2020-03-31, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du menar börserna, jag tänker att de är positiva för tidigt. Det finns fortfarande inte en enda siffra från något stort USA-företag hur det går ekonomiskt för dem. kan tänka mig att Boeing inte kommer att sälja ett enda plan på 3 månader? Att amazon, och de är ändå postorder, minskar sin försäljning med 25%? Att Disney har betalade på sina senaste storfilmer? Att Delta går i konkurs inom 3 månader? Att 25% av alla facebooks annonser är borta, eller 50%?

Om du menar antalet smittade: de ligger 1 månad efter Italien, som fortfarande inte toppat, möjligen en utplanande topp. Dvs det kommer att bli värre dag för dag i 30 dagar i USA = 25.000 döda minimum. På CNN talar de om 100-200.000 döda efter sommaren. Det enda som kan stoppa de siffrorna är om alla storstäder i USA är nerstängda permanent.

Vi är på samma plan, du och jag

Enligt officiella siffror har nu USA gått om Kina i antal döda (Kinas siffror kanske skall tas med en nypa samt, men ändå.)

Tror vi att faktumet att våra skidanläggningar nu beslutat om stängning och därmed går miste om en oerhört viktig del av årsinkomsten kommer märkas på börsen i morgon eller är det fortsatt blått ?
Citera
2020-03-31, 21:29
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som säger att vi har det värsta av Corona-pandemin bakom oss, hur tänker ni kring att USA’s siffror klättrar i en rasande fart?

Hur tänker ni kring att Stockholm idag är värst drabbat och både Göteborg och Malmö förväntas hamna i samma sits snart? Tänk på alla påsklovsresor som inte avbokats. Folk har för avsikt att trängas på Gotland bland annat

Grundskoleförvaltningen gick idag ut med anmälningsblanketter till jourfritidsverksamhet för barn med föräldrar med samhällsviktigt arbete samt en lista på vilka dessa innefattar. Detta eftersom risken för nedstängning av skolor är överhängande veckorna efter påsklov. Tänk er skräcken det sätter i folk när Aftonbladet smäller upp den rubriken. Majoriteten har inte samma is i magen och coola lugn som vi börshajar på FB

Just saying... Vi kan vänta oss fler ras. Ni som är likvida och rädda att ni missat tåget, låt er inte gripas av fomo.

och efter det, fiskjävel? då blir det bättre eller hur?
det brukar det bli efter börskrascher, terroristattacker och krig. det blir till slut som vanligt igen.

njut medan detta varar. det är en högst intressant situation
Citera
2020-03-31, 21:34
Medlem
MikeStrutters avatar
Jag har haft ögonen på Holmen, Investor, Telia, Tele2 och Boliden. Med tanke på att Corona väntas tynga ner USA så hoppades jag OMX skulle sänkas redigt en gång till. Vill se röda dagar i följd och köpa in mig.
Men fan så det har ångat på nu, hoppas att man inte missade tåget.
Citera
2020-03-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
det brukar det bli efter börskrascher, terroristattacker och krig. det blir till slut som vanligt igen.

Oj, du var mig en bitsk en. Självklart blir det bättre sedan. Min poäng är att vi har en djupare avgrund framför oss. Det tål att upprepas att jag inte predikar att man säljer nu för att vänta in ras, men de som är likvida kan gott vänta och gå in senare. Är man redan tungt inne tycker jag man tankar på rejält i dipparna som kommer framöver. Till exempel när Investor går under 400kr, med tanke på att den nämns på varenda sida i tråden.
Citera
2020-03-31, 21:43
Medlem
Citat:

Det är rätt vanligt att snabba nedgångar följs av snabba uppgångar så det ska man inte utesluta om man enbart fokuserar på statistik från börsnedgångar. Men det är förstås på sin plats och ifrågasätta om det kan bli aktuellt nu med tanke på att detta rimligen måste få konsekvenser. Samtidigt ska dessa konsekvenser vägas emot de massiva stödinsatserna från stater som kommer.

