2020-03-30, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag undrar varför användaren och hennes vännina i Stuttgart inte är respektive lands virusexperter?

Gud va kul med sån ironi. Två väninnor som tycker sej veta bättre än Mördell. Vad korkat.
På samma sätt som att resten av världen tror sig veta bättre än Mördell. Vad korkat.
Hela världen inklusive expert i hela världen som tänker som väninorna är så jävla korkade. Vad korkat.
Citera
2020-03-30, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tills detta är över, ja absolut och jag tror de flesta skulle acceptera det.

Vad vet du om hur många tusen som dör detta år eller ens när detta är över? Om gränserna är öppna kan detta oscillera mellan världsdelar en lång tid framöver precis som influensa.

Folk kommer bara acceptera dessa restriktioner i Sverige några få veckor till om dödstalen fortsätter att ligga på samma nivå som nu. Jag och många andra är inne på tredje eller fjärde veckan av hemarbete och avtrubbningen är skrämmande nära för min egen del.

Jag har såklart ingen aning om hur många som kommer dö i slutändan men jag tror det är rimligt att anta att dödstalen i Sverige inte kommer överstiga några få tusen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ibland har vänstern rätt, ibland högern. Historiens pendel står aldrig stilla.

Jag står varken åt ena eller andra hållet.
Däremot är jag en av den som inte totaldissar den strategi Sverige har gällande Corona nu.
Citera
Medlem
Rock That Homemade Mask (Källa: Flutrackers.com)

Wear your new homemade mask to grocery, bank, esp. to any health appt.

Post a pic of your mask.

It isn't perfect solution but better than nothing.

https://flutrackers.com/forum/forum/ideas-on-how-to-protect-yourself-from-new-coronavirus-2019-ncov/discussion-how-to-make-a-mask…
Citera
2020-03-30, 11:35
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tegnell har haft fel i alla sina förutsägelser hittills. Hur kan någon människa lyssna på vad han säger?

Självklart kan inte antalet som skrivs in på IVA minska utan anledning. Om antalet smittade ökar så kommer antalet svårt sjuka att öka. Svårare är det inte.
Men däremot kan man ändå få en minskning av inskrivningar på grund av att det inte finns fler platser. Då kommer det bara in nya patienter efterhand som folk dör och det är väl där vi är i dag.

Tegnell är en politruk som försöker göra karriär.
Citera
2020-03-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det är något som inte stämmer, det har varit kaos på sjukhuset. Ändå ser siffrorna bra ut. Förstår faktiskt ingenting.

Detta skrev jag igår. Nu orkade politikerna säga att det är en storm.
Citera
2020-03-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Å fan, kanske det går att finna på nätet någonstans så att man har om man får symtom.

Handlar om kinin som man använder mot malaria.
Engelsmännen uppfann Gin o tonic för att kunna dricka det beska kininet.

Finns kinin i små mängder i Tonic water o Grape tonic.
(nästa bunkring/hamstringsvåg?)
Citera
2020-03-30, 11:37
Medlem
joh80s avatar
Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm säger:

– Vi visste inte när stormen skulle komma. Nu är stormen här och den tilltar i styrka.

– Tittar vi på de senaste sju dagarna är trenden mycket tydlig. Behovet av vård ökar snabbt dag för dag. På de sju dagarna har det skett ungefär en fördubbling av sjukhusvård och intensivvården.

Pratar Tegnell om något helt annat? Låter ju inte alls som det börjar gå ner snarare att det går snabbt uppåt istället.
Citera
2020-03-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Folk kommer bara acceptera dessa restriktioner i Sverige några få veckor till om dödstalen fortsätter att ligga på samma nivå som nu. Jag och många andra är inne på tredje eller fjärde veckan av hemarbete och avtrubbningen är skrämmande nära för min egen del.

Jag har såklart ingen aning om hur många som kommer dö i slutändan men jag tror det är rimligt att anta att dödstalen i Sverige inte kommer överstiga några få tusen.

Nej och då tror vi olika.
Citera
2020-03-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Tegnell, Gisecke och Wold har "andre åsikter", men jag har inte sett en enda seriös empidemilog utomlands som håller med om dem åsikterna?

Jaså Finland, UK, Italien och Kina gör precis likadant?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej men jag kan säga så här mycket att jag har varit tillsammans med en IVA sköterska och hon låg inte i närheten av de siffror du nämner, trots helgjobb och övertid.
Du har rätt,Johnny.
Den som vill kolla, kan söka på SCB.
Själv tycker jag inte att det är så överdrivet viktigt, men strax över 30.000/mån före skatt är vad jag tror att man bör räkna med för sjuksköterskor i allmänhet, aningen mera för vissa med vidarutbildning, exempelvis distriktssköterskor och barnmorskor. Nyexaminerade har ofta brukat få förhållandevis höga löner, de senaste åren. Därför tror jag att man inte kan tala om någon stor skillnad i lön mellan erfarna och oerfarna.
Citera
Medlem
Med risk för att jag ställer en fråga som är väldigt dramatisk:

Vad är det ABSOLUT VÄRSTA som kan hända i Sverige sett ur ett Corona-perspektiv?

I värsta fall är det la ba att starta om ekonomin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in