Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Om du menar börserna, jag tänker att de är positiva för tidigt. Det finns fortfarande inte en enda siffra från något stort USA-företag hur det går ekonomiskt för dem. kan tänka mig att Boeing inte kommer att sälja ett enda plan på 3 månader? Att amazon, och de är ändå postorder, minskar sin försäljning med 25%? Att Disney har betalade på sina senaste storfilmer? Att Delta går i konkurs inom 3 månader? Att 25% av alla facebooks annonser är borta, eller 50%?
Om du menar antalet smittade: de ligger 1 månad efter Italien, som fortfarande inte toppat, möjligen en utplanande topp. Dvs det kommer att bli värre dag för dag i 30 dagar i USA = 25.000 döda minimum. På CNN talar de om 100-200.000 döda efter sommaren. Det enda som kan stoppa de siffrorna är om alla storstäder i USA är nerstängda permanent.
Är inte 200k döda i USA oerhört lågt? Med över 300 miljoner innevånare och medellivslängd på runt 80 år så borde ju nästan 4 miljoner människor dö i USA/år. De som dör i Corona lär ju till stor del ersätta dödsfall som annars skulle vara orsakade av den vanliga influensan eftersom det rör sig om äldre multisjuka. Ett totalt antal på 200k döda verkar ju inte direkt vara ett skräckscenario?
Snarare borde väl folk förstå hur löjlig paniken är om man talar om 200k döda? Särskilt eftersom USA kommer att få ett snabbt förlopp på grund av brist på sjukvårdsresurser för de fattiga?
Jag hade förstått om man oroade sig för några miljoner döda i USA. Då hade man haft en rejäl överdödlighet just i år på grund av epidemin. Stannar det vid 200k tror jag inte ens man kan statistiskt påvisa någon särskild överdödlighet totalt just i år.