2020-03-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dagen när Danmark fick sitt första fall hade vi över 25 i Sverige
Första dödsfallen kom med två dagars mellanrum, vilket visar att epidemierna startade ungefär samtidigt.

Du kanske tror att ett land har t.ex. 1 eller 25 smittade för att det är det antalet fall man hittat? Det är inte riktigt så det funkar, ifall man inte masstestar hela befolkningen, förstås.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Hahaha är du så nojig? Jag kände knappt av att jag hade skiten. Så mesigt var det.

Och nej, jag kommer inte att leta upp det åt dig. Jag läste det där iallafall.

Haha jag? Nej är inte i någon riskgrupp, 2 i familjen har redan haft Covid-19 så jag vet hur de mådde och hur det utvecklades.

Jag kan citera:

"Det är oklart hur länge man kommer att vara immun. Utifrån tidigare erfarenheter så är bedömningen att immuniteten varar så länge att man inte kommer att smittas fler gånger under en och samma säsong.

Uppdaterad: 2020-03-13 15:24"

En gissning med andra ord. Precis som de gissar att barn inte smittar vuxna eller att FHM säger att det inte finns Asymptomatiska fall, fast Syd-Korea bevisat att 20% i deras masstestning var det.
Citera
Medlem
Region Stockholm Interntdokument
Sjukhusen fulla nästa vecka. Döende ska vårdas i hemmet i nästa fas

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

jag trodde i början att inkompetens var att skylla på för sjukvårdens problem. men nu till sist inser jag vad problemet är. arrogans. de vet bäst. de kan bäst. vill inte lyssna på någon annan. till exempel hon som var med på aktuellt ikväll och kollegorna som berikade en konsult med 64 miljarder för ett tag sedan. fruktansvärt att folk förväntas dö i hemmet här i sverige. hur ska det gå till? tilldelas varje patient en sjuksköterska som ska stanna vid ens sidan dag och natt eller ska döende patienter överges så småningom?
Senast redigerad av jjhame 2020-03-31 kl. 23:20.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Träffade min underbara VC-läkare för ca 14 dar sen och sa då till honom ungefär: Jaha vad lugnt ni har här, inte så mkt oro för Corona eller så?

Han log då lite halvt sorgset och med en sån min man har när man vet nåt som inte andra vet, och sa nåt i stil med:

"Det är ett falskt lugn.. "

Nu när man ser vartåt det barkar, med fulla sjukhus i Sthlm inom 1 v, och att VC-läkarna ska börja vårda döende patienter i hemmen, så ryser man när man tänker tillbaka på det ögonblicket.... 😟

Eller så har dom det jävligt lugnt nu på många VC. Man får inte komma dit om man är frisk och absolut inte om man är sjuk. Fikar dom bara... Jag ska dit 9 april. Min läkare hade bokat in mig och kunde inte hindra mig. Måste ta ett prov nämligen. Gick inte genom telefonen.
Citera
Medlem
Branäs har stängt ner sin skidanläggning. Hoppas fler hinner göra det samna!
Citera
2020-03-31, 23:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Avråddes? Av vem?

Statsepidemiologen gav skidturister rådet att gärna fortsätta att åka till Alperna.

Citat från Norrbottens-kuriren:

Artikeln i Norrbottenskuriren är från 8 februari. Sportlovet i Stockholm var några veckor senare.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Förklara detta nedan:

Finland: Första fallet: (28:e Jan)
Idag 17 döda.

Sverige: Första fallet: (30:e Jan)
Idag 180 döda

Sveriges första fall, Kinesen från Wuhan (?), är ointressant eftersom det inte har bidragit till någon smittspridning i Sverige.

Möjligen i Kina, men det är också ointressant i detta sammanhanget.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Avråddes? Av vem?

Statsepidemiologen gav skidturister rådet att gärna fortsätta att åka till Alperna.

Citat från Norrbottens-kuriren:

Det har kommit nya riktlinjer efter det där. Lite konstigt om du missat det. Men inget förvånar mig längre här inne.
Citera
2020-03-31, 23:13
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
SENASTE NYTT

Two apparently healthy teenagers have died in London after contracting coronavirus.

Ismail Mohamed Abdulwahab, 13, and Luca Di Nicola, 19, both passed away having picked up the deadly virus.

https://news.sky.com/story/coronavirus-healthy-boy-13-is-youngest-uk-victim-11966526

Vila i frid till dessa unga själar!

Vi kommer tyvärr få SE mycket mer av detta, fler och fler senaste dagarna ber att vi inte har med en muterad dödligare strain för unga i viruset redan nu....

Och Sverige funderar på att öppna upp gymnasier igen?

Gör ont att säga, but i told you so.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Måste skriva igen! Länkade tidigare!

FHM startar en expertgrupp, inom hör och häpna...

"Gruppen ska beså av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin. Gruppens uppgift blir att stödja myndigheten i det fortsatta arbetet med pandemin."

Är inte FHM redan experter inom dessa områden? Seriöst hur kan detta bara glida förbi, det är fullständig katastrof att starta en expertgrupp i denna fasen.

Jad exploderar av frustration!!!!!

KÄLLA:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Ofattbart eller vill de bara ha ännu mera jasägare till deras ståndpunkt.

En av världens absoluta toppforskare Nassim Nicholas Taleb inom sannolikhetslära säger idag på Bloomberg att delaying is paying : https://www.youtube.com/watch?v=Tb2pXXUSzmI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man vill hålla stången så gott det går tills ett vaccin är framme. Det kan ske tidigt nästa år i bästa fall av det jag har läst. Så flera år behöver man inte hålla ut.
Men frågan är hur man ska klara ett år utan att överbelasta vården och samtidigt få igång ekonomin igen. Låter som en omöjlig(?) ekvation.

Ja så som vi håller på nu är ju iaf omöjligt i ett år till.... då är väl tom en 6-8 veckors lång lockdown bättre för ekonomin?
Citera
2020-03-31, 23:14
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Tyskland dör få

https://www.hbl.fi/artikel/tyskland-foljer-sydkorea-och-har-laga-dodstal/
Fast notera att Tyskland nu trots ung medelålder på de smittade och stor mängd resurser och massiv testning sakta har krupit upp från 0,3 procent döda till över 1 procent. Samma utveckling som i Sydkorea. För två veckor sedan var folk glada över deras 0,6 procent. Nu snarast 1,6 procent och det här är golvet för dödligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in