Jag tror det är ett misstag att vara för självsäker i detta läge som 90% av alla här på FB är, ödmjukhet när man tar positioner är att föredra. Själv tror jag inte att det bara fortsätter upp nu utan snarare att detta är en rekyl upp som kommer vändas ned igen. Hur djupt och när återstår att se.
Citera
2020-03-31, 21:45
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Jag har haft ögonen på Holmen, Investor, Telia, Tele2 och Boliden. Med tanke på att Corona väntas tynga ner USA så hoppades jag OMX skulle sänkas redigt en gång till. Vill se röda dagar i följd och köpa in mig.
Men fan så det har ångat på nu, hoppas att man inte missade tåget.

denna uppgång kan vara en så kallad kattfälla.
där marknaden efter raset går upp för att sedan dyka igen.
Senast redigerad av stahlhelm1916 2020-03-31 kl. 21:52.
Citera
2020-03-31, 21:49
Medlem
Citat:
denna uppgång kan vara en så kallad björnfälla.
där marknaden efter raset går upp för att sedan dyka igen.

Tjurfälla kanske du menade
Citera
2020-03-31, 21:51
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Tjurfälla kanske du menade

TJURfälla.
du kan du, flekstor. mycket bra!
Citera
2020-03-31, 21:55
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är rätt vanligt att snabba nedgångar följs av snabba uppgångar så det ska man inte utesluta om man enbart fokuserar på statistik från börsnedgångar. Men det är förstås på sin plats och ifrågasätta om det kan bli aktuellt nu med tanke på att detta rimligen måste få konsekvenser. Samtidigt ska dessa konsekvenser vägas emot de massiva stödinsatserna från stater som kommer.

Jag tror det är ett misstag att vara för självsäker i detta läge som 90% av alla här på FB är, ödmjukhet när man tar positioner är att föredra. Själv tror jag inte att det bara fortsätter upp nu utan snarare att detta är en rekyl upp som kommer vändas ned igen. Hur djupt och när återstår att se.

börsen kommer inte skjuta upp som en raket tillbaka till toppen. det är vi överens om.
det kommer ta åratal att komma tillbaka till dagens högsta

men vi kommer tillbaka flekstor lille
Citera
2020-03-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Absolut, det förutsätter att alla följer alla rekommendationer och utvecklingen fortsätter som den gjort nu. Men hur kan man då uttrycka sig som att vi har problemet ”bakom oss”? Vi har fortfarande de reella konsekvenserna av alla konkurser, rekonstruktioner och varsel framför oss

Det lustiga är att om man struntar i rekomendationerna så är det över snabbare. Vi bör i vilket fall få svar nu i veckan när de skall testa ett slumpmässigt urval av befolkningen i Sverige. Stämmer det med mellan 500k och 1 miljon smittade redan så är det över i April snarare än i Juni.
Citera
2020-03-31, 21:56
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det emotsäger min egen känsla, även om jag inte granskat alla large cap bara mina favoritföretag. För att jag ska tro dig behöver jag några konkreta exempel. Vilka aktier på Stockholm large cap har inte sitt lägsta värde på 3-5 år? Och då finns ändå 2016 och 2018 med varsin kort dipp på någon vecka, i övrigt får man gå tillbaka till 2012 på de flesta.

Egna exempel:
Elux B 123 kr, lägsta sedan 2012 (dock liten avknoppning)
Swedbank A 110 kr, lägsta sedan 2012
SSAB B 21 kr, lägsta sedan 2016
Telia 35 kr, lägsta sedan 2016
Volvo 119 kr, lägsta sedan 2016/17
AstraZeneca, Investor och Swedish Match för att nämna några som jag äger.
Citera
2020-03-31, 22:05
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
börsen kommer inte skjuta upp som en raket tillbaka till toppen. det är vi överens om.
det kommer ta åratal att komma tillbaka till dagens högsta

men vi kommer tillbaka flekstor lille

förutom tele2 då som snart har tagit igen hela raset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in