2020-03-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Jag tror dom blir lika värdelösa oavsett när man köper, SAS har ju inte varit någon lysande affär dom senaste 20 åren. Norwegian har lyckats med konststycket att rasa från runt 300 spänn till en 10:a på 1 år bra jobbat av Norrmännen. Jag tror dom ska pyssla med något annat. Flyg håller man på med om man är flygintresserad annars är det som att kasta in pengarna i brasan.

Menar du att du jämför norwegian air med american airlines, air france , Boeing, etc? :/ Varför skulle de va så hopplöst för alla flygbolag. Känns väl tvärtom som att dom kan få ta lån eller stimulanspaket etc.

Om inte annat kan man ju hålla ett öga på om det dyker upp nya bolag. Poängen är ju att när krisen avtar så kommer folk vilja flyga igen.
Citera
2020-03-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du menar börserna, jag tänker att de är positiva för tidigt. Det finns fortfarande inte en enda siffra från något stort USA-företag hur det går ekonomiskt för dem. kan tänka mig att Boeing inte kommer att sälja ett enda plan på 3 månader? Att amazon, och de är ändå postorder, minskar sin försäljning med 25%? Att Disney har betalade på sina senaste storfilmer? Att Delta går i konkurs inom 3 månader? Att 25% av alla facebooks annonser är borta, eller 50%?

Om du menar antalet smittade: de ligger 1 månad efter Italien, som fortfarande inte toppat, möjligen en utplanande topp. Dvs det kommer att bli värre dag för dag i 30 dagar i USA = 25.000 döda minimum. På CNN talar de om 100-200.000 döda efter sommaren. Det enda som kan stoppa de siffrorna är om alla storstäder i USA är nerstängda permanent.

Är inte 200k döda i USA oerhört lågt? Med över 300 miljoner innevånare och medellivslängd på runt 80 år så borde ju nästan 4 miljoner människor dö i USA/år. De som dör i Corona lär ju till stor del ersätta dödsfall som annars skulle vara orsakade av den vanliga influensan eftersom det rör sig om äldre multisjuka. Ett totalt antal på 200k döda verkar ju inte direkt vara ett skräckscenario?

Snarare borde väl folk förstå hur löjlig paniken är om man talar om 200k döda? Särskilt eftersom USA kommer att få ett snabbt förlopp på grund av brist på sjukvårdsresurser för de fattiga?

Jag hade förstått om man oroade sig för några miljoner döda i USA. Då hade man haft en rejäl överdödlighet just i år på grund av epidemin. Stannar det vid 200k tror jag inte ens man kan statistiskt påvisa någon särskild överdödlighet totalt just i år.
Citera
2020-03-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det lustiga är att om man struntar i rekomendationerna så är det över snabbare. Vi bör i vilket fall få svar nu i veckan när de skall testa ett slumpmässigt urval av befolkningen i Sverige. Stämmer det med mellan 500k och 1 miljon smittade redan så är det över i April snarare än i Juni.
Den siffran stämmer ju inte överens med moraliteten, om vi skulle ha 500k smittade borde vi ha haft minst 3000 döda idag.
Citera
2020-03-31, 22:18
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det lustiga är att om man struntar i rekomendationerna så är det över snabbare. Vi bör i vilket fall få svar nu i veckan när de skall testa ett slumpmässigt urval av befolkningen i Sverige. Stämmer det med mellan 500k och 1 miljon smittade redan så är det över i April snarare än i Juni.

Var får du dessa siffror ifrån, eller gissar du bara?
Citera
2020-03-31, 22:31
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det emotsäger min egen känsla, även om jag inte granskat alla large cap bara mina favoritföretag. För att jag ska tro dig behöver jag några konkreta exempel. Vilka aktier på Stockholm large cap har inte sitt lägsta värde på 3-5 år? Och då finns ändå 2016 och 2018 med varsin kort dipp på någon vecka, i övrigt får man gå tillbaka till 2012 på de flesta.

Egna exempel:
Elux B 123 kr, lägsta sedan 2012 (dock liten avknoppning)
Swedbank A 110 kr, lägsta sedan 2012
SSAB B 21 kr, lägsta sedan 2016
Telia 35 kr, lägsta sedan 2016
Volvo 119 kr, lägsta sedan 2016/17

Med glädje (tidpunkter med lika/nande priser som idag):
Lundbergföretagen - Dec 2019
Investor - Aug, 2019
Hufvudstaden - Dec 2018
Alfa Laval - Aug 2019
Skanska - Maj 2019
SKF - Aug 2019

Räcker det?
Citera
2020-03-31, 22:32
Medlem
Har en hemlig metod som för er som debatterar när ni ska gå in på marknaden igen.

Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Till exempel när Investor går under 400kr, med tanke på att den nämns på varenda sida i tråden.

Investor har ju redan varit nere under 400 och vänt upp igen
Citera
2020-03-31, 22:34
Medlem
250 miljarder har i C19 spår i Pensions systemet gått upp i rök!
Pengar som Göran Persson Carl Bildt & Co stal ur AP fondens buffert mellan 1997/20. Totalt stals minst 360 miljarder inkl änkefonden som Staten via Riksbanken förvaltade. Det startade med momsfifflaren Bosse Ringholms test av att korpa Änkefonden 100 mkr sen kom resten i omgångar.
Pengar som gick till Bosnieninvasionens nypensionärer bl.a typ Zlatans farsa som var aldrig fick ett jobb eller lärde sig svenska
Samt en del till Swedbank & Nordbankens då dåliga affärer i Baltikum.

- Dags att börja betala tillbaks dom behövs nu istället för utsocknes.

Pengar som man lovade skulle betalas tillbaks krona för krona enligt G.P i TV-tal på Nyheterna men, man sen sket i att betala tillbaks !

I dagens peningvärde med en normal värdeökning skulle varit värt ca 1000 miljarder
I svenska pensionsfonders säkerhets buffert.

Snacka om tidernas största fräckaste stöld!
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-03-31 kl. 22:56.
Citera
2020-03-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Har en hemlig metod som för er som debatterar när ni ska gå in på marknaden igen.

Skojjar du? Jag sparade en massa förlust genom att sälja alla aktier. Om än lite idiotsent, kunde ha sålt flera dagar tidigare när man ändå såg att hela världen fick sammanbrott, då går itne svenska börsen bra oavsett.

KÖpte på bottennivå, och har redan sålt en vinst på 1000 kr. Jag vet att aktier går ner om de får + 24% på en dag. ska köpas imorgon. Vinst! Gillar
Citera
2020-03-31, 22:36
Medlem
Citat:

Ett par gånger ja, och varje gång har jag fyllt på. Kommer fler sådana lägen framöver
Citera
2020-03-31, 22:52
Medlem
This could be a sucker’s rally

https://www.marketwatch.com/story/watch-out-heres-why-this-could-be-a-suckers-rally-2020-03-31?mod=mw_latestnews
Citera
2020-03-31, 22:53
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Om jag går ur på 500 och köper in mig på 400 då?
Du gör nog bäst i att skrota din hemliga metod...
Citera
2020-03-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Den siffran stämmer ju inte överens med moraliteten, om vi skulle ha 500k smittade borde vi ha haft minst 3000 döda idag.

Eller så är det uppskattningen av mortaliteten som inte stämmer överens med antal smittade och döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in