att leka sjuk och hosta har blivit ett vapen bland yngre i malmö upplever jag det som (egen åsikt här bara).

Skolan håller på med planeringar inför att digitalisera all utbildning och de har varit möten mellan chefter från olika skolor angående gemensamma planera på detta för att optimera så gott som möjligt. Inga planer är fastställda, men det läggs många timmar i veckan på att diskutera detta tydligen. Upplevs som att det är något som går att lösa utan större farhågor.

Det är väl en summering av vad jag fått för information. Hoppas den är användbar för någon här på forumet. Kan hända att jag felformulerat något eller råkat missa något, ursäkta i förväg.

En bonussak som jag själv tänkt på är att det (vad jag vet) inte verkar finns något stöd för att skolan på något sätt skulle få veta om något barn har corona i hushållet där hemma eller om mamma som hostar hela tiden när hon hämtar sitt barn på skolan precis har kommit hem efter en vecka på intensiven. Otroligt många barn är snuviga och har torrhosta precis som de brukar ha vid den här tiden på året kanske. Och som lärare är det relativt omöjligt att hålla avstånd till kaskader av små snorhostiga barn.
Citera
Medlem
Presskonferens i Europas andra dårhus Holland just nu: https://www.youtube.com/watch?v=FNuzw3wplow
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men vi kan se på UK.

Britter i lockdown går bananas och mördar. Det är kanske baksidan av det här. Fördelen med inte karantän. Om det uppväger fördelarna är ju en annan femma.

Det kanske ligger något i det där. Men vad sägs om att försätta Stockholm i karantän då eller kommer det leda till upplopp i City Terminalen?
Citera
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml

Och det är inte alls konstigt, snarare väldigt troligt. Vi vet ju folk ringde och ringde och ingen ambulans kom osv. Överfulla sjukhus. Sjukhusen körde dock på, med någon sorts "kontroll" hela tiden även om patienter låg i korridorer och dog osv.

Men det verkligt stora dödsfallen finns bland de som aldrig ens kom till något sjukhus.

Varför tar han bara upp byn Nembro? Där bor endast 11 000. Kan ha varit massa gamla som dog i år bara. Så är det i mindre byar. Maken dör, då dör hustrun också, och bröderna och vännerna.

Om detta hade stämt så hade det även stämt i resten av Lombardiet.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Varför är helt logiska siffror helt plötsligt DOMEDAG?
Ta det så här då. 200 döda på en månad( egentligen 3 veckor) blir 1200 på sex månader.

Så om resten kliver upp nu och borstar av sig få får du rätt.

Så varför stänger man ner hela samhällen?
Citera
2020-03-31, 18:59
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har ni förresten tänkt på att vår egen Anders Tegnell inte var med på presskonferensen idag, och jag har inte sett ett enda uttalande från honom idag. Har något hänt?

FHM fick väl slut tålamod med Tegnell när han skulle göra sin vanliga damage control och började förklara att sjukvårdspersonalen nog inte behöver så mycket skyddsutrustning när det kommer till kritan. Anders Vad-han-nu-heter-i-efternamn som var på presskonferensen idag gav mig ett positivare intryck. Kanske det är tecken på en begynnande tillnyktring för myndigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in