2020-03-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Omöjligt att förvänta sig Italiens kurva i Sverige.

Italien befolkningstäthet: 201 invånare per km^2
Sverige befolkningstäthet: 23 invånare per km^2

Nu ser det inte lika bra ut va?
Jag tror inte du kan räkna in stora delar av norrland där nästan ingen bor.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Här är en liten uppdatering med citat från Anders Tegnell. Jag har lagt till några stycken, samt bifogat länkar till allt, så att det går och verifiera (plus att ni slipper leta upp källorna själva.)

...

Ni får gärna fylla på med mer information och citat. Bifoga gärna datum & länk också
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-sannolikt-inget-vaccin-i-ar/

Här är en intervju publicerad 3 mars där Tegnell fortfarande säger detta:
Citat:
"Min bedömning är att dödligheten kommer att ligga nära den vanliga influensan."

"Det finns två aspekter. Dels hur det ser ut för dig som individ, och där är coronasjukdomen en ganska lindrig sjukdom sett till de flesta individer. En liten grupp drabbas allvarligt och en ännu mindre grupp hamnar på sjukhus och några kan till och med dö. Där finns det väldigt många andra sjukdomar som är mycket allvarligare än det här viruset."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sant. Men är det verkligen 1000+ IVA-platser med all den kompletta medicinska utrustning och utbildad IVA-personal...eller är det 500 extra "IVA-platser"?
Det är nog inte 1000+ vad jag förstår men runt 1000.

Det som begränsar är framförallt bristen på ssk.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Självklart måste alla gå ut någon gång. Om du inte använder mask så är det hyckleri att påvisa andra att de skall agera och inte gå ut eller leva sina liv.
När det mest effektiva sätt att minska risken för att själv bli smittad samt smitta andra är att bära ansiktsmask.

Minimera den tid man rör sig bland folk, det är det minsta man kan göra i dessa tider.
Med eller utan mask.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ingenstans har jag läst 24/7. Det var inte heller så jag tolkade artikeln överhuvudtaget. Intressant att du väljer att se det på det sättet.

Jag antar dom kommer med morfin med mera mot slutet.

Vid palliativ vård följer man med tätt. Man "sticker inte inom var 4-6 timme" med en ny spruta morfin. Patienten kan ha fått mera smärtor och ångest innan, kan ha skitit på sig, etc, osv, mm..

Man skall dö ensam, om detta blir verklighet !

FY SATAN !

Och så gnälls det på att jänkarna har dålig vård ?
Senast redigerad av Snapcount 2020-03-31 kl. 22:18.
Citera
2020-03-31, 22:14
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det något som tyder på att storskalig produktion av munskydd, förkläden, visir, plastrockar med mera har kommit igång? Jag menar alltså inte folk som klipper och klistrar OH-plast eller bygger om gamla regnrockar.

Nej, jag menar alltså svenska innovativa industriföretag som skapar nya produktionsverktyg och jobbar dag och natt för att få igång en rejäl produktion.

Jag har inte hört ett skvatt om sådana initiativ. Har nån annan gjort det?

Ja. IKEA har redan börjat tillverka skyddsutrustning för vården.

Ikea tillverkar skyddsutrustning https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LAE1jR/ikea-tillverkar-skyddsutrustning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Och det faktum att krascher på börsen leder till att folk dör i allt större grad i cancer, diabetes, hjärt/kärl, influensa och andra vanliga sjukdomar? Miljoner extra människor dog i vanliga sjuldomar pga finanskrisen 2008.

Du får gärna tro att pengar på börsen bara är sparpengar och miljardärers förmögenheter. Men det är faktiskt från börsföretag stora delar av våra skattepengar kommer. Mindre skattepengar betyder mindre sjukvård vilket betyder fler döda i vanliga sjukdomar.

Om man stänger ner för att rädda svenskar från corona men gör så ännu fler svenskar dör av andra sjukdomar, så är man cynisk.
Man måste ju ha en balans.
Msn förlorar företaget i Sverige när det inte finns efterfråga på deras varor och tjänster international. för att Sverigelever med export.
En sak är säkert det blir ingenting detsamma
efter detta storm. De som är beroende till sina prylar lever farligt. Det kan kanske leda en mänskligare samhälle som är mindre girig
som respekterar varandra och naturen.
Tror inte de fattigare länder är mindre lyckligare och mer självmord benägna.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det står i Aftonbladet att Harvard tycker Sverige gör rätt, i deras rapport.

Men det är en plus-artikel :/

https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
har typ 60 procent eftersläp redan och det lär väl öka

Orkar inte räkna procent nu utan klistrar in snabbt.
Första kolumnen datum för svenska dödsfall.
Andra kolumnen svenska dödsfall
Tredje kolumnen italienska dödsfall
Fjärde kolumnen datum för italienska dödsfall

Så man ser att Italien drog iväg den 10:e dagen. Dock skall man komma ihåg att man börjar gömma covid-19 döda i annan statistik, allt för att frisera. Så det kan vara en av anledningarna till att det ser ut som det gör.

19-mar 11 11 25-feb
20-mar 16 12 26-feb
21-mar 20 17 27-feb
22-mar 23 21 28-feb
23-mar 33 29 29-feb
24-mar 40 41 01-mar
25-mar 65 52 02-mar
26-mar 78 79 03-mar
27-mar 105 107 04-mar
28-mar 112 148 05-mar
29-mar 123 197 06-mar
30-mar 167 233 07-mar
31-mar 199 366 08-mar
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, var var du när Frank 3 år dog av leukemi?
Jag känner inte till nån Frank 3 år som dog av leukemi. Är det någon i din omgivning så beklagar jag givetvis din sorg.
Citera
Medlem
Danmark har 90 döda på 5 miljoner invånare och fick sitt första bekräftade fall 4 veckor efter oss. Norge som inte är lika tätbefolkat har mindre döda men även dom ligger 4 veckor bakom oss och har halva vår befolkning.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ok, du förstår inte problemet helt klart.
Vet inte varför du blandar in min millitära bakgrund, du tycks mest tramsa skulle jag säga.
Jag har fullgjort min millitära tjänst slutet av 80-talet som fjälljägare, duger det för dig?
Även om det är helt off topic!

Stor risk. En fjälljägare skulle inte böla över att sjukvården löser problem. Vad tycker du dom ska göra? Lägga sig ner i fosterställning? Alarmist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in